درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 08:12   

گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد

  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد


ادامه ادامه مطلب یک

ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند

  ابزارهای هوش مصنوعی چشم و گوش ما را تضعیف می‌کنند


ادامه ادامه مطلب دو

نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر

  نقد فیلم "جنگ داخلی" ساخته الکس گارلند: نگاهی عمیق‌تر


ادامه ادامه مطلب سه

اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است

  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل 28 کارمند را به دلیل شرکت در اعتراض به قرارداد 1.2 میلیارد دلاری اسرائیل اخراج کرد
  درآمد تبلیغات جستجو در سال 2023 به 88.8 میلیارد دلار رسید
  عکس خبر؛ عکاس رویترز برای عکس بیمارستان ناصر برنده جایزه ورلد پرس فوتو ۲۰۲۴ شد
  اتحادیه رسانه‌ها خواستار تحقیق فدرال در مورد حذف پیوندهای خبری کالیفرنیا توسط گوگل است
  روابط‌عمومی و عجز در تهیه خبر
  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار
  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه
  رازهای روابط‌عمومی
  چگونه آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهیم
  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46169صفحه نخست » آموزش روابط عمومیشنبه، 9 بهمن 1400 - 09:52
درس‌های روابط‌عمومی از ایلان ماسک
شهرت اصلی ایلان ماسک محدود به این عرصه نیست. ایلان ماسک در حوزه های مختلف فناوری نیز نقش مهمی ایفا کرده است. یکی از نکات جالب در مورد ایلان ماسک نگاه متفاوتش به حوزه روابط‌عمومی است. بدون تردید مقالات و تحلیل های بسیار زیادی در مورد نحوه فعالیت ایلان ماسک در دسترس قرار دارد.
  

 

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| ایلان ماسک در طول سال های اخیر عرصه کسب و کار را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از کارآفرینان از شیوه های مدیریت کسب و کار، بازاریابی و برندسازی وی الگوبرداری کرده اند. ایلان ماسک به عنوان یک کارآفرین موفق و مشهور در حوزه خودروهای الکتریکی اعتبار بالایی به دست آورده است.

 

با این حال شهرت اصلی وی محدود به این عرصه نیست. ایلان ماسک در حوزه های مختلف فناوری نیز نقش مهمی ایفا کرده است. یکی از نکات جالب در مورد ایلان ماسک نگاه متفاوتش به حوزه روابط‌عمومی است. بدون تردید مقالات و تحلیل های بسیار زیادی در مورد نحوه فعالیت ایلان ماسک در دسترس قرار دارد.

 

هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی چند نکته مهم روابط عمومی با تمرکز بر روی تجربه ایلان ماسک است بنابراین کارآفرینان و برندها فرصت فعالیت مانند ایلان ماسک را پیدا خواهند کرد.

1. پذیرش اشتباهات

ایلان ماسک در زمینه پذیرش اشتباهات یکی از نمونه های اساسی محسوب می شود. کارمندان شرکت تسلا در مورد نحوه بررسی مشکلات از سوی ایلان ماسک صحبت های بسیار زیادی را مطرح کرده اند. یکی از ویدئوهای مشهور از ایلان ماسک در فضای آنلاین مربوط به پرتاب یک تکه سنگ به سمت شیشه یکی از خودروهای تسلا به منظور آزمایش میزان مقاومتش است.

 

نکته جالب در این میان عادت ایلان ماسک برای نمایش میزان مقاومت خودروهای تسلا در برخی از مراسم های مهم است. وی در یکی از مراسم های سالانه تسلا وقتی ضربه ای به شیشه خودرو زد، برخالف انتظار شیشه موردنظر خرد شد.

 

 این امر در مراسم های مهم کمتر روی می دهد. همچنین اغلب کارآفرینان در صورت مواجهه با چنین مشکلی اقدام به تعویض خودروی موردنظر در نمایش می کنند. چنین نکته ای در اغلب اوقات موجب بروز وقفه در ارائه سخنرانی می شود. این امر در مورد ایلان ماسک به صورت متفاوتی دنبال شد. بر این اساس ایلان ماسک به جای ایجاد تغییر اساسی در نحوه بیان کنفرانس اقدام به ادامه صحبت با وجود خودروی آسیب دیده در پشت سرش کرد. در نهایت نیز نسبت به مشکل پیش آمده از تمام حاضران در مراسم عذرخواهی کرد.

بسیاری از مدیران در زمینه پذیرش اشتباه های کسب و کارشان به دنبال یافتن مقصر دیگری هستند. اگر شما به عنوان مدیر اصلی یک شرکت مشغول به فعالیت هستید، باید نسبت به تمام فعالیت های کسب و کارتان احساس مسئولیت داشته باشید. در غیر این صورت وضعیت کسب و کارتان به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

کارمندان در صورت مشاهده عدم مسئولیت پذیری مدیر اصلی انگیزه شان برای پذیرش مسئولیت حوزه کارشان به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. ایلان ماسک با پذیرش مسئولیت اشتباهات کسب و کارش به خوبی این پیام را برای تمام کارمندان و حتی مشتریان مخابره کرده است.

2. ارسال خودرو به فضا

ایلان ماسک در زمینه روابط عمومی و به طور کلی کسب و کار همیشه خارج از چارچوب های ترسیم شده فکر کرده است. این امر شاید در نگاه نخست عجیب به نظر برسد، اما تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی وضعیت کسب و کارها داشته است. ایلان ماسک در سال 2018 پروژه حیرت انگیز ارسال یک خودرو به مدار فضایی را امتحان کرد. بدون تردید این پروژه برای بسیاری از کارآفرینان و حتی شرکت های فعال در زمینه خودروسازی عجیب بود. اینکه یک برند خودروی تولیدی اش را به مدار فضایی ارسال کند، دور از ذهن هر ناظری قرار دارد. ایلان ماسک با این کار در تلاش برای جلب نظر مشتریان به شیوه های متفاوت بود.

 

نتیجه این امر نیز تاثیرگذاری قابل ملاحظه بر روی مشتریان شرکت بود. این امر در نگاه نخست مشکلات بسیار زیادی برای تسلا به همراه داشت. نکته مهم اینکه پروژه موردنظر در نهایت با نقص فنی موجب نوعی شکست برای تسلا شد. با این حال تفکر خارج از چارچوب ایلان ماسک کمک بسیار زیادی به افزایش شهرت و اعتبار تسلا در بازارهای مختلف کرد. ارسال خودروی تسلا به مدار فضایی در سال 2018 در اغلب شبکه های اجتماعی بحث گسترده ای را به پا کرد.

 

بحث گسترده پیرامون برند برای هر کسب و کاری امر مهمی محسوب می شود. برخی از برندها در طول زمان با استفاده از سرمایه گذاری های مداوم در پی دستیابی به چنین نتیجه ای هستند، اما تسلا با یک ایده خارج از چارچوب به سادگی و در مدت زمانی اندک این هدف را به دست آورد.

3. یافتن نقطه تعادل میان خلاقیت و دیوانگی

فعالیت خلاقانه در عرصه بازاریابی و روابط عمومی اهمیت بسیار زیادی دارد، اما وقتی پای ایلان ماسک در میان باشد، یافتن مرز میان خلاقیت و دیوانگی دشوار خواهد شد. برخی از فعالیت های اساسی در حوزه روابط عمومی نوعی دیوانگی محسوب می شود بنابراین باید نسبت به ویژگی واقع گرایانه ایده های روابط عمومی حساسیت نشان داد.

 

ایلان ماسک نیز از همان ابتدا دارای ایده های جذاب و تاثیرگذار در حوزه روابط عمومی نبود. بسیاری از فعالیت های وی در عرصه روابط عمومی ابتدا با شکست های بسیار سخت مواجه شد. مهمترین درس در این بخش تلاش برای یافتن نقطه تعادل میان ایده های خلاقانه و فعالیت های همراه با اندکی دیوانگی است. این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر ثبات و حفظ تعادل کسب و کار است.

برخی از کسب و کارهای تازه تاسیس به دنبال کسب موفقیت در مدت زمانی اندک در عمل ایده های بسیار عجیبی را در عرصه کسب و کار پیاده می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها در همان ابتدای مسیر فعالیت شان ایجاد می کند. اغلب کسب و کارها برای این منظور دست به طراحی و اجرای ایده های عجیب و غریب می زنند. این امر در عمل برندها را با مشکلات بسیار زیادی مواجه می سازد.

 

برند تسلا در طول سال های متمادی فعالیت در عرصه کسب و کار کمتر به دنبال ایده های عجیب و غریب بوده است. البته این امر به معنای فقدان خلاقیت در حوزه بازاریابی و روابط عمومی نیست، بلکه به یافتن درست مرز میان ایده های خلاقانه و دیوانه وار اشاره دارد.

4. تعامل با طرفداران برند در شبکه های اجتماعی

حضور در شبکه های اجتماعی برای هر برندی ضروری است. امروزه کسب و کارها فقط برای بازاریابی و تبلیغات از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند. بسیاری از حوزه های مدیریت برند و تعامل با مخاطب هدف نیز به شبکه های اجتماعی انتقال پیدا کرده است.

 

برند تسلا دارای طرفدارهای بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی مختلف است. نکته مهم در این میان فعالیت مناسب بازاریاب های تسلا برای تعامل با طرفداران برند است. این امر وضعیت کسب و کار تسلا را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشیده است.

بسیاری از برندها در زمینه تعامل با مخاطب هدف دچار مشکلات اساسی هستند. یکی از مشکلات عمده در این میان ناتوانی برای کسب و کارها برای ایجاد ارتباط مناسب با مخاطب هدف است. بر این اساس به طور مداوم ایده های نامرتبط با سلیقه مخاطب هدف برای ترغیب شان به سوی تعامل با برند مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعه رفتار مشتریان در شبکه های اجتماعی مهمترین عامل برای بازاریابی مناسب محسوب می شود.

 

شاید برخی از برندها نسبت به رعایت این نکته نگاه ساده انگارانه ای داشته باشند، اما در صورت بی توجهی کامل به این حوزه نتیجه بسیار نامناسبی دریافت خواهند کرد.

ایلان ماسک علاوه بر برند تسلا در قالب برند شخصی نیز در شبکه های اجتماعی حضور دارد. برخی از برندها با تمرکز بر روی وجهه حرفه ای و اعتبار موسسه های شان اقدام به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف می کنند. برند تسلا در این زمینه موفقیت بسیار زیادی جلب کرده است. چهره ایلان ماسک در شبکه های اجتماعی کاملا شناخته شده است. همین امر موجب تقویت انگیزه کاربران برای تعامل با برند تسلا می شود. همچنین باید فعالیت های برندسازی ایلان ماسک در این میان را نیز مدنظر قرار دهیم.

 

وی در مواجهه با هر رویداد مهمی اقدام به انتشار رشته توییت های مهم می کند. چنین عملکردی از سوی ایلان ماسک اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه حوزه روابط عمومی پیوند نزدیکی با وضعیت فعالیت صاحبان یک برند در شبکه های اجتماعی پیدا کرده است. این نکته امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را به همراه می آورد.

5. علاقه به حوزه کسب و کار

برخی از کارآفرینان نسبت به حوزه فعالیت شان علاقه بسیار زیادی دارند. ایلان ماسک نیز در این دسته جای می گیرد. برخی از کارمندان به طور مداوم نسبت به عدم سازگاری میان جایگاه کاری با سلیقه شخصی شان شکایت هایی را مطرح می کنند. ایلان ماسک به خوبی زمینه مورد علاقه اش را پیدا کرده است. یکی از دلایل موفقیت وی نیز همین امر است. اگر کارآفرینان یا کارشناس های روابط عمومی در حوزه هایی به غیر از علاقه شان فعالیت کنند، کسب موفقیت بدل به امر دشواری خواهد شد.

شاید در نگاه نخست برخی از صحبت های ایلان ماسک در مورد سفرهای فضایی دور و دراز بسیار عجیب باشد. نکته مهم درخصوص وی مربوط به اطمینانش از امکان تحقق ایده های مورد نظر، با هر میزانی از سختی است. علاقه ایلان ماسک به حوزه فناوری موجب اختصاص ساعت های طولانی برای کار شده است. حوزه روابط عمومی نیز درست به همین صورت است. اگر افراد دارای علاقه کافی برای فعالیت در این حوزه نباشند، مشکلات بسیار زیادی برای آنها ایجاد خواهد شد. هر حوزه‎ای از فعالیت اگر با علاقه کافی دنبال شود، موجب یادگیری نکات تازه خواهد شد. این امر در مورد نوآوری های خلاقانه نیز مصداق پیدا می کند. ایلان ماسک در حوزه های بسیار زیادی از فناوری دارای نوآوری های متعدد است. این امر دلیلی به جز علاقه این کارآفرین به حوزه فعالیتش ندارد.

امروزه حوزه روابط عمومی دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از کارآفرینان به دنبال یافتن راهکارهایی برای ساماندهی هرچه بهتر حوزه موردنظر هستند. در این میان بررسی برخی از ایده های مناسب با الگوبرداری از ایلان ماسک به عنوان یکی از موفق ترین کارآفرینان دنیا دارای اهمیت زیادی است. ایلان ماسک بی دلیل یکی از موفق ترین کارآفرینان دنیای کسب و کار نیست. بسیاری از برندها نسبت به توانایی شان در حوزه روابط عمومی و به طور کلی کسب و کار خوش بینی بسیار زیادی دارند. با این حال پس از مواجهه با یک شکست کوچک از عرصه کسب و کار خارج می شوند. مواجهه با شکست در حوزه روابط عمومی امری طبیعی است. مهمترین مسئله تداوم حضور در این عرصه پس از هر شکست است. در غیر این صورت وضعیت کسب و کار با چالش های بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

 

نویسنده : آدریان فالک - کارشناس کسب و کار و کارآفرین

مترجم : علی ‌آل ‌علی

منبع: entrepreneur
www.forsatnet.ir

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اهمیت توسعه ارتباطات نوآورانه


  استقبال از شکست: چرا ما خجالت می‌کشیم اما نباید


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار


  روابط‌عمومی در زندگی یک برند


  استفاده نادرست از ابزارهای ارتباطی در محل کار: یک مشکل جدی


  مدیریت رشد سریع کسب‌وکار: 13 نکته برای گسترش استراتژیک


  کالیبراسیون روابط‌عمومی


  رازهای روابط‌عمومی


  استراتژی‌های کلیدی برای بهبود خدمات مشتری کسب‌وکار


  از رهبران بد تعجب نکنید: رهبران خوب یک معجزه هستند


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد