شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی یران (شارا)-|| روابط عمومیها واسطههایی بین مردم، مسئولان و نهادها هستند که جریانی همصدا را سیاستگذاری میکنند؛ تداخلاتی که در تکریم بزرگداشت روز روابطعمومی مشاهده میشود، نشانگر عدم هم صدایی مناسب و بیانگر این است که علیرغم تلاشهای فراوانی که برای احیای جایگاه روابطعمومی در جامعه صورت پذیرفته اما موقعیتی شایسته و مطلوب بدان اختصاص نیافته است.
در حوزه روابطعمومی باید دیدگاه های شخصی و درون گروهی را مبدل به قابلیت های جمعی و فراگروهی کرد و همدلی و وحدت را در کنار مسئولیت پذیر بودن، اشتیاق و انگیزه داشتن، دارا بودن روحیه حلم و بردباری، داشتن قدرت سازماندهی و احساس مسئولیت، مبتکر و خلاق بودن، صداقت و شرافت داشتن و دارابودن روحیه انتقاد پذیری که همگی از ویژگی ها و الزامات یک مدیر موفق در حوزه روابطعمومی است در کنار تسلط به دانش روز و آنچه می تواند این عرصه را تبدیل به تشکیلاتی هوشمند و امروزی کند در سرلوحه اقدامات و افکار سازمان ها جای داد.
البته در کنار این موارد وجود تجهیزات کارآمد و منابع انسانی روزآمد و عالم به این موضوع، شرایط آرمانی فعل را نه تنها تسهیل می کند بلکه به واقعیت نیز می رساند.
روابطعمومی فرصتی ارزشمند برای هر دستگاهی است تا بتواند از طریق آن خود را معرفی کرده و به مردم بشناساند، مدیر روابطعمومی باید مطلع ترین و به روزترین فرد هر سازمان باشد؛ چراکه باید در مقام سخنگو با تسلط کامل بر برنامه ها، موانع و شرایط را برای افکار عمومی تبیین کرده و حفره های خالی سازمان خود را با ظرافت های خاص و حرفه ای پر کرده و تهدیدها را به فرصت مبدل سازد.
بالندگی هر سازمان و دستگاهی نیازمند داشتن مدیرانی آگاه از فن آوری های نوین و حیاتی و مسلط به فنون روز دنیای رسانه ها است که بتواند تصویری مبتنی بر واقعیت از سازمان به افکار عمومی ارائه دهد و شرایط را به گونه ای پیش ببرد تا نواقص مجموعه که آن ها را احصاء کرده را به منظور مرتفع کردن به دیگر مدیران گوشزد کرده و برای حل آن ها چاره اندیشی کرده و تلاشی مضاعف کند.
انگیزه، دانش و برنامه سه محور حیاتی هستند که عنصر فعال عرصه روابطعمومی باید آن ها را داشته باشد تا بتواند، توفیق را به دست آورد؛ اشتیاق به فعالیت در این فضا با به همراه داشتن برنامه و ایده می تواند رونقی فاخر برای هر ارگان و سازمانی به ارمغان آورد.
در بعضی از موارد دیده میشود افراد را بدون انگیزه و دانش به سمت روابطعمومی می گمارند و پس از مدتی از وی انتظار معجزه دارند و متاسفانه خروجی لازم و کاربردی در عملکرد این افراد مشاهده نمیشود که این چرایی را باید در انتخاب غیر مسئولانه و البته هدفمند این مدیران جستجو کرد؛ متاسفانه فرمایشی شدن از آفات بزرگ روابطعمومی است که باید تلاش کرد مجموعه ای به این آفت بزرگ مبتلا نشود و در صورت ابتلا باید اهتمام ورزید تا مجموعه روابطعمومی به مسیر صحیح خود بازگردد که در این فضا انتخاب مدیر روابطعمومی فارغ از تعلقات نسبی، سببی و فرمایشی بسیار کارگشا است و مدیر علمی و کارآزموده به این جریانات دچار نخواهد شد.
شناخت کارکردهای یک مدیر روابطعمومی توسط خود وی اصلی انکار ناپذیر است و مسلح شدن به سلاح دانش این عرصه می تواند عامل توفیق وی در این حوزه پرمخاطره باشد. کارکرد روابطعمومی را می توان در سه عرصه اطلاع رسانی، تبلیغات و فرهنگ سازی یافت که مدیر روابطعمومی اولا باید اطلاع یابی کرده و اطلاع رسانی کند، ثانیا تبلیغ کند و ثالثا فرهنگ سازی کرده و جریان فرهنگی حاکم را به نفع خود متمایل کند، در این صورت است که موفقیت در چنین مجموعه ای نصیب همه ارکان آن میشود.
رسانه ها باید خارج از نوع و مدلشان با روابطعمومی ارتباطی دو سویه و تنگاتنگ داشته باشند و تبلیغات نیز با همه رنگ و لعاب خود و ظرفیت های آشکار و نهانش به روابطعمومی کمک کرده تا رونق مجموعه هویدا شود.
در شرایط فعلی و جهان معاصر که رسانه ها و فضاهای مجازی عرصه را بر دیگر رسانه ها تنگ کرده اند می طلبد متولی روابطعمومی این فضا را به خوبی شناخته و بداند که چگونه در آن به فعالیت بپردازد، اینجاست که روابطعمومی هوشمند و دیجیتال بیشتر خود را نمایان ساخته و اثرگذاری اش مشخص میشود و باید همه فعالان در این حوزه با بالابردن سواد رسانه ای خود در باب فضای مجازی اختیار را از آن رسانه سلب کرده و در خدمت خود گیرند؛ در زمان حاکم به عنوان مثال همه گیری ویروس کرونا که باعث تعطیلی بسیاری از صنوف و فعالیت ها شده و در عوض آن، فعالیت های مجازی رونقی بسیار گرفته اند قدر و اهمیت این موضوع بسیار آشکارتر شده و حضور ذینفعانه در فضای مجازی مستلزم داشتن سواد ارتباطی و رسانه ای قوی و هدفمند است که بداند به چه شکل و طریقی به نفع سازمان از آن فضا بهره گیرد.
مسئولیت اجتماعی حوزه مهمی است که تولیت آن با روابطعمومی است و در هر سازمان و نهادی این بار سنگین بر دوش آن است که هماهنگی میان مجموعه های پیرامونی و شرکای اجتماعی سازمان را حوزه روابطعمومی با خط مشی دستگاه منطبق کرده و با رعایت نقشه راه و چشم انداز در مسیر ترقی مجموعه هدایت می کند.
منبع: https://aghayekhabar.ir
|