شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| اینک که ویروس کرونا عالمگیر شده و روزانه تعدادی از هموطنان و ساکنین اقصی نقاط جهان را به کام مرگ می کشاند ، نقش مثبت و تاثیر گذارِ فرایندِهای اطلاع رسانی حوزه روابطعمومیها در به اشتراک گذاری آخرین دستاوردهای بهداشتی ، درمانی و ... در کشور و جهان بیش از پیش هویدا شده و آگاهی بخشی از کمیت و کیفیت اثرات ویروس جانکاه کرونا در جهان به عنوان یک ضرورت الزام آور دولت ها به حساب می آید.
در مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شایعات و سخن پراکنی های جعلی و همچنین ممانعت از تشویش اذهان عمومی و کاهش اترس های اجتماعی ، ایجاد پایگاه اطلاع رسانی در وزارتخانه ها به لحاظ ارایه پیام ها و اخبار مرتبط با ویروس کرونا بیش از هر تخصصی دیگری ضروری به نظر می رسد.
روابط عمومی های تاثیر گذار در جامعه از جمله شورای عالی اطلاع رسانی دولت و شورای اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مقابله به شیوع کرونا در جامعه وظیفه دارند در قالب برنامه های مدون ، اثر گذار و همچنین به منظور تسهیل ارتباطات مردمی از طریق رسانه ملی و در بستر اینترنت و فضای مجازی ، با ارایه دستاوردها و تولید محصولات اطلاع رسانی از قبیل پوستر ، کلیپ ، پیام های بهداشتی ، موشن گرافیک ، اینفوگرافی ، بروشور و .... علاوه بر پخش پیام های تصویری در زمان های خاص ، نسبت به نقش بی بدیل این پایگاه های اطلاع رسانی در کشور به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی ارت برقرار نمایند.
علاوه بر نقش اثرگذار شوراهای اطلاع رسانی ، روابط عمومی های سازمان ها و دستگاه های اجرایی نیز در جهت مقابله با ویروس کرونا با مخاطبین خود ارتباط مناسب و شایسته برقرار نموده و با استفاده از دستاوردهای اطلاع رسانی ملی و یا بومی سازی شده در کاهش ابتلا مراجعین و شهروندان به این ویروس تلاش نمایند.
پر واضح اینکه ، ایجاد ، راه اندازی و استقرار سِستمی در ساختار دولت تحت عنوان سخنگوی دولت که وظیفه اش پاسخگویی به افکار عمومی بوده و به عنوان اصلی ترین مرجع اطلاع رسانی عملکرد دولت شناخته می شود خود نشان از درک صحیح دولتمردان به تغییر ساختار نظام روابط عمومی در دستگاهای اجرایی و به منظور انعکاس اخبار و اطلاع رسانی صحیح و مناسب به مردم در مقابله با کرونا می باشد و با عنایت به اینکه اعضای کابینه دولت نیز موظفند در جریان اطلاعرسانی به رسانههای جمعی ، با روابط عمومی ها و سخنگوی دولت مشارکت داشته باشند ، نقش کلیدی روابط عمومی ها و اطلاع رسانی در دولت بیشتر از قبل مشخص شده و تغییر جایگاه آن در کشور و دستگاهای اجرایی به خوبی احساس می شود.
نیاز ضروری به اطلاع رسانی وضعیت شیوع ویروس کرونا و انتقال پیام های بهداشتی در جهت مقابله با ابتلا و شیوع این ویروس منحوس به ایجاد سِمتی تحت عنوان سخنگوی وزارت بهداشت به منظور وحدت رویه در اطلاع رسانی مناسب ، به موقع ، صحیح از وضعیت کرونا در ایران و جهان و همچنین آخرین دستاوردهای تهیه و تولید واکسن این بیماری مهلک و همچنین به عنوان پایگاهی مورد اعتماد در انعکاس اخبار ، آمار ، عملکرد و اطلاعات به موقع به مردم و مخاطبین از این گونه است.
اطلاع رسانی از کمیت و کیفیت ویروس کرونا دغدغه ای که همه نهادهای اطلاع رسانی دولت ها و سازمان ها را به خود مشغول داشته به طوری که همگی صدد هستند با تهیه و تولید محصولات فرهنگی ، وسایل بهداشتی شخصی و عمومی و ارایه پروتکل های پزشکی و دستورالعمل های درمانی ، آحاد جامعه را در مقابله با کرونا آگاه ساخته و از این طریق اثرات مخرب و مهلک این ویروس را به حداقل رسانند.
تبدیل خدمات حضوری در نهادهای دولتی و دستگاه های اجرایی و در سایر سازمان ها ، بانک ها و نهادهای ارایه دهنده خدمات عمومی به خدمات غیرحضوری اقدامی است که از طریق آن مانع حضور بی دلیل مراجعین به مراکز دولتی و سازمان ها و نهادهای عمومی و خصوصی شده و در نتیجه کاهش ابتلا به ویروس کرونا را در پی خواهد داشت.
برگزاری همایش ها ، کنفرانس ها و وبینارها از طریق اینترنت و همچنین ساخت نرم افزارها و اپلیکیشن های خدماتی ، ایجاد کسب و کارهای اینترنتی ، ارایه خدمات در بستر وب و فضای مجازی از جمله اقداماتی که در مقابله با کرونا ، توسط روابط عمومی سازمان ها و ارایه دهندگان خدمات به مردم ، مورد توجه قرار گرفته و مسیر زندگی اجتماعی مردم را در خصوص چگونگی دریافت خدمات ، دستخوش تغییرات محسوس و اساسی نموده است.
ویروس کرونا و انتقال آن بین شهروندان در شهرهای مختلف کشور ، ضرورت به کارگیری فناوری های نوین دیجیتال را برای مدیریت بهینه بیماری ها به خصوص ویروس کرونا ، کاهش ترددهای غیر ضروری ، کم کردن ساعات اشتغال کارمندان به منظور کاهش تماس فیزیکی آنان با یکدیگر و با شهروندان ، کاهش ساعات اشتغال دستگاه های دولتی ، عمومی و خصوصی و اصناف ، کاهش ساعات تردد وسایل نقلیه در شب ، نظارت بر ورود و خروج مسافرین در شهرهای آلوه به ویروس کرونا ، برنامه ریزی انجام فعالیت های دولتی از طریق دورکاری ، تداوم فعالیت های اقتصادی ، آموزشی در بستر اینترنت ، بانکداری الکترونیکی و خرید کالا و ارسال خدمات با پیک موتوری و یا اداره پست ، همگی از اقداماتی است که روابط عمومی ها و مراکز اطلاع رسانی را به خود مشغول نموده است.
تحول دیجیتال در مقابله با ویروس کرونا و حرکت مسئولانه مدیران مراکز اطلاع رسانی به سمت استفاده از فناوری های نوین دیجیتالی در بستر اینترنت و فضای مجازی در بخش های مختلف خدماتی ، تولیدی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و ... به عنوان یکی از اثرات ویروس کرونا بر تحولِ دیجیتالیِ انکار ناپذیر نهادهای دولتی ، سازمان ها و ... در کشور و جهان را باعث شده است به طوری که توانسته است ، نحوه و چگونگی فرآیندهای ارتباطی ، اطلاع رسانی در کشور و جهان را تحت تاثیر قرار دهد.
امروزه بیشتر متخصصان حوزه علوم ارتباطات، روابط عمومی را به عنوان پل ارتباطی مطمئن میان مردم و نهادهای حاکمیتی در کشورها می دانند و در عصر حاصر که ویروس کرونا زندگی عادی مردم را تحت الشعاع خود قرار داده است حوزه های مختلف روابط عمومی در هر سازمانی به عنوان یک واسطه بی نظیر و اثرگذار در جهت اطلاع رسانی به مردم شناخته شده که به راحتی می توانند پیام های بهداشتی معتبر، اطلاعات مهم از مراکز درمانی و سایر اقداماتی که با جان و زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد را به مردم منعکس و انتقال نمایند.
روابط عمومی های موفق با اندوخته های مدیریتی خود به منظور مقابله با ویروس کرونا ، خواهند توانست با استفاده از محصولات فرهنگی همچون ، ضبط پیام ها وکلیپ های معتبر پزشکی و درمانی در جهت کاهش استرس ، اضطراب و نگرانی های مردم ، سهیم بوده و از آن جایی که به خوبی زبان حال مشتریان و احساسات مخاطبین خاص خود را کاملا درک می نمایند با تسلط بر قوانین و تعهدات سازمان ها متبوع خود به وظایف کلیدی و اطلاع رسانی مناسب خود اقدام نمایند .
رضا افخمی / کارشناس روابط عمومی
نائب رئیس و دبیرکل انجمن روابط عمومی ایران در استان البرز
|