شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی یران (شارا)-|| گرچه بهطور کلی روابطعمومی در حوزه اقتصاد در کشور ما جایگاه چندان مطلوبی ندارد و فعالیت این بخش در بسیاری از نهادها به روزمرگی دچار شده، اما بهنظر میرسد این جایگاه در کسبوکارهای کوچک و متوسط حتی پایینتر از این است و در بسیاری از کسبوکارها و اصناف تولیدی روابطعمومی حتی بهصورت ظاهری وجود ندارد.
بسیاری از صاحبان اصناف فعال در این باره معتقدند تعریف چنین بخشی در ساختار کسبوکارهای کوچک و متوسط نهتنها سودی برای سرمایهگذاران ندارد، بلکه موجب هدررفت سرمایه نیز میشود. اما آیا بهراستی سرمایهگذاری در این حوزه ثمرهای برای صاحبان کسبوکار نخواهد داشت؟! و آیا این سود و زیان در حوزه اصناف بهدرستی بررسی شده است؟! با گزارش روزنامه صمت در این باره همراه باشید:
روابطعمومی پنجره برندسازی است
حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصاد و کارآفرینی در این باره در گفتوگو با صمت عنوان کرد: در نگاه اقتصاد جهانی اصل بر این است که همه عوامل و مولفهها تحت کنترل باشند که یکی از این عوامل ارتباط با مشتریان و روابطعمومی است. وی با اشاره به این موضوع که نقش روابطعمومی از نخستین مراحل تولید یک محصول آغاز میشود، افزود: در مرحله تولید اگر تولید شما یک محصول «هایتک» است معرفی آن بسیار حیاتی و مهم است، زیرا مخاطب کالا باید آن را بشناسد و روابطعمومی در صورت عملکرد مناسب میتواند در تحریک نیاز جامعه هدف بسیار تاثیرگذار باشد؛ بهطوریکه خود مصرفکنندگان بهدنبال محصول خواهند بود.
محمودی اصل درباره تداوم نقش روابطعمومی در اصناف تولیدی خاطرنشان کرد: البته کار روابطعمومی پس از این مرحله پایان نمیگیرد و در ادامه میتوان با یک روند منطقی و معقول، ارتباط با مشتریان را به یک بخش کاملا موثر در زنجیره فروش کالا تبدیل کرد. این کارشناس اقتصاد و کارآفرینی در ادامه یادآور شد: درباره عموم محصولات نیز پس از توسعه صنعتی و تولید انبوه نقش ارتباط با مشتریان و روابطعمومی بسیار حیاتی است، زیرا در این مرحله ما شاهدیم که در بسیاری از بخشها بازار با انبوه و مازاد تولید مواجه است.
وی در این زمینه با اشاره به بازارهای رقابتی موجود، خاطرنشان کرد: در شرایط رقابتی بدون شک گوی موفقیت را شرکتهایی میتوانند در اختیار بگیرند که براساس گزارشها و ارتباط با مشتریان، نیازسنجیهای لازم مطابق با سلیقه و بودجه را انجام دهند و با اشراف بر نیاز بازار اقدام به تولید کنند و با متنوعسازی محصول برای هر منطقه یا کشور براساس فرهنگ و نیاز، بازار خود را باثباتتر کنند.
محمودی اصل در پایان گفت: نقش روابطعمومی برای کسبوکارها در حوزه بینالملل میتواند بسیار حیاتی باشد و در این باره باید گفت مسیر برندسازی اصناف تولیدی، از روابطعمومی میگذرد.
اصناف درگیر فنا و بقا هستند
خسرو ابراهیمینیا، نایب رئیس اتاق اصناف تهران درباره تاثیر فعالیت بخش روابطعمومی در واحدهای صنفی در گفتوگو با صمت عنوان کرد: بدون شک وجود ساختار روابط عمومی در واحدهای صنفی در بخشهای مختلف بهویژه در اصناف بزرگتر، میتواند سر و شکل بهتری به نظام کاری این اصناف دهد اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که واحدهای صنفی در حال حاضر توان سرمایهگذاری در این بخش را ندارند.
ابراهیمینیا در این باره افزود: اصناف در طول مدت کرونا که بیش از یک سال است، بهدلیل مشکلات مالی، مجبور به تعدیل نیروهای کار خود شدهاند و حتی بسیاری از این واحدها در حالحاضر تعطیل هستند؛ بنابراین نمیتوان انتظار داشت که سرمایه خود را صرف روابط عمومی و هزینههای مربوط به آن کنند.
وی درباره سالهای پیش از کرونا نیز عنوان کرد: حقیقت این است که هنوز هم شاکله اصناف کشور سنتی است و در این ساختار سنتی، نیاز به وجود بخش روابطعمومی درک نشده است؛ بهعلاوه اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا نیز اصناف کشور از نظر حاشیه سود در شرایط مطلوبی قرار نداشتند و در نظر گرفتن بودجهای برای تشکیل واحد روابطعمومی چندان قابلتصور نبود.
مشکل، همچنان سرمایه است
وقتی سالهای سال است که بسیاری از مجموعههای بزرگ و بینالمللی کشور به روابطعمومی تنها بهعنوان واحد بولتن و خبر نگاه میکنند و تاثیری از حضور این بخش در اقتصاد کلان کشور-آنچنان که شایسته و بایسته است- دیده نمیشود، تعجبی ندارد که واحدهای کوچک و متوسط تولیدی و خدماتی در بخش اصناف نیز رغبتی به استفاده از چنین ظرفیتی نداشته باشند.
در عین حال شرایط مالی و اقتصادی صاحبان کسبوکار در کشور بهویژه در دوران همهگیری ویروس کرونا بهشکلی است که بسیاری از آنها یا واحدی بهنام روابطعمومی را از مجموعه خود حذف یا کارهای روزمره چنین بخشی را بین بخشهای دیگر تقسیم کردهاند.
با چنین روندی طبیعی است که اثر وجود یا فقدان بخش روابطعمومی در ساختار کسبوکار کشور، بهشکل مطلوب دیده نشود و صاحبان اصناف همچنان به فعالیت خود با شیوههای سنتی و قدیمی ادامه دهند. در واقع اینطور باید گفت که بخشهایی مانند روابطعمومی یا تحقیق و توسعه در اصناف بخش خصوصی زمانی میتوانند جایگاه خود را بیابند که برای آنها سرمایهگذاری انجام شود و سرمایهگذاری مطلوب زمانی شکل میگیرد که این کسبوکارها حاشیه سود مناسبی داشته باشند که البته در شرایط کنونی، این امکان وجود ندارد.
منبع: www.smtnews.ir
|