شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| روابطعمومی دارای سه وظیفه و نقش کلی است:
1 – درون سازمانی شامل: الف) انجام ماموریت ها و تکالیف سازمانی ) امور مربوط به خانواده همکاران.
2 – برون سازمانی شامل: الف) ارتباط و همکاری با سازمانهای دیگر ب) ارتباطات مردمی ج) ارتباط با سازمانهای بین المللی مشابه.
3 – مسئولیت اجتماعی. شامل همکاری و کمک به حفظ محیط زیست (روابطعمومی سبز) – همکاری و کمک به پیشگیری و مبارزه با فساد (روابطعمومی پاک) – همکاری و کمک به خیریه ها و نهادهای مدنی و فعالیتهای عام المنفعه (روابطعمومی مردمدار).
موفقیت هر روابطعمومی منوط به انجام سه مورد مذکور همراه با هماهنگی و همکاری بین بخشی است. در غیر این صورت با یک روابطعمومی تک بعدی مواجه خواهیم بود که توفیق و دوام چندانی نخواهد داشت. برای تک تک موارد مذکور قطعا نیاز به این هست که حتی الامکان " برنامه محور" حرکت کنیم.
هرچند که اساسا کار روابطعمومی خط کش بردار نیست اما باید مدیریت عالیه سازمان را مجاب کنیم که در راستای موفقیت سازمان؛ اجازه پراکنده کاری و بی برنامگی به هیچ واحدی حتی روابطعمومی داده نشود. صد البته قابل ذکر است که برنامه محور بودن به 3 مولفه بسیار مهم وابسته است:
1 _ جدول زمانی کاری
2 _ بودجه مناسب
3 _ نیروی انسانی متخصص
روابط عمومیهای ما عمدتا همه چی تمام نیستند زیرا دخالتهای بی مورد؛ امر و نهی های غیر کارشناسی؛ فشارها و لابیگریهای بیرون از سازمان؛ تغییر زود هنگام مدیران و فقدان یک ساختار و سازمان حمایت گر حرفه ای و... باعث شده اند که روابطعمومی در ایران آنچنان که باید و شاید قدرتمند و تاثیرگذار نباشند.
بنابراین بسیار ضروری است که در دولت سیزدهم و با روی کارآمدن جریانی که به ظاهر داعیه خدمت بی چون و چرا به مردم را دارد به گونه ای رفتار شود که روابطعمومی ها به سرعت به جایگاه والایی که باید داشته باشند رسیده و حق مطلب در مورد آنها بخوبی ادا شود. چیزی که در طول چهل سال گذشته نسبت به روابطعمومی ها مورد غفلت قرار گرفته است. توجه داشته باشیم که روابطعمومی ؛ دار و ندار هر سازمان است.
|