درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 04:50   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45714صفحه نخست » اخبار روابط‌عمومییکشنبه، 23 آذر 1399 - 16:35
از تبلیغ تا خبر
رضا دهکی - در ایران پژوهش‌های حوزه ارتباطات نشان می‌دهند که همچنان تبلیغات موثرتر از روابط‌عمومی و البته از هر دوی این‌ها مهم‌تر، تجربه سینه به سینه و فرد به فرد از برند است. در عصر اینترنت، این تجربه‌ها به UGC تبدیل شده‌اند؛ چیزی که اهالی مارکتینگ آن را به «محتوای تولید شده توسط کاربر» ترجمه می‌کنند.
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| ۱۵ سال پیش آل و لورا ریس در کتابی به نام «سقوط تبلیغات، ظهور روابط‌عمومی» به این نکته پرداختند که برای برندهای این روزگار، این خبر و روابط‌ عمومی است که جای تبلیغات را گرفته است. به عنوان مثال اگر زمانی رقابت تبلیغاتی جایگاه بنز و بی‌ام‌و یا پپسی و کوکاکولا را تعیین می‌کرد، امروز میزان توجه رسانه‌ها به اخبار برندهایی همچون اپل، مایکروسافت، تسلا و آمازون است که معرف جایگاه آن‌ها در دنیای اقتصاد است.


در ایران اما پژوهش‌های حوزه ارتباطات نشان می‌دهند که همچنان تبلیغات موثرتر از روابط‌عمومی و البته از هر دوی این‌ها مهم‌تر، تجربه سینه به سینه و فرد به فرد از برند است. در عصر اینترنت، این تجربه‌ها به UGC تبدیل شده‌اند؛ چیزی که اهالی مارکتینگ آن را به «محتوای تولید شده توسط کاربر» ترجمه می‌کنند.


هرچند شاید گذر از هر مرحله ارتباطاتی به مرحله بعد نیازمند زمان و عملکرد برندها و رسانه‌ها در این زمینه باشد، اما عقب ماندن از رویکرد روز دنیا به اطلاع‌رسانی و تبلیغات درباره برندها، نیازمند تحلیل است چرا که هم چرایی این میزان عقب‌ماندگی از جریان روز مارکتینگ دنیا نیازمند بررسی است و هم باید آثار و عواقب آن بر اقتصاد سنجیده شود.


نگاهی به فضای ارتباطاتی امروز ایران نشان می‌دهد که تبلیغ در عین حال که باعث نام‌آشنایی یک برند می‌شود، از دید عمومی چندان مثبت ارزیابی نمی‌شود. در واقع تبلیغات هر چند یک برند را به گوش و چشم مخاطب معرفی می‌کند، اما الزاما به اعتبار آن و افزایش اعتماد عمومی نسبت به آن منجر نمی‌شود.

 

علاوه بر این،‌ هرگاه تبلیغ خارج از جایگاه تبلیغات انجام می‌شود یا از محتوایی خارج از فضای تبلیغاتی برداشت تبلیغ شود، نگاه به آن چندان مثبت نیست. جدا از زاویه دید مخاطب،‌ برندها و رسانه‌ها هم اغلب نگاه خبری به یکدیگر ندارند؛ در واقع رسانه‌ها به برند به عنوان یک منبع درآمد نگاه می‌کنند و برندها هم از رسانه‌ها به عنوان ابزار رپورتاژ آگهی بهره می‌برند.

 

این نگاه دو سویه حاصل نقاط ضعفی در هر دو روزی ماجراست. ضعف اقتصادی رسانه‌ها در غیاب زیرساخت‌های لازم کسب درآمد از راه‌های حرفه‌ای باعث می‌شود رسانه به چنین درآمدهایی نیازمند باشد و برندها هم با ترس از اخبار بد و منفی و نقد محصولات و خدماتشان ترجیح می‌دهند از خود اخبار مثبت گارانتی شده به صورت رپورتاژ را در رسانه‌ها به نمایش بگذارند تا اجازه دهند رسانه‌ها به دید یک منبع خبر و نه درآمد، آن‌ها را هم نقد مثبت و هم نقد منفی کنند. این موضوع همچنین باعث می‌شود نقد منفی رسانه‌ها نیز اغلب به ابزاری برای فشار به برندها برای جذب آگهی منجر شود.


همه این شرایط اما آثار منفی‌ای را برای هر سه وجه ماجرا در بر خواهد داشت که نتیجه آن از یک سو به اقتصاد و از دیگر سو به اعتماد عمومی ضربه می‌زند. مثلا در چنین شرایطی شرکتی با توان مالی بهتر اما کیفیت کالا و خدمات کمتر به دلیل امکان بهره بردن از تبلیغات و رپورتاژآگهی‌های بیش از شرکتی دیده می‌شود که کالا و خدمات بهتری دارد و توان تبلیغاتی‌اش کمتر است.

 

حتی شرکت قوی‌تر می‌تواند با حربه تبلیغات و رپورتاژ رقبایی را که از نظر مالی توان کمتری دارند را تخریب کند و کنار بزند. یا در مثالی دیگر،‌ هر گاه برندی به انجام مسئولیت اجتماعی خود مبادرت کند،‌ از دید عمومی اهداف آن انتفاعی فرض می‌شود و همین موضوع ممکن است برندها را از انجام مسئولیت‌های اجتماعی دلسرد کند. این موضوع حتی مختص فضای اقتصاد هم نیست و حتی در سیاست هم توان تبلیغی ابزار پوپولیسم در برابر کلام و عمل درست و صادقانه می‌شود.


عبور از این شرایط و رسیدن به دوران برتری روابط‌عمومی و اخبار بر تبلیغات می‌تواند منافع بسیاری برای رسانه‌ها و برندها داشته باشد. در شرایطی که شاید امروز اقتصاد محوری‌ترین مساله ایران است و تحرک اقتصادی می‌تواند پاسخگوی بسیاری مسائل دیگر از جمله موضوعات اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی و امنیتی باشد و با توجه به این که اقتصاد دولتی توان چنین تحرکی را ندارد، توجه به همین ظرایف است که می‌تواند به بهبود حرکت شرکت‌های خصوصی و به تبع آن رشد اقتصاد کمک کند.

 

منبع: ابتکار
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد