تهیه، ترجمه و تنظیم از: فرحناز بازگیر – عضو انجمن روابط عمومی ایران
مسئول روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان لرستان
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| انجمن روابط عمومی هندوستان، یک نهاد ملی متشکل از فعالان روابطعمومی است که در سال 1958 برای ترویج به رسمیت شناختن روابط عمومی به عنوان یک حرفه و تدوین و تفسیر اهداف و توانایی های بالقوه روابط عمومی به جامعه به عنوان یکی از وظایف استراتژیک مدیریتی ایجاد شده است.
این انجمن تا سال 1966 تحت قوانین و مقررات مربوط به تشکیل انجمن های هند بود و به عنوان یک ارگان غیررسمی در بمبئی ثبت و مشغول فعالیت بود و بنیانگذار آن در هندوستان کالی.اچ.مودی ( Kali H. Mody ) می باشد. که از سال 1966 تا 1969 به عنوان مؤسس و ریاست انجمن روابط عمومی هندوستان را بر عهده داشت. همچنین، تا سال 1969 شعبه های دیگری در بمبئی، دهلی، چنای و کلکته راه اندازی شدند.
پیش از این، در سال 1965، نهاد حرفه ای دیگری ]تحت عنوان [ "حوزه ی روابط عمومی" در کلکته بنیانگذاری و ثبت شده بود. این نهاد نخستین تشکل کارگزاران حرفه ای روابط عمومی تا آن زمان در هند شرقی بود و فعالیت قابل تحسینی را انجام میداد. با این وجود، در نخستین اجلاس سراسری روابط عمومی هند در سال 1968 که در دهلی نو برگزار شد اعضای حوزه روابط عمومی کلکته متفقاً تصمیم به انحلال این سازمان ایالتی به منظور تقویت نهاد ملی روابط عمومی گرفتند، بنابراین، انجمن روابط عمومی هند شعبه کلکته در سال 1969 تشکیل شد.
در همین راستا، مدیریت انجمن روابط عمومی هندوستان به شورای ملی واگذار شد که متشکل از نمایندگان انتخاب شده توسط تمامی شعب ایالتی بود. اعضای این انجمن را شاغلان حوزه ی روابط عمومی از جمله چندملیتی ها، دولت، بخش دولتی و خصوصی، دانشگاهیان و فعالان روابط عمومی تشکیل می دادند.
عضویت
عضویت در این انجمن برای هر فرد و هر شرکت، مؤسسه قانونی یا انجمن های فردی امکان پذیر است و بدین گونه، عضویت بر پذیرش و طبقه بندی رأی شورای ملی تأثیرگذار است.
هر درخواستی برای عضویت توسط شعبه ایالتی (منطقه ای) به شورای ملی برای بررسی با نظریه های آنان از لحاظ پذیرش و دسته بندی ارسال می شود و سپس عیناً برای بررسی شورای ملی برای دبیرکل ارسال می گردد.
دسته بندی اعضاء انجمن به شرح زیر است:
1- اعضاء عادی 2- اعضای پیوسته 3- اعضای وابسته 4- اعضای افتخاری 5- اعضای دانشجویی.
این انجمن به عنوان سازمان روابط عمومی ملی توسط انجمن بین المللی روابط عمومی به رسمیت شناخته شده است و یکی از اعضای بنیانگذار اتحادیه جهانی روابط عمومی و مدیریت ارتباطات است.
شعب ایالتی این انجمن به طور منظم، سمینارها، سخنرانی ها و گفتمان هایی را در باره جنبه های مختلف روابط عمومی برگزار می کنند. به منظور ارتقای آموزش حرفه ای، این شعب با همکاری دانشگاه ها و دانشکده ها، برنامه ریزی حرفه ای در روابط عمومی برای دانشجویان رشته مدیریت، روابط عمومی، تبلیغات، ارتباطات جمعی و روزنامه نگاری را در دستور کار دارند. انجمن روابط عمومی هندوستان دارای 30 شعبه و 300 عضو موثر و فعال است.
پایگاه اینترنتی انجمن: https://prsi.org.in
روز ملی روابط عمومی
21 آوریل روز سرنوشت سازی در تاریخ روابط عمومی هندوستان است. این روز در تقویم کشور تعطیل بوده و از سال 1986 تا کنون در سراسر کشور جشن گرفته می شود.
نخستین کنفرانس سراسری روابط عمومی در 21 آوریل سال1968 در دهلی برگزار گردید. موضوع این کنفرانس "رویکرد حرفه ای" بود. این نشست روابط عمومی در کشور هندوستان بسیار حائز اهمیت بود زیرا زمانی بود که رویکرد حرفه ای برای روابط عمومی معین شد (تغییر از عمومیت، فشار طبقه بالای جامعه، اطلاعات) و علاوه بر این منشور اخلاقی برای حرفه روابط عمومی به تصویب رسید. در حقیقت، این کنفرانس آغاز روابط عمومی حرفه ای در کشور هندوستان بود.
از آن هنگام به بعد، انجمن روابط عمومی هندوستان تا کنون 26 کنفرانس روابط عمومی سراسری در هند برگزار کرده است که شامل نهمین کنگره جهانی روابط عمومی در سال 1982 در بمبئی و نخستین نشست روابط عمومی آسیا، اقیانوسیه در کلکته در ژانویه 1998 و کنفرانس روابط عمومی بین المللی در شهر بنگ لر در سال 2002 می شوند.
منبع فارسی: شارا - شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|