شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی یران (شارا)-|| در تقویم رسمی کشور ما ۲۷ اردیبهشت به عنوان روز ملی ارتباطات و روابطعمومی نامگذاری شده که این رسمیت هر ساله به معنای اهمیت و جایگاه والای روابطعمومی در جامعه است.
این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابطعمومی را به عنوان هنر هشتم مرور کنیم. امروزه نقش روابط عمومیها در کمک به تصمیم گیریهای مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابطعمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصههای جدید روابطعمومی در عصر ارتباطات است.
روابطعمومی یک وظیفه مهم مدیریتی به شمار میآید که هدف از فعالیت در آن حوزه کمک به رفع مشکلات و مسائل یک سازمان، گروه اجتماعی و مردم مرتبط با آن است و تحقق آن زمانی ممکن خواهد بود که روابطعمومی به عنوان یک شخص برجسته و فعال اطلاعات شفاف، دقیق و درست زیادی را در اختیار مدیران جامعه و گروههای اجتماعی قرار دهد و در صورت درست انجام شدن این روند میتوان گفت که روابطعمومی نقش خود را به درستی انجام داده است.
ارائه خدمات هوشمندانه و تلاشهای تمامی دست اندرکاران حوزه ارتباطات و روابطعمومی که در جهت رسالت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افکار عمومی میکوشند و در این راستا قدم خیرخواهانه برمی دارند بسیار جای تقدیر دارد.
رفع مسائل و مشکلات؛ از جمله وظایف روابطعمومی ها
از جمله وظایف خطیر و حساس روابط عمومیها انعکاس به موقع مسائل، مشکلات، نیازهای مخاطبان و مدیران است که در جهت اخبار دقیق و درست تکامل مییابد.
جهان امروز توسعه زیادی به نسبت سالهای گذشته داشته است و با پدیداری جوامع مدرن روز به روز بر نقش روابط عمومیها افزوده شد و نقش این افراد در تمامی بخشهای زندگی تسری یافت و همین عامل باعث هدایت افکار عمومی و افزایش آگاهی آنها شد.
روابط عمومیها فعالان حرفهای در سازمان، ارگان و نهادی هستند که در آن کار میکنند و با تغییرات روز افزون در بخشهای مربوطه باعث توسعه، رشد و ارتقا میشوند، هر چند که ممکن است در مقابل دیدمان عمومی قرار نگیرند، اما همواره نقش حساس و مهم آنها در صحنه رویدادها خالی از لطف نبوده و احساس میشود؛ بنابراین این اشخاص مهم برای شکوفایی یک سازمان میکوشند و تمام تلاش خود را میکنند تا وظایف مدیران به چشم بیاید و عموم مردم بتوانند آگاهی و شناخت کافی از مسائل زندگی روزمره خود داشته باشند.
از جمله تغییرات روابط عمومیهای جامعه باید به بروز رسانی وضعیتهایی جدید در زمینه رشد تولید، بهبود سلامت عمومی و افزایش میزان امید به زندگی، رفاه مادی بیشتر، ارتباطات گستردهتر و پیچیدگی اجتماعی بیشتر، جایگزینی روابط افقی مبتنی بر مذاکره و چانه زنی به جای روابطعمومی و مبتنی بر اقتدار و حاکمیت قانون منجر شود که در نهایت، گسترش حق انتخاب را بر افراد جامعه ضمانت میکنند.
سالانه تعداد زیادی دانشجو در حوزه روابطعمومی و ارتباطات جذب دانشگاههای ایران و جهان میشوند و به همین ترتیب استادان زیادی با تلاش و کوشش خود برای چنین افرادی تدریس میکنند تا بتوانند افراد شاخص و درخشانی را به عنوان نیروی روابطعمومی تحویل جامعه دهند تا چنین اشخاصی با نقش پررنگ و پرکاربرد و فعال خود سیاستهای یک سازمان را ارتقا بخشند و بتوانند اطلاعات مفید و جامعی در اختیار عموم مردم قرار دهند.
دانشجویان رشته روابطعمومی و ارتباطات بعد از اخذ مدرک دانشگاهی به عنوان کاربلد و فارغ التحصیل این رشته جذب بازار کار میشوند و گفتنی است که در تمامی حوزه ها، بخش ها، ارگان ها، سازمانها و نهادهای داخلی و خارجی به وجود روابطعمومی نیاز بوده و بدون آن هیچ کاری ادامه نخواهد یافت و شاید رکود در انتظار مدیران و مسئولان باشد.
چرا رشته ارتباطات توسعه پیدا نکرده است؟
زهرا منوچهر آبادی مدیر اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره عوامل اصلی عقب ماندن رشته ارتباطات از رشد و توسعه مورد انتظار گفت: فارغ التحصیلان رشته ارتباطات هنگام شروع فعالیتهای اجتماعی در این حوزه با بحرانهای زیادی روبه رو میشوند چرا که با فضای کار و اشتغال حرفهای در رشتههای تحصیلی خود آشنا نبوده و نیستند.
منوچهر آبادی تصریح کرد: دانشگاه صدا و سیما تنها دانشجویان فارغ التحصیل خود را برای فعالیت در سازمان صدا و سیما مشغول به کار میکند و دانشگاههای دیگر مانند دانشگاه امام صادق (ع) چنین تضمین موفقیت آمیز را به دانشجویان خود نمیدهند و زمینه اشتغال را برای آنها فراهم نمیکنند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: تعداد کمی از فعالان عرصه روابطعمومی، خبرنگاری یا کارهای رسانهای دارای مدرک روابطعمومی هستند و بیشتر این افراد فارغ التحصیل رشتههای دیگر بوده که در این حوزه مشغول به کار شده اند.
منبع: www.yjc.news
|