شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- غرفه ویترین و ماکت یک سازمان و کارت ویزیت شرکت در نمایشگاه است که در معرض دید عموم قرار میگیرد. غرفه باید طوری طراحی و برپا و اداره شود که به مثابه یک ویترین، فلسفه وجودی و موضوع فعالیت شرکت را به نمایش بگذارد. برای تحقق این منظور باید حتیالمقدور از تمام جاذبههای دیداری و شنیداری استفاده تا با جلب احساسات و دقت بازدیدکنندگان، آنچه که مدنظر شرکت است به آنان تفهیم و گاه القاء شود. غرفه نمایشگاه باید برای چشم جذاب و برای گوش خوشایند باشد تا بتواند انگیزههای بازدیدکنندگان را جلب کند.
اندازه غرفه
تعیین اندازه غرفه کاری ذوقی و دلبخواهی نیست. صرف بزرگی غرفه به اعتبار شرکت اضافه نمیکند و کوچک بودن آن نیز الزاماً از لحاظ اقتصادی مقرون به صرف نمیباشد. برای تعیین اندازه مورد نیاز غرفه باید قبلاً تعداد بازدیدکنندگان و حجم کالاهای مورد نمایش برآورد و سپس با توجه به تعداد کارکنان غرفه و وسایل و تجهیزات مورد نیاز در مجموع اندازه غرفه به طور تقریبی محاسبه شود.
انواع غرفه
1- غرفه راسته یا ردیفی (Row Stand) غرفه معمولی یا ردیفی از سه طرف با غرفههای دیگر همجوار است و از یک طرف به راهرو مشرف است.
2- غرفه دوبر یا غرفه نبشی (Corner Stand) غرفههای نبشی یا غرفه دوبر از دو طرف با غرفههای دیگر دارای دیوار مشترک و از دو طرف به راهرو متصلند. این غرفهها چون از دو جناح دیده میشوند دارای ارزش بالاتری هستند.
3- غرفه شبه جزیرهای (End Stand) این غرفهها از یک طرف بسته و از سه جهت در معرض دید قرار دارند، از این رو از مرغوبیت بسزایی برخوردارند و بازدیدکنندگان بیشتری را به خود جذب میکنند.
4- غرفه جزیرهای (Block Stand of islan stand) مرغوبترین و گرانترین غرفه، غرفه جزیرهای است که در محاصره راهروهاست و از چهار طرف قابل دید و دسترسی است. در سالنهایی که چنین غرفههایی وجود دارد اولاً خیلی بزرگ هستند و ثانیاً از زمانی طولانی قبل از شروع نمایشگاه با توافق ایجاد شدهاند.
ده قانون طلایی برای طراحی غرفه
|
The stand designer's ten golden rules
|
1- ساده بگیرید
|
1- keep it simple
|
2- یک نقطه کانونی ایجاد نمایید
|
2- Minimize the number of focalpoints
|
3- هویت قوی ایجاد و مطرح نمایید
|
3- Establish a clear theme
|
4- مجذوب ساختن نگاهها
|
4- Establish astrong identity
|
5- قرار دادن محصول در خط دید بازدیدکننده (بهترین نقطه دید بازدیدکننده در 150 سانتیمتری سطح زمین است) آخرین نقطه دید در 210 سانتیمتری و پایینترین نقطه دید در 80 سانتیمتری از سطح زمین است.
|
5- Attract attention
|
6- ارائه موضوع به صورت روان و شفاف (توضیح اصطلاحات برای مردم مثل هموژنیزه و استرلیزه)
|
6- Design through the eyes of the target Visitors
|
7- وفق دادن طراحی برای جذب تعداد بیشتر بازدیدکننده از قشرهای مختلف (عامه مردم، دانشجویان، نوجوانان، کودکان، متخصصان)
|
7- Suit the desiagnto the number of people expected
|
8- مدیریت گردش راهها
|
8- Plan the traffic manegment
|
9- مطمئن شدن از ایستایی استندها و کالاهای نمایشی
|
9- Ensure the stand it easy to erect and dismount
|
10- تکیه بر بودجه موجود و کار با آن (با بودجه پیشبینی شده غرفه را بسازیم)
|
10- Insist on aclearbudget, and work withinit
|
کاربرد رنگ در نمایشگاه
نقش رنگها در غرفهآرایی از اهمیت خاصی برخوردار است. پیشرفت تکنولوژی موجب شد تا همانگونه که برای فروش محصولات خود به بازاریابی نیاز داریم به موضوع پیام رنگ نیز توجه داشته باشیم. استفاده از رنگ، کالاهای خود را به فروش برسانند. این امر موجب تحولی بزرگ در روانشناسی رنگها شده است. نورهای روشن باعث ایجاد فضای زنده در یک غرفه، یک اتاق کار و یک فروشگاه میشود. پس استفاده از رنگهای روشن میتواند ما را در رسیدن به چنین هدفی یاری دهد. تضاد رنگ بین کالا و رنگ غرفه برای عرضه بهترا کالا مؤثر است. عدم استفاده از تضاد رنگها در نمایش کالا موجب گم شدن و به چشم نیامدن آن کالا میشود. زمینه سفید بعضی از کالاهای نمایشی باعث نمایش بهتر کالاها با رنگ تیره میشود. در حالی که نمایش کالاهای سفید رنگ در زمینه سفید مطلوب نیست.
روانشناسان تعویض رنگ نشان شرکت را هیچگاه توصیه نمیکنند برای مثال رنگ بلیط هواپیمایی هما آبی آسمانی است و برای همه شناخته شده است و یا نشان جهاد سازندگی با رنگ زرد همرنگ خوشه طلایی گندم در زمینهای سرمهای و یا آبی پررنگ است. رنگ همانند یک اسم یا فامیل در ذهن بازدیدکنندگان میماند و اگر رنگ سازمانی انتخاب کردیم بهتر است در همان رنگ بمانیم و باید بگذارید برای همیشه رنگ نشان شما همان رنگ باشد. اگر رنگ شیر سفید است باید غرفه صنایع شیر همیشه سفید باشد. شرکت کاترپیلا رنگ زرد را به عنوان رنگ صنعتی انتخاب کرده است. انتشارات سمت رنگ جلد کتابهای خود را سبز پستهای انتخاب کرده است.
انتشارات خوارزمی رنگ جلد کتابهایش را کرم بسیار روشن انتخاب کرده است و این رنگ موجب شناخته شده انتشارات مورد نظر با توجه به تأثیری که بر ذهنیت بازدیدکننده از قبل گذشته است میشود.
رنگبندی غرفه در نمایشگاه نیز اهمیتی همانند نوع برپایی غرفه دارد. یک رنگ به خصوص با ترکیبی از رنگها، شرکت را در اذهان بینندگان به یاد ماندنی خواهد کرد.
رنگ آبی رنگ دریا است. رنگ آسمان است. رنگ آبی تأثیری که بر روی انسان دارد این است که او را به وجد میآورد. رنگ آبی رنگ نشاطآور است. رنگ آبی حالتی روحانی دارد. اگر از موضعی بتابد حالت معنوی و عرفانی به انسان دست میدهد همانند فیلم مسیح که نور آبی بر ردای مردیم تابید و بشارت فرزندی که پیامبر خدا خواهد شد را داد. رنگ آبی کمرنگ حالت خوابآلودگی به انسان دست میدهد. رنگ آبی رنگ سرد است. مطالعهای که بر روی تعدادی از افراد صورت گرفت و در این آزمون رنگ اتاقی که به رنگ آبی بود در دمای 12 درجه سانتیگراد افراد حاضر در اتاق احساس سردی کردند. اما در اتاقی که رنگ قرمز و زرد شده بود نتیجهای عکس داد.
رنگ قرمز نشانه خشم است. نشانهای از تب است. نشانه غرور و شهوت است و نمادی از جنسیت طالب و برانگیزنده است. اگر هوا قرمز شد آینده بد و خطرناک را خبر میدهد. رنگ قرمز گرما و تابندگی و طلعت را نشان میدهد. استفاده از رنگ قرمز در دهه فجر یا هفته دفاع مقدس ما را به یاد لالههای قرمز شهیدان گلگون کفن میاندازد. رنگ قرمز اگر با نارنجی ترکیب شود نشانه عشق آتشین است. در نمایشگاه رنگ قرمز به ویژه رنگ قرمز نارنجی چشم را جذب میکند. اگر رنگ قرمز در کنار رنگ سبز قرار گیرد بر رنگ سبز غلبه میکند. رنگ قرمز نشانه شیطان را دارد اما نشانی از حالت ربانی را اصلاً ندارد. در ساندویچ فروشیهای کشورهای غربی از کاغذ رنگ قرمز برای پیچیدن ساندویچ استفاده میشود تا فشار روانی ایجاد کرده و زودتر محل را ترک کنند.
رنگ زرد رنگ طلا، رفیعترین درجه ماده است. رنگ زرد دانش، تیزهوشی و درک را میرساند. رنگ زرد از قرمز نیز در بعضی از موارد مؤثرتر است. چرا که در هنگام شب و در نور کم نیز به خوبی دیده میشود. برای مثال اتاقکهای تلفن عمومی را رنگ زرد میزنند تا در شب نیز به خوبی به چشم آیند و یا تاکسیهای شهر مشهد مقدس به دلیل حضور زائرین مسافر در شب رنگ زرد دارند. اگر رنگ زرد کم رنگ شود معنای بیخردی، حسد، دروغ، بیاعتمادی و خیانت را میرساند. در هنر نقاشی جوتو که شام آخر را به تصویر کشیده است، اهورا عبای زرد پوشیده است.
رنگ زرد در کنار رنگ سبز جلوهای خاص دارد به همین دلیل طلافروشان از دکوراسیون یا مخمل سبز برای معرفی تولیدات خود استفاده میکنند. اگر رنگ زرد در کنار رنگهای قرمز یا بنفش یا خاکستری قرار گیرد جلوه آن کم شده و نورافشانی خود را از دست میدهد.
رنگ سبز مفاهیمی چون امید، امنیت، آرامش، رضایت، باروری، سازندگی و حیات و زوال غم و اندوه را میرساند. رنگ سبز در کنار رنگ آبی نمادی از روحانیت است. سبز متمایل به زرد نمادهایی مثل نیروی جوانی و بهار طبیعت را میتواند برساند. در غرقهآرایی اگر رنگ غالب رنگ سبز است باید مبلمان، میز و صندلی و سایر وسایل و تجهیزات نیز رنگی همخانواده با رنگ غرفه داشته باشند تا یک نوع هارمونی و یکنواختی ترکیب به وجود آید. اگر موضوع فعالیت، نمایش محصولات سرمازاست، استفاده از رنگ آبی و اگر شرکتکننده کالاهای گرمازا تولید میکند استفاده از رنگ قرمز به عنوان «متن» توصیه میشود. تولیدات چوبی را در نمایشگاه بهتر است روی زمینه رنگ سبز که از طبیعت گرفته شده است بگذاریم.
هماهنگی رنگها
هنگامی که درباره هماهنگی رنگها صحبت میشود. معمولاً قضاوت روی اثر و عملکرد متقابل دو یا تعداد بیشتری رنگ به عمل میآید. تجربیات و آزمایشات متفاوت در مورد مطابقت ذهنی رنگها، نشان میدهد که افراد نسبت به هماهنگی یا عدم هماهنگی رنگها، نقطهنظرهای متفاوتی دارند. اغلب در نظر مردم، رنگهای هماهنگ آنهایی هستند که از یک خانواده باشند و یا در عین تنوع، با جلوه یکسانی خودنمایی کنند و یا رنگهایی که بدون کنتراست (تضاد) در مجاور هم قرار گیرند. به طور کلی عنوان هماهنگی (هارمونی) یا عدم هماهنگی فقط در رابطه با احساس انسان است، که به صورت مطلوب بودن یا نبودن و جذاب بودن یا نبودن مطرح میگردد. تمام اینها عبارت است از یک ارزیابی شخصی و بدون تکیه بر ارزشهای عینی و دقیق علمی است.
هارمونی، یعنی تعادل و توازن بین قدرتهای رنگی، در این باره میتوانیم یک آزمایش جالب در رابطه با عکسالعمل فیزیولوژیکی دستگاه دیدمان انجام دهیم. مثلاً اگر ما برای مدتی (بیست ثانیه) به یک مربع قرمز خیره شویم و سپس چشم را ببندیم، یک پس تصویر که به صورت نربع سبز رنگ است در نظرمان ظاهر میشود (میتوان یک صفحه کاغذ سفید را با سرعت روی مربع قرار داد تا مربع سبز در روی صفحه سفید ظاهر شود) و برعکس اگر به مربع سبز رنگ نگاه کنیم بعد از مدتی که چشم بسته میشود، مربع قرمز رنگ در چشم ظاهر میگردد. این آزمایش را میتوان با بسیاری از رنگها انجام داد و در چشم انسان همیشه رنگهای مکمل رنگ نخستین، ظاهر میشوند. این عکسالعمل فیزیکی بدن نسبت به رنگها جستجویی برای ایجاد تعادل و توازن است و احساسی است که تضادهای پی در پی را به وجود میآورد.
در آزمایش دیگری، مربع خاکستری را روی سطح رنگی خالص با همان درخشندگی رنگ خاکستری قرار میدهیم. مثلاً در روی سطح قرمز ملاحظه میکنیم که مربع خاکستری به رنگ سبز متمایل میگردد. حال اگر همین آزمایش را روی سطح سبز رنگی قرار دهیم، مربع خاکستری به رنگ قرمز متمایل میشود. همچنین همان مربع خاکستری رنگ در روی سطح بنفش، به رنگ زرد و در روی رنگ زرد، به رنگ بنفش متمایل میشود و در روی رنگ نارنجی، به آبی و در روی آبی به نارنجی متمایل میگردد.
![نمایشگاه/ غرفه و انواع آن-4](http://shara.ir//media/image/1/0164.jpg)
در آزمایشات فوق مشخص گردید که وجود تضادهای رنگی همزمان و پی در پی، برای چشم رضایتبخش بوده برای آن تعادلی به وجود میآورد. عقایدی در این باره ذکر شده؛ در سال 1797، «رمفورد» فرضیه را در روزنامه نیکلسون انتشار داد، بدین ترتیب که اگر رنگهای هارمونیک (هماهنگ) را با هم ترکیب کنیم، رنگ سفید به وجود میآید (باید توجه داشت که در ترکیب رنگهای شفاف که از تجزیه نور حاصل میشود، یا به وسیله صافیهای مخصوص (فیلتر) مجزا میگردند، نتایج ترکیب صحیحتر است، زیرا در ترکیب مواد رنگی نتیجه دقیقی به دست نمیآید و معمولاً از ترکیب کلیه رنگهای موجود در طیف (ترکیب مواد رنگی)، رنگ خاکستری و یا به رنگ سیاه حاصل میشود، در حالی که از ترکیب کلیه نورهای رنگین موجود در طیف نوری، نور سفید به دست میآید.
«رمفورد» یک فیزیکدان بود، به همین جهت درباره نورهای رنگین صحبت نموده است. در بخش فیزیک رنگ نیز اشاره نمودیم که اگر یکی از رنگهای طیف رنگی را (مثلاً قرمز) از سایر رنگها جدا کنیم. و باقیمانده رنگها را با هم از طریق یک عدسی ترکیب نماییم، رنگ واحدی حاصل میشود که با رنگ قرمز مکمل است و نور سفید را حاصل میشود؛ این رنگ، رنگ سبز خواهد بود.
«اولدهرینگ»، فیزیولوژیست مشهور نیز در این باره چنین گفته است: «چشم و اعصاب همیشه تمایل بیشتری به رنگ خاکستری دارند و موقعی که این رنگ وجود نداشته باشد، فقدانش ناراحتی ایجاد میکند، زیرا آرامشی که در اثر رنگ خاکستری به وجود میآید از بین میرود.»
اگر مدتی به یک مربع سفید در روی یک سطح سیاه نگاه کنیم، بعد از مدتی که چشم را برگردانیم، مربع سیاه به همان وضع در نظر ظاهر میگردد. این وضعیت موازنه رنگها، به خودی خود در چشم به وجود میآید، اما در صورتی که به یک مربع خاکستری متوسط که در روی زمینه خاکستری متوسط نگاه کنیم، دیگر آن حالت قبلی که در چشم باقی ماند به وجود نمیآید. این آزمایش نشان میدد که دستگاه بینایی به خاکستری معتدلی تمایل و نیاز دارد. تغییراتی که در ساختمان بینایی به ترتیب فوق به وجود میآیدف مربوط به حالات مختلف ذهنی و دستگاه عصب بینایی است. هارمونی رنگها، اعصاب ما را آرامش میدهد و این حالت پیسکوفیزیکی است که در مقابل رنگهای متضاد مکمل قرار دارد و معمولاً رنگ خاکستری نیز چنین آرامشی را در ذهن به وجود میآورد، که هم از ترکیب سیاه و سفید به وجود میآید و هم از رنگهای مکمل؛ یعنی رنگهای اصلی (قرمز، زرد و آبی). وقتی دو رنگ از سه رنگ اولیه با هم ترکیب گردند، رنگ ثالث کاملکنندهی آن دو میباشد و از ترکیب آنها خاکستری حاصل میشود:
قرمز + (آبی + زرد) = قرمز + سبز
آبی + (زرد + قرمز) = آبی + نارنجی
زرد + (آبی + قرمز) = زرد + بنفش
بنابراین ملاحظه میکنیم که از ترکیب دو یا تعدادی رنگ که از: زرد- آبی- قرمز تشکیل شدهاند، ممکن است رنگهای زرد، قرمز و آبی جانشین مجموعهای از رنگها باشند و خشنودی چشم هم در نتیجه متناسب بودن تجمع رنگهای هارمونیک حاصل میشود. «دو یا چند رنگ که مجموعاً دارای هارمونی هستند، اگر با هم ترکیب شوند خاکستری خنثی به وجود میآورند» اما در ترکیب آن دسته از رنگها که خاکستری نمیدهند، نمود دیگری از رنگها دارا هستند که مفهوم جداگانهای را میرسانند. در رابطه با این موضوع هنرمندانی شناخته شده هستند که در ترکیبات و کارهای نقاشی و کمپوزیسیونهای آنها هارمونی وجود ندارد و از احساس و ذوق شخصی خود بهره گرفتهاند. در عین حال آثار آنها دارای ویژگیهایی از ترکیبات رنگی است که بسیار مهیج و پر محتوا میباشند. بنابراین میبینیم که تمام ترکیبهای رنگی، احتیاجی به هارمونی آن چنانی ندارد. روی همین اصل وقتی «سورا» نقاش دیوپزیونیست گفت: «هنر یعنی هارمونی»، او اشتباه میکرد. او وسیله هنر را با هدف هنر اشتباه میکرد، زیرا هنر تنها به هارمونی ختم نمیشود، البته شکستن قوانین رنگها، مقداری نسبی است و نکات دیگر از اهمیت خاص برخوردارند؛ از جمله شفافیت رنگها و درخشانی آنها که حائز اهمیت است.
هماهنگی رنگها در رابطه با عکسالعمل فیزیکی اعصاب انسان نیز هست. وقتی که تحریک طبیعی و فعالیت عصبی رخ دهد، به ناچار و بی اختیار عکسالعملهایی به وجود میآید، بنابراین خصوصیات رنگها، بستگی به تحریک اعصاب بینایی دارند و این یک فعالیت خاص عصبی است. گاهی اوقات که میبینیم در سطحی رنگین، رنگها به طریق خاصی به کار رفته و به ترتیبی دیگر پراکنده شدهاند و ضمناً دارای هارمونی هستند، خود به خود برای اعصاب بینایی خشنودی حاصل میکنند و آرامش عصبی به وجود میآورند.
هارمونی رنگ توسط رنگشناس معروف «ویلهلم اُستوالد» مورد بحث قرار گرفته و مطالبی در باب رنگهای ابتدایی نوشته است. او میگوید: به تجربه ثابت شده است که بسیاری از رنگها خوشایند و برخی ناخوشایندند، سئوالی که پیش میآید این است که علت به وجود آمدن هیجان در اثر رؤیت رنگها چیست؟ در جواب باید گفت: آن دسته از رنگها که خوشایندند، دارای نظم خاصی هستند و بستگی به چگونگی به وجود آمدن نظم رنگی دارند. در عوض عدم نظم، آدمی را رنج میدهد و گروهی از رنگها که اثری خوشایند دارند و انبساط میآورند، فقط به واسطه هارمونی بین آنهاست.
بنابراین میتوانیم یک قانون اساسی را بدین ترتیب بیان کنیم: (هارمونی- نظم) برای کشف تمام هارمونیهای رنگی، باید نظام موجود در همه رنگها را بشناسیم. هر چه رنگها سادهتر باشند، هارمونی آنها واضحتر و روشنتر خواهد بود. در این رابطه دو نوع هارمونی را یادآور میشویم، اول: دایرههای رنگی که رنگهایش با یک ارزش (منظور رنگهایی با درخشش و یا تیرگی مساوی) آماده شده باشد. دوم، رنگهایی که در دایره رنگ به صورت مثلث قرار میگیرند و دارای یک درجه تاریکی و روشنی میباشند (آنها رنگهایی هستندد که با سیاه و یا سفید ترکیب شدهاند) در نتیجه دوایر رنگی با رنگهای متفاوت و مثلثهای رنگی با یک درجه شدت، هماهنگی رنگها را به وجود میآورد.
«ویلهلم استوالد» رنگشناس معروف مینویسد: «ما به رنگهایی هماهنگ میگوییم که برای ما جالب توجه و دلچسب باشند.» مقصود «استوالد»، معیارهای ذهنی هارمونی رنگ است. اما همانطور که گفتهایم مفهوم هارمونی رنگ باید از قلمرو نظریات ذهنی خارج شده به قلمرو عینیات منتقل گردد.
تمرینات درس
1- معیارهای انتخاب یک نمایشگاه موفق را با توجه به تجارب و شواهدی که داشتهاید، بررسی کنید.
2- یک نمایشگاه فرضی را در نظر بگیرید و در مورد آن به سئوالات مختلفی که چرا تصمیم به مشارکت گرفتهایم را پاسخ دهید.
3- به نظر شما نکات اصلی در مدیریت یک غرفه چیست؟
4- تکنیکهای مختلف برنامهریزی نمایشگاه را مورد بحث قرار دهید.
5- تطبیق قوانین طلایی در مورد برگزاری نمایشگاه بینالمللی بازرگانی سال آینده را مورد بحث قرار دهید.
6- عواملی که یک نمایشگاه میتواند موفقیت را کسب کند توضیح دهید.
7- انواع غرفه و بهترین نوع غرفه را با ذکر مثال برشمارید.
8- برای طراحی غرفه کتاب و لوازم تحریر بر اساس قوانین اصلی طراحی، چگوه غرفهآرایی میکنید.
9- نشان گرافیکی در نمایشگاه چه اهمیتی میتواند داشته باشد؟ نشان نمایشگاه اکسپو 85 را مورد بررسی قرار دهید.
10- نمایشگاه در ایران چگونه شکل گرفت؟
11- اثرات نمایشگاه در بعد سیاسی را مورد بحث قرار دهید.
12- اثرات برگزاری نمایشگاه در بعد اقتصادی را مورد بحث قرار دهید.
13- کاربرد رنگ در نمایشگاه را بررسی کنید.
14- بر اساس 60 اصل نمایشگاهی، برنامهریزی برای یک نمایشگاه فرضی و دلخواه طراحی کنید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا) |