درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 05:35   

متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد

  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند

  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  کثرت‌گرایی رسانه‌ای و حق آگاهی مردم
  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید
  متا لامای ۳ و به‌روزرسانی هوش مصنوعی را منتشر کرد
  ابزار هوش مصنوعی جدید مایکروسافت یک ماشین کابوس عمیق است
  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!
  کارولین هاید، مجری بلومبرگ، می‌گوید سابقه روابط‌عمومی به او کمک کرده است
  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان
  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!
  اپل به دستور دولت چین، واتس‌اپ و تردز را از اپ استور چین حذف کرد
  مسابقه عکس جهانی مطبوعات 2024: برندگان مشخص شدند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 47343صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیچهارشنبه، 2 تیر 1400 - 13:31
جایگاه روابط عمومی مدرن در ایران
سمیه آقایان - او کیست؟ آنطوری که این روزها شناخته می شود، روابط‌عمومی سازمان یا شرکت مذکور اما آیا تعریف روابط عمومی در کار این افراد دیده می شود؟ این درست مثل رفتاری است که متاسفانه در رویکرد با بسیاری از مشاغل دیده می شود. به عنوان مثال، اگر فرد مهندس برق باشد همه از او انتظار دارند، قراضه‌ترین وسایل برقی‌شان را هم تعمیر کند، اگر دام‌پزشک باشد، اقوام و فامیل، دور شما جمع می‌شوند و درباره‌ی نادرترین گونه‌های خرس‌ قطبی سؤال می‌کنند، اگر مدیر روابط‌ عمومی هستید، همه انتظار دارند کار شما چیزی شبیه پخش تراکت‌های تبلیغاتی، بازاریابی و… باشد.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)-|| وقتی مدیران شرکت ها در جلسات مختلف حضور دارند پی در پی فردی به دنبال آن هاست که مانند سایه مدیر را دنبال می کند و حضور چندان موثری هم ندارد.


او کیست؟ آنطوری که این روزها شناخته می شود، روابط‌عمومی سازمان یا شرکت مذکور اما آیا تعریف روابط عمومی در کار این افراد دیده می شود؟


این درست مثل رفتاری است که متاسفانه در رویکرد با بسیاری از مشاغل دیده می شود. به عنوان مثال، اگر فرد مهندس برق باشد همه از او انتظار دارند، قراضه‌ترین وسایل برقی‌شان را هم تعمیر کند، اگر دام‌پزشک باشد، اقوام و فامیل، دور شما جمع می‌شوند و درباره‌ی نادرترین گونه‌های خرس‌ قطبی سؤال می‌کنند، اگر مدیر روابط‌ عمومی هستید، همه انتظار دارند کار شما چیزی شبیه پخش تراکت‌های تبلیغاتی، بازاریابی و… باشد.


جالب آنجاست که این موضوع درباره‌ی روابط عمومی، حتی سخت‌تر و پیچیده‌تر هم هست؛ چون با عنوان کردن مشاغل دیگر حداقل تصویری کلیشه‌ای موجود است اما روابط عمومی و مشاغل مربوط به آن برای اغلب افراد ناشناخته و مبهم است.


اما باید گفت که روابط عمومی تلاش برای معرفی ارباب رجوع، محصول، شرکت و حتی فردی حقیقی است. اما بر خلاف تبلیغات رایج، هنر روابط عمومی تأثیرگذاری بر مخاطب به شکل غیرمستقیم و اعتماد سازی مخاطب است.


وقتی روابط عمومی یک سازمان، تلاش می کند تا ایده یا محصول یا خدمات خود را بفروشد باید مخاطب نسبت به حُسن اعمال و اقدامات این شرکت متقاعد و توجیه شده باشد. جامعه‌ی روابط عمومی امریکا (PRSA) روابط عمومی را این‌طور تعریف می‌کند: «روابط عمومی، فرایند ارتباطات راهبردی است که میان جامعه و سازمان‌ها روابط سودمند دوسویه ایجاد می‌کند».


نیروهای روابط عمومی باید تمام کانال‌های ارتباطی با سازمان را تحت نظر داشته باشند و با یافتن نکات و نظرات منفی از محیط خارج و مخاطبان، کاستی‌ها و نارضایتی‌ها را به درون شرکت و سازمان انتقال دهند و با پیدا کردن نکات و نظرات مثبت، از آن ها برای تبلیغات مؤثر استفاده کند. در حقیقت روابط عمومی نماینده‌ای برای ارتباط سازمان با محیط خارج است.


اما این موضوع در کشورمان به گونه ای دیگر تعریف شده است و مدیران روابط عمومی بدون هیچ گونه زحمتی مانند تبلیغات چی ها به شکل مستقیم و بی‌واسطه خود را معرفی می‌کند و از محصول، خدمت و سازمان خود حرف می‌زند. جالب آنجاست بر خلاف تصور بیشتر آن ها نسبت به ارزش رسانه نیز آگاه نیستند و به دنبال جذب رسانه ها با ارسال هدیه و ... به دنبال خود هستند. این درحالی است که ارتباط برقرار کردن با گزارشگران و خبرنگاران و پاسخگویی درست و تحلیل‌های منطقی، اعتماد آن ها را جلب می‌کند و روابط عمومی می تواند با کمی دقت و هوشمندی وارد حلقه‌ی توجه رسانه‌ها شود.


روابط عمومی ها همواره باید از جریانات پربازدید و اخبار روز آگاه باشد و تلاش کند راهی برای ارتباط میان این اخبار و سازمان ایجاد کند. این درحالی است که در بسیاری از سازمان ها و شرکت های اقتصادی کشورمان روابط عمومی ها اخبار روز را جریانات سیاسی می دانند که هیچ ارتباطی با کارکرد آن ها ندارد.


متاسفانه آنچه امروز در رویکرد روابط عمومی در سازمان های مختلف دیده می شود، فقدان ساخت ‌ها و زیرساخت‌ های مادی از جمله تکنولوژیکی، فقدان مبانی فکری، حقوقی و مدیریتی است که موجب شد، تا این بخش با ارزش، تبدیل به جایگاه کارمندانی شود که از روابط عمومی لازم حتی در ارتباطات شخصی با دیگران برخودار نیستند و در پاسخگویی سیستماتیک و نهادینه شده به نیازهای افکار عمومی ناتوانند. چون این افراد به صورت سفارشی به این جایگاه رسیده اند و حتی علم و دانش مربوطه به حوزه روابط عمومی را ندارند.


در نتیجه، کارکردهای روابط عمومی، نه تنها در مقابل افکار عمومی، بلکه به عنوان یک خرده سیستم در هر سازمان و اداره تشریفاتی است و برخلاف تعریف واقعی آنچه در این مسیر اهمیتی ندارد، توجه به جایگاه مشتریان و مخاطبان است.


سمیه آقایان
دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران
کارشناس روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  باج دادن به باجگیران رسانه‌ای: اشتباهی که نباید مرتکب شوید


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  انواع مختلف شهرت


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  ارتباط موثر، کلید محافظت از مردم و جامعه در برابر بحران‌های محیطی


  رازهای روابط‌عمومی


  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم


  هوش مصنوعی و فرسایش شناخت انسان


  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد