شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی یران (شارا)-|| وقتی چشم و گوش مردم پر از اخبار داغ اقتصادی و بورس و قیمت ها و حوادث هول انگیز اجتماعی است، راضی کردنشان به مطالعه اخبار سازمانی، کاری است خطیر و ناممکن. آنهم اخباری که متناسب با سلیقه راس سازمانها تنظیم می شوند و بدون عیب و نقص و نقد.
از این بابت نیز کار کارشناسان روابطعمومی بسیار سخت است. «جذب مخاطب غیر سامانی برای اخبار سازمانی». اما اگر چنانچه حادثه ای برای یک شهروند رخ دهد که سازمان در آن دخیل است، آن موقع «اعلان موضع رسمی سازمان» از سوی مسئول روابط عمومی اهمیت پیدا می کند و این در حالی است که مخاطب، منتظر توضیح یا توجیه سازمان در مورد یک «اتفاق نادر» باشد.
آن وقت است که نقش روابط عمومی برجسته می شود و سازمان در مقام توجه قرار می گیرد ولی در حالت عادی کسی برای اخبار روزانه سازمان ها تره خرد نمی کند.
این نوع نگاه مخاطب، «نگاه حادثه ای» به سازمان است. اما هنر روابط عمومی در همین «اخبار حوادث سازمانی» نمایان می شود و نشان دادن حجم کار و رسالت سازمانی در کنار اخبار حوادث به مخاطبان.
توضیح در مورد یک قتل، تخلف، درگیری، خسارت، آتش سوزی، اختلاس و افعال غیر عادی که جزو ارزش های خبر به شمار می رود (شهرت، دربرگیری، مجاورت، بزرگی، عجیب و استثنایی، برخورد و تازگی )
در واقع مردم به عناصر خبری سازمان کاری ندارند اما ارزش های خبری در لابلای حوادث گوناگون پیرامون سازمان، خود را عیان می سازند.
آمادگی کارشناسان روابط عمومی برای ارائه رسالت و عملکرد سازمانی در مواقعی که نقطه عطف سازمان به حساب می آید، ضرورتی انکارناپذیر است. در واقع مهندسی معکوس نیاز است تا مسئول روابط عمومی، خبررسان دوران سخت بحرانی باشد نه روزهای روان عادی.
اخبار «خاص» سازمانی که عمدتا در قالب «حاشیه» دسته بندی می شوند، فرصتی هستند برای انعکاس واقعیت ها و افعال سازمانی در کنار اخبار حواشی سازمانی. چیزی که اغلب مدیران از آن گریزان اند و عمدتا یا رو به تکذیب می آورند یا سکوت.
*مدرس دوره های سواد رسانه ای
|