درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 21 خرداد 1403 - 02:14   

برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد

  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد


ادامه ادامه مطلب یک

چت‌جی‌پی‌تی اکنون در جعل کردن احساسات و رفتار انسانی بهتر از همیشه است

  چت‌جی‌پی‌تی اکنون در جعل کردن احساسات و رفتار انسانی بهتر از همیشه است


ادامه ادامه مطلب دو

60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است

  60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است


ادامه ادامه مطلب سه

اعترافات پاتریک براون در مورد دستکاری تحقیقات آب‌وهوایی

  اعترافات پاتریک براون در مورد دستکاری تحقیقات آب‌وهوایی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  شماره 67 فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی منتشر می‌شود
  پایان عصر جستجوی سنتی؟ رسانه‌های اجتماعی به دروازه اصلی اطلاعات تبدیل می‌شوند
  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد
  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد
  نگاهی به بحث داغ در اجلاس هوش مصنوعی نیویورک
  استراتژی‌هایی برای ایجاد توسعه رهبری با بودجه محدود
  چالش روابط‌عمومی: غلبه بر چالش‌های بودجه
  واشنگتن پست در آستانه پذیرش تاریکی است
  تعامل و روابط انسانی در دنیای هوش مصنوعی: اصالت در روابط‌عمومی
  ۸ نشانه زبان بدن که نشان می‌دهد کسی همیشه نیاز به کنترل دارد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4700صفحه نخست » گزارشسه شنبه، 29 مرداد 1392 - 07:01
آداب و هنر تلخیص متون
کاظم متولی - اخیراً سایت" شارا" که دیر زمانی است مورد توجه و مراجعه کثیری از علاقه مندان روابط عمومی قرار گرفته، نسبت به خلاصه کردن چند کتاب در حوزه ارتباطات و روابط عمومی اهتمام نموده است
  

kazemmotevalli@hotmail.com
 
 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- ضرورت های گوناگون ایجاب می کند تا با خلاصه کردن البته هنرمندانه بعضی از کتاب ها، مقالات، گزارش ها و سایر متون و ارائه و نشر آنها، استفاده سهل و روان برای مخاطبان فراهم گردد.
 اخیراً سایت" شارا" که دیر زمانی است مورد توجه و مراجعه کثیری از علاقه مندان امور ارتباطی و کارگزاران روابط عمومی قرار گرفته، نسبت به خلاصه کردن چند کتاب در حوزه ارتباطات و روابط عمومی و ارائه آنها به کاربران مربوطه اهتمام نموده است که قابل ذکر و یادآوری و قدردانی است.
 یکی از منابع خلاصه شده، کتاب مشهور و مرجع"روابط عمومی و تبلیغات" است. این کتاب در اوایل دهه هفتاد و در زمانی که تنها چند کتاب محدود ترجمه شده از مباحث کلی روابط عمومی باقی مانده از سال های پیش از انقلاب که کماکان در مراکز دانشگاهی مربوطه و کتابخانه های بعضی از ادارات روابط عمومی سازمان ها یافت می شد تألیف و انتشار یافت و به سرعت مورد توجه و استقبال مراکز آموزشی مرتبط و دفاتر روابط عمومی های کشور و حتی بسیاری از مؤسسات مطبوعاتی و خبرگزاری ها قرار گرفت.
 علت عمده و اساسی اشتهار و اقبال روزافزون کتاب یاد شده که تاکنون به چاپ های مکرر رسیده است، آن بود که مفاد و مضامین آن پاسخگوی ابهامات و پرسش های مطروحه در مباحث عمومی ارتباطات و اختصاصی روابط عمومی بود، بدین معنی که اولاً مندرجات این کتاب نشأت گرفته از ابداعات متکی بر تجربیات عینی مؤلف و نمونه ای بدیع از نظریه پردازی های پژوهشی منطبق با فرهنگ ایرانی و در حقیقت مصداق واقعی معنای واژه "تأًلیف" بود و ثانیاً اصطلاحات رایج ارتباطی مانند ارتباطات، افکار عمومی، تبلیغات، روابط عمومی، مطبوعات و نظایر آنها نه تنها به وضوح و دقیق و به قول منطقیون "جامع و مانع" تعریف و تبیین شد بلکه راهکارهای اجرایی و کاربردی آنها نیز با جزئیات و نمونه ها و مثال های مربوطه توضیح و تشریح شده بود و چنین بود که کتاب "روابط عمومی و تبلیغات" در عرصه های آموزشی و نیز مراکز اجرایی روابط عمومی ها با اوصافی همچون جامعیت مفاهیم و ظرفیتهای کاربردی شناخته و تعمیم داده شد. البته این نکته نیز گفتنی است که این کتاب اولین و تنها منبع آموزشی عرصه اطلاع رسانی در کشور ما است که در چند مرکز معتبر آموزش عالی چندین کشور ترجمه شده و با تدریس آن از آموزه های نو و کاربردی و مضامین تحلیلی آن بهره مند می گردند. کتاب "روابط عمومی و تبلیغات" با مساعی دست اندرکاران مؤسسه کارگزار روابط عمومی و سایت "شارا" که نسبتاً به نحو خوب و قابل قبولی خلاصه شده بود به معتقدان اطلاع رسانی سالم و کارشناسان و فعالان حوزه روابط عمومی اهداء شده بود که جای تشکر و سپاس دارد.
 چگونه خلاصه کنیم؟
 برای اینکه متنی را به نحو مطلوب و صحیح خلاصه کنیم راهکاری علمی و تجربی را به شرح زیر اختصاراً ارائه می نمائیم:
 1- فردی که در مقام خلاصه کردن فی المثل یک کتاب قرار می گیرد می باید با حال و هوای موضوع کتاب آشنا بوده و از مبادی و مبانی آن بر اثر مطالعات قبلی لااقل مفاهیمی در ذهن داشته باشد و در یک کلام با اثری که مورد ملاحظه و تلخیص قرار می دهد غریبه و بیگانه نباشد وگرنه یقیناً در جریان کار و برگزیدن مطالب و چینش واژه ها با مشکل مواجه می گردد.
 2- از حذف کامل و کنار گذاشتن بخشی و فصلی از کتاب که اضافی و زائد به نظر می رسد اجتناب شود چون معمولاً همه مطالب آشکارا یا به طور غیر محسوس و با تارهایی نامرئی با هم مرتبط بوده و در نهایت با حذف بخشی ممکن است که به بخش های دیگر لطمه های مفهومی وارد آید.
 3- مهمترین اصل در خلاصه کردن یک متن، رعایت ایجاز است که البته ورود به این وادی تعم�'ق و تبحر و ظرافت های ویژه ای را طلب می کند. ایجاز یعنی فشرده تر شدن و سبکتر شدن در عین پا برجایی مفهوم. یکی از تفاوت های شعر نو در ادبیات معاصر ایران با شعر به سبک و سیاق شاعران پیشین رعایت ایجاز است، مثلاً ممکن است شاعری گفته باشد "من تو را دوست می دارم" اما شاعر نوپرداز با رعایت سلیقه ایجازی می گوید و می نویسد که"دوستت دارم" که در حالی که همان معنا و مفهوم ذکر شده را افاده می نماید از ترکیب کلمات کاسته شده و شکل و شمایل لاغرتر و خلاصه تری را نشان می دهد.
 4- همه عبارات و جملات یک متن الزاماً نباید مورد تلخیص قرار بگیرد. بعضی از عبارات مانند نقل قول ها یا تعاریف بنیادی و امثالهم را می باید عیناً ارائه نمود تا انسجام و وحدت مفاهیم از هم گسسته نگردد.
 5- تنها در بعضی از موارد بسیار ضروری آن هم به نحوی که موجب دگرگونی مقصود و معنا نشود می توان از واژه های جدید و مترادف به جای کلمات و جملات ثقیل به کار رفته در متن استفاده نمود.
 6- مواردی که می توان از کل متن حذف نمود، عبارتند از:
 • توصیفات مکرر
 • کلمات متشابه
 • کنایات نابجا
 • تأکیدات اغراق آمیز
 • بعضاً عبارات به طور محتمل مستهجن و خلاف عرف
 در پایان، اضافه می نماید که تمرین و تکرار در تلخیص متون می تواند در رفع نواقص و تکامل دستاوردهای ذیربط مؤثر و مفید باشد.
 منبع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی اعلام شد


  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد


  تحریم: یک توافق، نه یک تاکتیک تبلیغاتی در روابط‌عمومی دیجیتال


  چرا دیده شدن مدیر عامل هنوز مهم است؟


  متاورس مک دونالد در سنگاپور به نمایش درآمد


  دهمین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت برگزار می‌شود


  چرا رهبران بزرگ همیشه مهربان هستند - اما همیشه خوب نیستند


  اینفلوئنسر نیجریه‌ای: «آفریقا در غرب روابط‌عمومی ندارد»


  برنامه تقدیر از 3 استاد پیشکسوت علوم انسانی


  دولت بایدن به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده وال استریت از هوش مصنوعی است


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد