شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی یران (شارا)-|| جمعی از مدیران روابطعمومی ادارات سیستان وبلوچستان گفتند: مدیران روابطعمومیها نباید توجیه گر سیاست غلط باشند، بلکه باید در پاسخگویی به مردم و در برقراری ارتباط با آن ها صداقت را اصل قرار دهند.
به گزارش شارا به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیست و هفتم اردیبهشت ماه روزی که درسطح جهانی به عنوان روز روابطعمومی و ارتباطات نامگذاری شده تا فرصتی برای تبیین نقش و جایگاه روابطعمومی ها و یادآور این مهم باشد که توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه در گرو سازوکارهایی چون توزیع عادلانه اطلاعات، روشنگری افکار عمومی، مردم مداری و احترام به حقوق انسان ها در راستای افزایش سطح مشارکت مردمی است.
افرادی که نه تنها چشم و چراغ دستگاه ها و سازمان ها به شمار می روند بلکه برای کلیه کارکنان حکم مشاوری امین داشته و از سوی دیگر بازوی توانمند مدیران و زیان گویای سازمان ها و پل ارتباط بین افراد جامعه با ارگان های مربوطه هستند.
در همین راستا تحریریه خبر عصرهامون ضمن تبریک این روز به تمامی روابطعمومی ها در ادارات و سازمان ها، گفت وگویی با برخی از آنها انجام داد.
مدیران روابطعمومی در پاسخگویی به مردم صداقت را اصل قرار دهند
مبین سرحدی، مدیر روابطعمومی سازمان تعزیرات حکومتی استان با اشاره به اینکه نوع کار روابط عمومی ومسئولیتهایی که برعهده این بخش قرار دارد منجر شده تاحرفه روابطعمومی ششمین شغل پراسترس در جهان باشد، بیان کرد: مدیران روابطعمومی ها نباید توجیه گر سیاست غلط باشند، بلکه باید در پاسخگویی به مردم و در برقراری ارتباط با آن ها صداقت را اصل قرار دهند.
وی گفت: مدیران روابط عمومیها باید افرادی متخصص در زمینه کنترل آسیبها باشند بنابراین نیازمند توانایی تفکرو عمل سریع در شرایط پراسترس و تنش زا هستند.
به گفته وی، بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابطعمومی و ارتباطات صرفا یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست بلکه یک سرفصل از اخلاق، علم و هنر است، بی شک این روز تداعی گر اهمیت و نقش روز افزون صنعت روابطعمومی در دنیای ارتباطات است که امروزه به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: به طور معمول روابطعمومی را به سه عنصر هنر، تکنیک(فن) و فلسفه مدیریت تفکیک می کنند، روابطعمومی در سازمان های امروزی نقش تعیین کننده ای در برقراری ارتباط بین مجموعه مدیران،کارکنان، مردم، رقبا و نهاد های مرتبط با سازمان ایفا می کند.
وی تصریح کرد: روابطعمومی به عنوان مدعی العموم مردم و وکیل مدافع سازمان یکی از اصلی ترین کانال های ارتباطی سازمان و برون سازمان با جامعه مخاطبان یا همان جامعه هدف که از دو طیف مخاطبان درونی سازمان و برون سازمان تشکیل می شوند، نقش مهمی در تشریح وضعیت موجود، تبین اهداف ارتباطی و رسانه ای و تعیین سازو کارها و تکنیک های برقراری تعامل منطقی و هدفمند سازمان با جامعه خارج از آن ایفا می کند که تقویت این حوزه می تواند زمینه ساز حرکت های اثر بخش در سازمان به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده باشد.
سرحدی با تاکید بر اینکه مدیریت یک سازمان برای هدایت، هماهنگی و رهبری سازمانی نیازمند روابطعمومی کارآمد است، اذعان کرد: مدیران باید بدانند که نگرش ها و علایق افراد سازمانی و برون سازمانی به نحوی همسوی اند که کنش های متقابل آنان در حین انجام فعالیت ها منجر به بقای سازمان و معطوف به اهداف کلان آن می باشد که در این خصوص نیز نقش روابطعمومی بسیار مشهود است.
وی تصریح کرد: روابطعمومی می تواند با بهره گیری از ابزارها و حمایت های لازم از جمله دیدگاه متعالی مدیران به جایگاه و نقش روابطعمومی، تخصیص بودجه مناسب، استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی و امکانات ارتباطی درون سازمانی و برون سازمانی همراه با یک برنامه راهبردی وپیوست های ارتباطی و غیره نیازها و خواسته های جامعه مخاطب سازمان را شناسایی،تحلیل و مدیریت را در شناخت درست و تلاش برای برآورده ساختن آن یاری رساند.
بدترین خاطره، عکاسی با دوربین بدون رم
مدیر روابطعمومی سازمان تعزیرات حکومتی استان در ادامه به بیان خاطراتی از روزهای کاری خود در این عرصه پرداخت و گفت: بدترین خاطره بنده مربوط به یک همایش خیلی مهم است که جهت تهیه گزارش تصویری به همراه همکاران روابطعمومی شرکت کرده و عکس ها متفاوت گرفتیم اما پس از پایان مراسم و هنگام ارائه نتیجه کار به مدیرکل متوجه نبود رم در دوربین شدیم؛ اما بهترین خاطره بنده تمام روز هایی است که به عنوان مسئول روابطعمومی در اداره کل تعزیرات حکومتی خدمت کرده ام.
تابلوی نقاشی، اولین و بهترین هدیه روز روابطعمومی
اولین هدیه ای که گرفتم از دست دختر ۶ ساله ام است که برایم یک نقاشی مرتبط به کار کشیده بود و به همراه یک شاخه گل به بنده هدیه داد و این با ارزشترین هدیه ای بود که می توانستم بگیرم.
روابطعمومی کارآمد عاملی برای پیشرفت و تعالی سازمان
علیرضا شاه محمدی، مدیر روابطعمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بیان کرد: روابطعمومی سازمان ها با مسئولیت ها و وظایف فراوان در حوزه ارتباطات مردمی، تبلیغات و اطلاع رسانی، تشریفات، تحقیقات، افکار سنجی و پژوهش رو به رو هستند که یکی از مهمترین وظایف که می تواند نقطه قوتی برای روابطعمومی ها باشد حوزه اطلاع رسانی است.
وی افزود: روابطعمومی کارآمد با ارتباط هرچه بیشتر با رسانه ها، سازمان ها و ادارات دیگر زمینه معرفی دستاوردها و فعالیت های سازمان ها مطبوع خود را در جامعه فراهم و زمینه رشد و پیشرفت آن را فراهم می کند.
به گفته وی، بهره گیری از افراد توانمند در روابطعمومی ها سازمان ها برای معرفی هرچه بیشتر دستاوردها سازمان ها و ارتباط با رسانه ها و مطبوعات می توانند نقش مهم در پیشرفت و توسعه سازمان ها باشد.
کسب رتبه نخست کشوری در انتشار خبر شیرین ترین خاطره
شاه محمدی ادامه داد: از روابط عمومیها انتظار میرود اطلاعات و آمار دقیق به رسانهها بدهند چرا که بیان حتی بخشی از حقایق موجود میتواند در جامعه موجی از امید را بیافریند؛ مخاطب تولیدات رسانهای روابطعمومی مدیر دستگاه اجرایی نیست بلکه باید به اثربخشی و کارکرد محتوای رسانهای فکر کرد و مردم همواره محور این تولیدات باشند.
وی در ادامه به بیان خاطرات تلخ و شیرین در حیطه روابطعمومی اشاره کرد و گفت: کسب عنوان نخست کشوری در انتشار اخبار در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۹ توسط روابطعمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان که زمینه ساز معرفی هر چه بهتر ظرفیت های استان و کمک به بهبود وضعیت موجود شد، یکی از خاطرات شیرین به شمار می رود، همچنین ارسال پیام تسلیت درگذشت همکاران پر تلاش و سخت کوش در حوزه راهداری که براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند تلخ ترین خاطره است.
روابطعمومی موفق از هیچ، همه چیز می سازد
داوود گلی، مدیرروابطعمومی آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان که حدود 9 سال در عرصه روابطعمومی مشغول به فعالیت است، گفت: روابطعمومی شغل نیست بلکه شوق است، روابطعمومی کار عادی و روزمره نیست و عرصه ای اخلاقی، علمی و هنری است.
وی با بیان اینکه روابطعمومی موفق از هیچ همه چیز می سازد، افزود: سرعت عمل، دقت نظر و تولید محتوا مهمترین مولفه های کار در این حوزه است.
گلی با بیان اینکه روابطعمومی جایگاه راهبردی و از ارکان وهسته های اصلی در هر دستگاهی به شما می رود، ادامه داد: روابطعمومی تبیین گرهمه ابعاد و زوایای یک دستگاه و یک مجموعه است.
شفاف سازی و تنویر افکار عمومی ویژگی های مهم یک روابطعمومی
فاطمه سرابندی، مدیر روابطعمومی اداره دامپزشکی سیستان وبلوچستان نیزبیان کرد: برقراری ارتباط بین هر سازمان، تشکل و فرد با عموم و جامعه هدف فعالیت های آن و تجزیه تحلیل مناسب اطلاعات در این ارتباط و همچنین شفاف سازی و بیان ساده فعالیت ها و دستیافت های آن سازمان و انتقال آن از طریق مناسب به عموم و جامعه هدف اساس کار روابطعمومی است.
وی در ادامه به بیان ویژگی های یک روابطعمومی خوب اشاره کرد و گفت: استفاده از روش های مناسب انتقال اطلاعات، آگاه سازی و اطلاع رسانی و تشخیص شرایط و زمان مناسب و همچنین استفاده از زبان ساده و قابل فهم در انتقال اطلاعات تخصصی هر سازمان و شفاف سازی و تنویر افکار عمومی در زمینه فعالیت و اهداف سازمان از ویژگی های مهم یک روابطعمومی است.
این مقام مسئول ادامه داد: یک روابطعمومی با اطلاع رسانی صحیح و مناسب و انتقال اطلاعات صحیح از دست آوردها و نتایج حاصل از فعالیت و همچنین آشنایی عموم با آینده و افق پیش روی سازمان می تواند جایگاه خود در بین عموم را بهتر پیدا کند و همکاری و همراهی عموم را جذب و راحت تر به اهداف خود دست یابد، در صورتی که با ارتباط و اطلاع رسانی غلط و نامناسب دید عموم نسبت به سازمان صحیح نخواهد بود و آگاهی کافی از آهداف و دستاوردهای مثبت حاصل از فعالیت های آن حاصل نخواهد شد بنابراین تاثیرحیاتی و مستقیم در موفقیت و عدم موفقیت سازمان خواهد داشت.
سرابندی افزود: بهترین هدیه روز روابطعمومی را نیز از سمت مدیرکل اداره گرفتم که این تشکر و قدردانی صادقانه وی برایم ارزشمند بود.
روابطعمومی باعث شده بود محرومیت ها و مشکلات مردم را بیشتر لمس کنم
نرجس مشهدی بندانی، مدیر سابق روابطعمومی شرکت برق منطقه ای استان هم در این خصوص گفت: روابطعمومی تسهیلگری برای افزایش تعاملات و ارتباطات درون و برون سازمانی است، از بعد دیگر می تواند حلقه مفقوده این ارتباطات باشد که از ابزارهای مختلفی برای آن استفاده می کند.
وی افزود: روابطعمومی باید به شناخت نقاط قوت و ضعف سازمان کمک کند و آنها را بهبود بخشد، یک روابطعمومی می تواند سازمان را با نقاط قوت به اوج برساند یا با عدم انتشار هرگونه خبری یک سازمان را در ملاعام بی ثمر شان دهد.
بندانی اذعان کرد: به یاد دارم در اوایل کارم که دیدگاه مدیران مجموعه همان نگاه سنتی به روابطعمومی بود در جلسه ای داخلی جایگاه روابطعمومی را در حد یک عکاس دیدند در صورتی که این بخشی از کار است آن روز محکم از جایگاه روابطعمومی دفاع کردم، این برخوردها انگیزه ای ایجاد کرد که بیشتر به تببین جایگاه روابطعمومی در دید دیگران بپردازم.
وی گفت: تلخ ترین خاطره در حیطه کاری بنده به زمانی بر می گردد که در حوزه روابطعمومی به نقاطی از استان در دهستان ها و روستاهای فوق العاده محروم می رفتیم که دیدن این حجم از محرومیت ها برایم دردناک بود؛ روابطعمومی باعث شده بود محرومیت ها و مشکلات مردم را بیشتر لمس کنم در عین حال صبوری، نجابت، شرافت، فداکاری، ایثار و بزرگی مردم را ببینم و شرمنده باشم که برای این حداقل ها چه کاری می توان انجام داد.
نصب ترانس امیدبخش بهترین خاطره کاری
مدیر سابق روابطعمومی شرکت منطقه ای برق اذعان کرد: شیرین ترین خاطره بنده مربوط به ترانس امیدبخش منطقه اسپکه بود، این ترانس از مدار خارج شده بود و پیش بینی می شد مردم چهل روز گرما و افت ولتاژ را تحمل کنند همه اینها باعث شد تا در کنار سختی که مردم تحمل می کردند گزارش لحظه ای اقدامات را ارائه کنم تا مردم در جریان خدماتی که به آنها ارائه میشود، باشنداین شد که روز ورود ترانس هب مطقه مردم به استقبال آن آمدند به گونه ای که طبق گفته برخی باید تاریخ برق منطقه ای در اذهان عمومی را به بعد و قبل از اسپکه تبدیل کرد که مردم برای یک ترانس به استقبال آمده و قدردانی می کردند، این برای بنده شیرین ترین خاطره بود.
بندانی خاطر نشان کرد: بهترین هدیه در این منصب لطف مردم به بنده بود، روزی که از استان به تهران منتقل شده و به عنوان کارشناس ارشد مطالعات شبکه انتقال و فوق توزیع در شرکت توانیر مشغول به فعالیت شدم دعای خیر مردم و ارسال پیام هایی که به بنده دادند همه را به یادگار دارم.
روابطعمومی به منزله پل اتباطی میان سازمان و مخاطبان است
حمیده پیران، کارشناس روابطعمومی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هم بیان کرد: روابطعمومی به منزله یک پل میان سازمان و مخاطبان است که کار آن انتقال و تجزبه و تحلیل اطلاعات مدیریت و موسسه به مخاطبان است.
وی افزود: علاقه در کار، برخورد مناسب از لحاظ کلامی و انسانی با افراد، تسلط ، قدرت نوشتاری، اعتماد به نفس بالا، دارای قدرت تجزیه و تحلیل بودن از ویژگی های مهم یک روابطعمومی به شمار می رود.
به گفته پیران، وظیفه روابطعمومی ساختن چهره ای مناسب از سازمان در نزد مردم و مخاطبان اصلی سازمان است.
|