شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| عرف این است که هر بلاگر سرشناس در حوزه روابطعمومی، مطلبی درباره جالبترین الگوهای روابطعمومی در سال آتی منتشر کند.
اعتقاد دارم که گرایش داخلی سازمانها بیشتر خواهد شد و تعداد بیشتری از آنها به دنبال استراتژیهای روابطعمومی در داخل سازمانشان خواهند بود.
سال آینده بسیار هیجانانگیز و البته دشوار است.
1- ESG
ESG یا همان مخفف عبارت «زیستمحیطی، اجتماعی و راهبری» (اغلب تحت عنوان «پایداری» نیز از آن یاد میشود) را اولین الگوی رایج برای سال 2021 میدانم.
علت اهمیت این الگو
چشمانداز سیاسی دنیا بیش از پیش در حال دوقطبی شدن است و تندروهای راست و چپ، عقاید خود در این زمینهها را بیان میکنند.«فرهنگ کنسل»، «پلتفرمزدایی»، «حقایق جایگزین» و ... نیز از تاکتیکهای قدرتمند برای فشار آوردن به سازمانها و افراد هستند.
علاوه بر این فشارهای فزاینده، لزوم استراتژیها و روایتهای پایدارتر بویژه پس از جنبش گرتا تونبرگ و پاندمی کووید-19 نیز سازمانها را مجبور میکند تا خود را با این الگو وفق دهند.
تاثیر این الگو بر روابطعمومی
واحدهای ارتباطات سازمانها باید استراتژیهای روابطعمومی جدید و جسورانهای برای مواجهه با این فشارهای بیرونی بیابند.
این استراتژیهای جدید باید ضمن تبعیت از قوانین ESG،همراستایی با اصول موسسه را در نظر بگیرند؛ هر دوی این مباحث بسیار مهم هستند اما لزوماً برقراری تعادل میان آنها ساده نیست.
2- بلوغ ارتباطات
بلوغ ارتباطات در واقع همان اشتراک برداشتها و عقاید رهبران، مسئولان روابطعمومی و کارکنان است و آن را دومین الگوی بزرگ روابطعمومی برای سال 2021 میدانم.
علت اهمیت این الگو
در شرایطی که جامعه کماکان با پاندمی کرونا درگیر است، سازمانها باید مطمئن شوند که نه فقط واحد ارتباطات بلکه کل اعضا در قبال فرایندهای کاری و نتایج حاصله مسئولیتپذیر باشند.
این الگو را میتوان پیامدی از ESG دانست؛ بزرگترین چالشهای پیش روی سازمانها در سال آینده استراتژیک خواهد بود، بنابراین راهکارهای مقابله با این چالشها نیز باید چنین شرایطی داشته باشد.
تاثیر این الگو بر روابطعمومی
توجه بیشتری به قدرت برقراری ارتباط رهبران و مسئولیتهای ارتباطی همکاران صورت میگیرد و ارزیابیها درباره روایتها و رفتارهای داخلی نیز ادامه مییابد.
همچنین واحد ارتباطات باید رابطه نزدیکتری با واحد منابع انسانی برقرار کند، بویژه در سازمانهایی که ابعاد بزرگتری دارند.
3- سئو
سئو یا همان استراتژیها و راهکارهای جذب ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو، یکی از کانونهای توجه مسئولان روابطعمومی و سومین الگوی مهم روابطعمومی برای سال 2021 خواهد بود.
علت اهمیت این الگو
از آنجایی که الگوریتمهای رسانههای اجتماعی شدیداً بیثبات و پرریسک هستند و پارازیتهای رسانهای زیادی وجود دارند، خیلی از سازمانها مجبور میشوند راهکارهای جذب مخاطب به سمت خود را ارزیابی کنند.
محتواهای فراوانی از سوی شرکتها تولید میشوند که حتی نمیتوانند در میان 100 نتیجه برتر موتور جستجو جای بگیرند – با اینکه از بسیاری جهات مناسب و مرتبط هستند.
تاثیر این الگو بر روابطعمومی
در سال 2021 صرفاً نمیتوانید به راهکارهای بازاریابی درونگرا اکتفا کنید. توانایی جای گرفتن در میان بهترین نتایج صفحه جستجو، نه صرفاً نشانهای از قدرت روابطعمومی شما بلکه یکی از اصلیترین مهارتهای هر سازمان است.
مسئولان روابطعمومی باید همکاری نزدیک و بلندمدت با متخصصان سئو را آغاز کنند.
4- مدیریت اعتبار
مدیریت اعتبار (گاهی اوقات تحت عنوان مدیریت مسئله نیز نامیده میشود) بُعد پیشگیرانه ارتباطات بحران است و آن را چهارمین الگوی مهم روابطعمومی برای سال 2021 میدانم.
علت اهمیت این الگو
پس از افزایش انزجار نسبت به کمپانیهای فناوری، رسوایی کمبریج آنالیتیکا، فشارهای سیاسی روی شبکههای اجتماعی و دیدگاههای نقادانه که در مستندهایی نظیر «معضل اجتماعی» مطرح شدند،به نظر میرسد رسانههای اجتماعی اصلیترین میدان نبرد برای تغییر عقاید مردم باشند.
با افزایش قطبیسازی سیاسی و بدبینی نسبت به رسانههای اجتماعی، اینترنت همچون یک واسطه برای سازمانها عمل میکند تا هرچه سریعتر خود را با این شرایط تطبیق دهند. این احتمالاً چالشی بزرگ برای کارشناسان روابطعمومی کل دنیا طی سال آتی باشد.
تاثیر این الگو بر روابطعمومی
راز موفقیت در مدیریت اعتبار، پیشدستی در شناسایی مشکلات روابطعمومی و اقدام برای جلوگیری از آنهاست.
واحد ارتباطات سازمان باید راهکارهای کنونی خود برای رصد رسانهها را اصلاح و بهروز کند و بهتر از گذشته از پایگاههای داده، فیلترهای پیشرفته و یادگیری ماشینی بهره بگیرد.
5- جامعه هواداران برند
گردآوری و حفظ جامعهای آنلاین متشکل از مشتریان وفادار و مشتاق برند، پنجمین و آخرین الگوی مهم روابطعمومی برای سال 2021 است.
علت اهمیت این الگو
در شرایطی که اینفلوئنسرها در حال ساخت و تبلیغ برندهای تجاری خودشان هستند، سازمانها هم باید مخاطبان خودشان را بسازند. هرچند تعداد کمتری از سازمانها موفق به ساخت جامعهای قدرتمند از هواداران میشوند، اما موفقها به مزایای چشمگیری دست یافتهاند.
رشد سریع یک جامعه آنلاین و حفظ تعامل و اشتیاق آنها، احتمالاً یکی از «الگوهای رایج بازاریابی» در سال 2021 خواهد بود که از هماکنون نیز آن را سال الگوریتمها مینامند.
تاثیر این الگو بر روابطعمومی
ایده ساخت «جامعه هواداران برند» خیلی قدیمی است و معمولاً آن را به طرحهایی نظیر ساخت انجمنهای گفتگوی آنلاین یا باشگاههای وفاداری نسبت میدهند. اما با ایده گرفتن از رویکرد اینفلوئنسرها در زمینه ساخت جوامع هواداری، احتمالاً این رویه هم تغییر کند.
شاید این اظهارنظرم شتابزده باشد، اما 2021 میتواند سالی باشد که سازمانها از رویکردهای استراتژیک برای ساخت جوامع واقعی بهره بگیرند، نه اینکه صرفاً برنامههای تقدیر از مشتریان یا پلتفرمهای جدید راه بیندازند.
نویسنده: جری سیلفور
منبع انگلیسی: https://doctorspin.org
منبع فارسی: شارا - شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|