![](http://www.shara.ir/media/image/1400/07/10/6346153-yellow-duck-marketing-covid-blog-post.jpg)
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| با توجه به تاثیر کرونا بر روابطعمومی، هماکنون زمان مناسبی برای بررسی ویژگیها، اهداف و رویکردهای 20 مدیر روابطعمومی کمپانیهای بینالمللی در دوره پساکروناست. این مطالعه که از سوی موسسه روابطعمومی صورت گرفته، بهکارگیری برنامههای سنجش و ارزیابی از سوی مدیران روابطعمومی را بررسی میکند و مزایای این برنامهها را شرح میدهد.
خلاصه تحقیق
تحقیقات پیشین نشان میدهد که بهرهگیری از چند منبع داده و کسب اطلاعات مناسب به متخصصان ارتباطات اجازه میدهد تا رابطه بهتری با سایر واحدهای کسبوکار، مدیران عالی سازمان و اعضای هیئتمدیره برقرار کنند، ابزارهای مناسبی در اختیارشان بگذارند و عصای دست آنها برای اتخاذ تصمیمات مهم باشند.
درک عملکرد و پشتیبانی از مدیران ارشد سازمان بسیار مهم است، زیرا به رهبران ارتباطات اجازه میدهد:
• استراتژیهای ارتباطی خود را اصلاح کنند.
• واحد ارتباطات سازمان را همسو با سایر واحدهای کسبوکار و استراتژیهای آنها کنند.
• روابطعمومی را مبدل به بخشی از طرح توجیهی کسبوکار کنند.
بدین ترتیب واحد ارتباطات نقشی اساسی در برقراری ارتباط و همسوسازی استراتژیهای ارتباطات و کسبوکار با اهداف و خواستههای ذینفعان خواهد داشت.
واحد ارتباطات میتواند با بهرهگیری از رویکردی دادهمحور، نهتنها محتوای پیامهای تبادلشده را طراحی کند بلکه نقش مهمی در طراحی سیاست سازمانی، استراتژی و برنامهریزی کل شرکت داشته باشد. همین امر منجر به یکپارچه شدن استراتژیهای بازاریابی و ارتباطات خواهد شد که یکی از اصلیترین عوامل موفقیت هر سازمان است.
تحقیقات پیشین نشان میدهد که درگیر کردن تمامی ذینفعان داخلی در این فرایند موجب افزایش همسویی استراتژیک سازمان خواهد شد و کارشناسان روابطعمومی میتوانند پیامهای مناسب طراحی کنند و پاسخهای مطلوبی از مخاطبان بگیرند. بنابراین میتوان استراتژیها و برنامههای هدفمند در زمینه ارتباطات و کسبوکار توسعه داد که منجر به خلق فرصتهای جدید برای کسبوکار شود.
تاثیر کرونا
تاثیرات شگرف کرونا بر کسبوکار کاملاً اثبات شده است. یکی از مهمترین پیامدهایی که مشاهده کردهایم، بهکارگیری سبک مدیریتی چابکتر برای مواجهه با تغییرات بهوجودآمده در بازارهای ملی و بینالمللی است.
این سبک مدیریتی جدید همراستا با یافتههای تحقیقات است؛ در واقع نشان میدهد که در شرایط کنونی، همسویی داخلی و برنامهریزی منسجم از لازمههای چابکی برونسازمانی هستند.
اعتقاد داریم که برنامههای ارزیابی و تحقیق بازار سازمان هم میتواند نقش مهمی در پشتیبانی از این رویکرد جدید داشته باشد.
ارتباطات سلامت عمومی در دوران کرونا، نمونهی آشکاری از اهمیت چابکی در چشمانداز دائماً درحالتحول این عرصه است. شاهد افزایش مناقشات مرتبط با واکسن در رسانهها هستیم؛ بنابراین کارشناسان روابطعمومی باید با در نظر گرفتن موضع هر سازمان، سریعاً به این مسئله رسیدگی کنند.
در این شرایط، همسویی تحقیق بازار با ارتباطات سازمان نیز اهمیت دوچندانی خواهد داشت. بخشبندی بازار ابزاری بسیار کارآمد برای کسب اطلاعات درباره مشتریان هر قسمت از بازار و ارزیابی ارزش برند و اعتبار شرکت است. بدین ترتیب بستر لازم برای افزایش اعتبار شرکت فراهم خواهد شد. انتقال این یافتهها به مدیران روابطعمومی و سایر مدیران سازمان، هیچگاه تا اینحد مهم نبوده است.
در شرایط کنونی که بالاخره واکسیناسیون کرونا در کل دنیا صورت میگیرد، بهخوبی میتوان تاثیر این ارزیابی چابک بر سرعت گرفتن منحنی واکسیناسیون هر کشور را مشاهده کرد، بهویژه پیامهای مسئولان بهداشتی کشورها برای ترغیب مردم به اینکه هرچه سریعتر واکسن دریافت کنند.
حمایت IPR
مقاله اصلی با حمایت موسسه روابطعمومی و از سوی ربکا سونسون (دکترای دانشگاه مینهسوتا)، نیتن گیلکرسون (دکترای دانشگاه مارکت) و سه عضو کمیسیون ارزیابی موسسه به نامهای فریزر لایکلی، فارست اندرسون و مایکل زیویانی نوشته شد.
اختصاصی شارا: شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)
September 22, 2021
|