شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی با حضور معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید و صاحبنظران حوزه ارتباطات و جمعی از مدیران و کارشناسان روابطعمومیهای سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی از سوی انجمن متخصصان روابطعمومی سوم دیماه 1399در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
رتبه های استانی
رتبه اول استانی: فاقد رتبه
رتبه دوم استانی: مشترکاً
فولاد مبارکه (دستورالعملهای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا)- به دلیل تلاش در راستای اهداف سازمانی و سعی در ایجاد انسجام بصری در خلق آثار از بعد هویت بصری
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (توصیه های روانشناسان برای غلبه بر اضطراب بیماری کرونا)
رتبه سوم: مشترکاً
سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان (فرهنگ در مقابل کرونا)
شهرداری شاهرود
نقد آثار اینفوگرافیک شرکت داده شده در جشنواره
1- عمده آثار فاقد ارکان اینفوگرافیک اعم از تیتر، لید، نام تولیدکننده و منبع بودند.
2- نقدهایی به آثار از بعد خلاقانه و منحصر به فرد وارد است در بیشتر آنها از قالب های آماده گرافیکی استفاده شده است یا بعضاً اثری کپی بوده اند.
3- آثار دارای مشکلاتی به لحاظ فونت، رنگ، ساختار گرافیکی، بهره گیری از عناصر بصری و نوشتاری مازاد هستند.
4- آثار بعضاً متن محور بوده و در فرآیند بصری سازی اطلاعات نیز موفقیت لازم را نداشته اند.
5- بعضاً استفاده از رنگ و فونت در خدمت موضوع اثر نبوده است.
6- آثار اینفوگرافیک نیز بخشی از تلاشها در راستای هویت بصری سازمانی و در خدمت برندینگ هر سازمان هستند لذا با درک اهمیت این مهم، در طراحی آنها از این منظر نیز توجه لازم صورت گیرد. علی رغم تنوع محتوا و موضوع، آثار دارای تیپ یا سبک و شخصیت گرافیکی یکسانی باشند.
7- گرافیک و اطلاعات دو بال آثار اینفوگرافیک است و لذا توجه به هر دو در طراحی آثار اینفوگرافیک ضروری است.
8- از قابلیت ها و کاربردهای اینفوگرافیک در خدمت روابط عمومی حداقل استفاده شده است و عمدتاً نگاه اطلاع رسانی و آموزشی و ارائه عملکرد است. بهتر است از قابلیت های این حوزه در معرفی برنامه ها، طرح ها، پروژه ها، فعالیت ها، کالاها و خدمات سازمانی، منشورها و کنوانسیون ها، اسناد و چشم اندازها، ارائه گزارش های مدیریتی، اطلاعیه ها و اعلام نظرات مواضع رسمی و کارشناسی، خبررسانی، آگاهی رسانی، توصیه، هشدار، امور تبلیغی و بازاریابی و... و نیز معرفی فرایندهای کاری و سازمانی، فرایند ارائه یک خدمت یا دریافت کالا، فرامین اداری، اصول تسهیل تعامل بین سازمان با مشتریان و کارکنان و... استفاده شود. از اینفوگرافیک می توان در تقویم های تخصصی سازمانی، حتی کاغذ کادو، بسته بندی، بروشور، کاتالوگ، کتاب ها و کتابچه های سازمانی و... بهره برد.
9- شیوه نمایش اینفوگرافیک در روابط عمومی ها عمدتاً ایستاست و از دیگر شیوه های نمایش متحرک، تعاملی، دیوارنگاری، نصبی، حجمی یا فیزیکال و.... کمتر استفاده شده است.
10- رعایت حق کپی رایت در آثار اینفوگرافیک نیز ضروری است. (با ذکر منبع مطالب یا حتی عکس ها)
11- بعضاٌ آثار در جشنواره شرکت داده شده بودند که اینفوگرافیک نبودند و در این گونه موارد ضرورت آشنایی با اینفوگرافیک و کاربردها و قابلیت های آن ضروری است.
12- آثار بعضاً از کانون بصری لازم برخوردار نبوده و حتی آغاز توجه دهی و گردش چشم با آرم و نام سازمان آغاز شده است در حالی که اولویت با تیتر و محتوای بصری و نوشتاری و در گام پایانی توجه دهی به نام سازمان به عنوان تهیه کننده و خالق اثر است.
13- همه حوزه ها و سازمان ها قادر به بهره گیری از اینفوگرافیک هستند و برخی از حوزه ها بیش از همه از قابلیت و پتانسیل برای تهیه آثار اینفوگرافیک برخوردارند، لازم است سازمان هایی مرتبط با حوزه های پولی و مالی و تجاری، پزشکی، آماری، ورزشی، تولیدی و خدماتی، امدادی و... با درک این مهم از آن نهایت بهره ببرند.
14- آثار بعضاً جدید نبودند و مربوط به سال های گذشته بودند و حتی به طور موردی آثاری به جشنواره ارسال شدند که در داوری های پیشین بررسی شده بودند. به روز بودن محتوا، صحت و دقت در آنها از ضروریات دیگر در امر اینفوگرافیک است.
مرجع: شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|