درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 21 اردیبهشت 1403 - 14:57   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر

  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست

  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  مرگ عکاسی استوک؟
  اسرائیل الجزیره را ممنوع می‌کند، آمریکا تیک‌تاک را. ما می‌دانیم چرا
  چت‌بات قدرتمند هوش مصنوعی جدید به طور مرموزی در نیمه شب بازگشته است
  یافته‌های کلیدی گزارش وضعیت رسانه‌ها در سال ۲۰۲۴ برای متخصصان روابط‌عمومی
  اگر می خواهیم بهترین خود در عرصه روابط‌عمومی باشیم باید به استقبال چالش ها و کارهای نو برویم
  اخبار منفی را دنبال کنیم یا نه؟
  چشم‌انداز جستجوی مدرن
  5 مرحله ایجاد انگیزه در یک محیط حرفه‌‌‌ای
  معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی
  ۹ راه برای ایجاد احترام بدون گفتن یک کلمه
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4605صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیچهارشنبه، 4 آبان 1401 - 18:53
خوب شنیدن، دشوارترین مهارت‌ها
ویویان گیانگ مترجم: سیمین راد - یکی از دشوارترین مهارت‌ها، خوب شنیدن است. بسیار دشوار است ذهن‌تان را از سرگردانی بیرون بیاورید. همواره، حتی وقتی دیگران همه توجه‌شان را به شما معطوف نمی‌کنند، می‌توانید سخن بگویید.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| برای اینکه یک مدیر موفق باشید، نیاز دارید که توانایی بسیار زیادی برای شنیدن اعضای تیم‌تان داشته باشید. این گفته به معنای آن نیست که به کلماتی گوش دهید که بر زبان می‌آورند، بلکه مساله بر سر تفسیرکردن همه چیز در آن بین و حتی چیزهایی است که در واقع بر زبان نمی‌آورند.

نیکول لیپکین، مولف کتاب «چه چیز مدیران را در صدر نگه می‌دارد» به ما می‌گوید: «یکی از دشوارترین مهارت‌ها، خوب شنیدن است. بسیار دشوار است ذهن‌تان را از سرگردانی بیرون بیاورید. همواره، حتی وقتی دیگران همه توجه‌شان را به شما معطوف نمی‌کنند، می‌توانید سخن بگویید.


اکثر ما در محل کار بسیار غرق در امور جاری هستیم، برای مثال، نامه‌نگاری، تلفن‌زدن، چک کردن ایمیل‌ها و... همه مواردی هستند که مغز ما را درگیر خود می‌کند. اما مغز ما توانایی بسیار بالایی دارد و می‌تواند اطلاعات بسیاری را در خود بریزد و تاب آورد.»


لیپکین در کتابش، درباره چند تمرینی می‌نویسد که مدیران باید برای محک‌زدن توانایی‌شان در جهت به‌تعویق‌انداختن داوری استفاده کنند، و آن تلاش برای شنیدن این است که دیگران واقعا چه می‌گویند. این مهارت‌ها واقعا به خوب شنیدن که نیاز هر مدیری برای مدیریت هرچه بهتر است،کمک می‌کند.


1. از تفسیرکردن دست بردارید.


انجام این کار شاید دشوار باشد، اما سعی کنید جملات دیگر افراد را قطع نکنید. شما اغلب این کار را به آن خاطر انجام می‌دهید که فکر می‌کنید آنچه را دیگران دارند می‌گویند تماما می‌دانید. اما چنین چیزی درست نیست. در واقع، اغلب اوقات برداشت شما از گفته‌های طرف مقابل نمی‌تواند کامل و بی‌نقص باشد.


لیپکین می‌نویسد، «مغز ما طوری طراحی شده ‌است که اغلب آن چیزی را می‌شنود که ما می‌خواهیم بشنویم. ما در پی اطلاعاتی هستیم که از آنچه خواهان دیدن و شنیدن هستیم پشتیبانی کنند و چیزهای دیگر را نادیده بگیرند.»


صدای مغزتان را که دائما فرضیه طرح می‌کند و گوینده مقابل‌تان را یکجانبه داوری می‌کند خاموش کنید و با دقت به آن چیزی توجه کنید که خودتان در ادامه خواهید گفت. جملات و رشته افکار دیگران را قطع نکنید.


2. برای دریافت احساسات گوش‌بسپارید.


از آنجاکه شنیدن بسیار دشوار است، اغلب ما به طور ناخودآگاه تا حدی که بتوانیم کم می‌شنویم. ما اغلب تا حد شنیدن مطالب اساسی پیش می‌رویم. اما موفق‌ترین آدم‌ها قادر هستند برای دریافت کامل احساسات طرف مقابل گوش‌بسپارند. لیپکین می‌گوید، «آدم‌ها اغلب احساسات‌شان یا دغدغه‌های‌شان را مستقیما بیان نمی‌کنند ــ خصوصا به رییس‌های‌شان. به الفاظی توجه کنید که احساسات یا نیازهای آنها را بیان می‌کنند.

 

همچنین به رفتارهای غیرکلامی‌ که احساسات طرف مقابل‌تان را منعکس می‌کند، توجه کنید.» اگر چنین مهارتی را به دست بیاورید، «قدرت مورد ارجاع بودن» را در اختیار خواهید داشت. قادر خواهید بود بر دیگران تاثیر بگذارید و اعتماد کسب کنید، زیرا آنها احساس شنیده‌شدن کرده‌اند. این باعث می‌شود احساس کنید به مردم نزدیک‌تر شده‌اید و اگر به‌راستی چنین باشد، آنها هم بیشتر از پیش، خواهان کار کردن در کنار شما خواهند بود.


3. آنچه را که شنیده‌اید برای شخص مقابل‌تان تکرار کنید.


همواره باید آنچه را فکر می‌کنید آن شخص گفته را با گفتن جملاتی مانند آنچه در ادامه می‌یابد مجددا به زبان دیگر بازگو کنید: «این چیزی بود که فکر کردم شنیدم... آیا درست شنیدم، اینطور گفتید...» لیپکین اضافه می‌کند: «اینکه صحبت‌های طرف مقابل‌تان را به بیان دیگر برایش بازگو کنید به شما کمک می‌کند صحت و دقت درک‌تان را بسنجید. هرگونه احساسی را که فکر می‌کنید طرف مقابل‌تان بیان کرده، با بیان‌های کلامی یا با زبان بدن و ایما و اشاره، شفاف‌سازی کنید.»

 

همچنین باید به لحن صدای اشخاص توجه کنید. برای نمونه، بعضی از مردم، چیزی را می‌گویند که به نظر می‌رسد خشمگینانه است، اما در واقع این‌طور نیست. گاهی اوقات، خوب‌شنیدن، علاوه بر لحن، به ویژگی‌های فرهنگی نیز مربوط است.


4. آنچه را که شخص مقابل می‌گوید در ابتدا تصدیق کنید.


این مورد اشاره دارد به زمانی که شما قصد دارید، بعد از تصدیق‌کردن جملات طرف مقابل چیزی را به او بگویید. بنا به پیشنهاد لیپکین، در همان ابتدا گفته‌ طرف مقابل را نقد نکنید، بلکه ابتدا تمام سخنان طرف مقابل را بشنوید و سپس به‌نحوی بی‌ریا و صادقانه با عقاید خودتان به استقبال دیگری بروید. به این‌ ترتیب است که یک رابطه ساخته
می‌شود.


5. به دنبال سرنخ‌های غیرکلامی باشید.

 

بعد از آنکه عقیده‌تان را به طرف مقابل‌تان گفتید، باید توجه بسیار دقیقی به هر تغییری در چهره، رفتار، یا هیجانات او داشته باشید. همان‌طور که لیپکین می‌گوید، «با تایید طرف مقابل پیش بروید و بعد درستی آنچه را که دریافتید بررسی کنید.»


در مجموع، شنیدن یک مهارت کنشمندانه است. مهارتی که باید تدریجا در خود بپرورانید. به گفته لیپکین، «همه چیز بسیار ساده‌تر و راحت‌تر می‌شود وقتی هر دو طرف یک چیز را می‌شنوند و برداشت مشخص، درست و واضحی دارند.»    

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  معرفی کتاب: فرهنگ جامع واژگان روابط‌عمومی


  ده فیلم سینمایی برای مدیران روابط‌عمومی


  ۹ راه برای ایجاد احترام بدون گفتن یک کلمه


  اگر کسی به ما حرف بدی می‌زند چه‌کار کنیم؟


  معرفی کتاب: مدیریت مستندسازی در روابط‌عمومی


  چشم‌انداز جستجوی مدرن


  اضطراب اطلاعاتی


  اطلاعات غلط و اطلاعات نادرست


  روابط‌عمومی در عصر ابهام


  ادغام رسانه‌های اجتماعی و روابط‌عمومی‌: چند نکته


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد