درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 17:59   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4826صفحه نخست » ادامه مطلب یکدوشنبه، 4 شهریور 1392 - 21:02
آیا وزیر ارتباطات می‌داند «شورای‌عالی فضای مجازی» کجاست؟
  

شارا- وزیر ارتباطات در نطق دفاعیه در جریان بررسی صلاحیت خود در مجلس گفت که قصد اصلاح دبیرخانه شورای‌عالی فضای مجازی را دارد.

به گزارش شارا به نقل از الف، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جریان بررسی صلاحیت خود اعلام کرد که قصد اصلاح شورایعالی فضای مجازی را دارد! اما این شورا چیست که قرار است توسط وزیر ارتباطات اصلاح شود؟

شورایعالی فضای مجازی در کنار شورایعالی امنیت ملی و شورایعالی انقلاب فرهنگی، سومین شورایعالی در سطح سران قوا به شمار می رود. روسای سه قوه، پنج وزیر (از جمله وزیر ارتباطات)، فرمانده سپاه، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس صداوسیما، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به همراه تعدادی از افراد حقیقی اعضای این شورا را تشکیل می دهند.

تشکیل این شورا نیز در اسفند ۱۳۹۰ و با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب صورت گرفت و قرار بود سیاست های کلان جمهوری اسلامی در فضای مجازی توسط این شورا تعیین و اجرایی شود.

شاید بشود یکی از عمده ترین دلایل تشکیل شورایعالی فضای مجازی در سطح سران قوا را جزیره ای کار کردن دستگاه های کشور و نبود یک نهاد سیاست گذار و راهبر با ابزار قانونی در این حوزه دانست. به گونه ای که تا قبل از تشکیل این شورا، پنج شورایعالی در این حوزه مشغول به فعالیت بودند: شورایعالی اطلاع رسانی، شورایعالی افتا، شورایعالی فضایی کشور، شورایعالی فناوری اطلاعات و شورایعالی انفورماتیک.

به همین دلیل در حکم تشکیل این شورا آمده که باید نقطه کانونی متمرکز برای سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور باشد و همچنین باید به کلیه مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود.

با نگاهی گذرا به همین چند نکته کوتاه می توان دریافت که شورایعالی فضای مجازی نهادی فراتر از وزارت ارتباطات بوده و این وزارت فقط نقش اجرای سیاست های کلان این شورا در حوزه زیرساخت را بر عهده دارد. اما چه عاملی سبب شده که وزیر ارتباطات به مساله ای به این سادگی واقف نباشد؟

دو نکته در این اینجا مطرح می گردد. یکی مربوط به بی اطلاعی و دور بودن وزیر پیشنهادی از صحنه تغییر و تحولات ساختاری در ارتباطات و فناوری اطلاعات است که ۲۷ سال از آخرین مسئولیت وی در این حوزه می گذرد. لذا شاید طبیعی باشد که وی نداند وزیر ارتباطات تنها یکی از اعضای ۲۲ گانه شورایعالی فضای مجازی است و وظیفه اش فراهم آوردن زیرساخت های مورد نیاز برای مصوبات و سیاست های تعیین شده شوراست و نه اصلاح آن!

اما نکته دیگر که به نظر مهم تر می رسد، برمی گردد به کم کاری شورایعالی در انجام وظایف اصلی خود، تا جایی که حتی وزیر ارتباطات نیز از جایگاه این شورا بی اطلاع باشد. فروکاستن فضای مجازی به اینترنت و صرفاً درگیر شدن در مسائل زیرساختی همچون سرعت اینترنت، دعوا بر سر VPN حقیقی و حقوقی و اقداماتی از این دست، در واقع به حاشیه رفتن از مسائل اصلی فضای مجازی کشور است.

امروز جدی ترین سوال از شورایعالی فضای مجازی این است که به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم گیر در حوزه فضای مجازی تا چه اندازه به اهداف و وظایفی که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده، نائل گردیده است؟ اهدافی مثل جذاب سازی و غنی سازی محتوا و خدمات بومی، آموزش عمومی و فرهنگ سازی در جهت بالابردن سواد اینترنتی، مقدم داشتن محتوا نسبت به زیرساخت و قالب ها، مشارکت حداکثری نیروها و تشکلهای مردمی، در نظر گرفتن شرایط جنگ فرهنگی و حاکم کردن روحیه جهادی بین دستگاه ها، استفاده حداکثری از فضای مجازی به منظور ارتباط و همکاری با ملتها و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و… از موارد مورد تاکید در حکم رهبری بوده است.

وظایفی همچون تقسیم کار ملی و هماهنگی و هم افزایی در فضای مجازی کشور، مدیریت تشخیص حملات سایبری به کشور، انجام مستمر مطالعات راهبردی و آینده پژوهی، تدوین نقشه جامع علمی فاوا، بررسی و تصویب شبکه ملی اطلاعات، IPTV و IPMedia، سیستم عامل و ضد بدافزار بومی، نظامهای حقوقی و قضایی و امنیتی و انتظامی، تشویق و ترغیب بخش خصوصی برای ورود به فضای مجازی، نظام مند سازی پالایش محتوای فضای مجازی و… نیز از جمله مسئولیت هایی است که بر عهده شورایعالی فضای مجازی گذاشته شده است.

البته فعالیت های این شورا، پیش از این هم در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب در تابستان ۱۳۹۱ مورد اعتراض قرار گرفته بود. اما رهبر انقلاب در آن زمان از دانشجویان خواسته بودند تا فرصت بیشتری به این شورا بدهند. به نظر می رسد که با گذشت بیش از یک سال از آن روز، دیگر وقت آن رسیده که عالیترین دستگاه حاکمیتی حوزه فضای مجازی نیز گزارش عملکرد ۱۷ ماهه خود را منتشر کند تا هم افکار عمومی به روند حرکت این شورا امیدوار شود و هم شاهد گاف های بزرگ و توقعات بیجایی از قبیل آنچه بیان شد، در سخنان مدیران طراز اول کشور نباشیم. فراموش نکنیم که وظیفه اصلی این شورا، راهبری دستگاه های متعدد فعال در حوزه فضای مجازی و از بین بردن بخشی نگری حاکم بر این نهادها بوده است.

 بازانتشار: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟


  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی


  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است


  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد