درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 20 خرداد 1403 - 07:35   

برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد

  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد


ادامه ادامه مطلب یک

چت‌جی‌پی‌تی اکنون در جعل کردن احساسات و رفتار انسانی بهتر از همیشه است

  چت‌جی‌پی‌تی اکنون در جعل کردن احساسات و رفتار انسانی بهتر از همیشه است


ادامه ادامه مطلب دو

60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است

  60 درصد از پاسخ‌های مدل کپی لیکس حاوی سرقت ادبی است


ادامه ادامه مطلب سه

اعترافات پاتریک براون در مورد دستکاری تحقیقات آب‌وهوایی

  اعترافات پاتریک براون در مورد دستکاری تحقیقات آب‌وهوایی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  آیا بدون بک‌لینک‌ زیاد در 10 رتبه برتر گوگل قرار گرفت؟
  چت‌جی‌پی‌تی اکنون در جعل کردن احساسات و رفتار انسانی بهتر از همیشه است
  برنامه تقدیر از 3 استاد پیشکسوت علوم انسانی
  دهمین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت برگزار می‌شود
  لینکدین پروفایل های جعلی کارمندان مرتبط با شرکت استخدام روابط‌عمومی را حذف می‌کند
  اعترافات پاتریک براون در مورد دستکاری تحقیقات آب‌وهوایی
  دولت بایدن به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده وال استریت از هوش مصنوعی است
  اینفلوئنسر نیجریه‌ای: «آفریقا در غرب روابط‌عمومی ندارد»
  جذب و حفظ استعدادها در روابط‌عمومی: چالش‌ها و راه‌حل‌ها
  دبیرکل سازمان ملل خواستار ممنوعیت تبلیغات سوخت های فسیلی شد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45653صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیدوشنبه، 17 آذر 1399 - 16:29
آیا ارتباطات مردمی با روابط عمومی تفاوت دارد؟!؟!؟
هدف اصلی از نگارش این سطور چالش برانگیز، توجه دادن مدیران سازمان ها و جامعه دانشگاهی کشور به این نکته است که حتی الامکان در استفاده از واژگان مزبور و خصوصا وقتی که می‌خواهند چارت و ساختار سازمانی طراحی و تعریف نمایند تمام جوانب امر را در نظر گرفته و شایسته گزینی و شایسته سالاری را فراموش نکنند. چنانچه در آینده فرصتی پیش آید، واژگان فوق را با یک مطالعه تطبیقی، بیشتر مورد موشکافی قرار می‌دهیم.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| اگر ارتباطات، همان روابط است و اگر واژه مردمی، همان واژه عمومی است، پس ارتباطات مردمی با روابط عمومی چه تفاوتی دارد؟

گذری بر واژه های:
( روابط عمومی public relations ) - (ارتباطات عمومی Public communication) – (ارتباطات مردمی people communication) – (ارتباطات انسانی Human communication).


آنچه مسلم است در روابط‌عمومی و ارتباطات، سر و کار ما اساسا با انسان است. هر چند که انسان ها با حیوانات و اشیاء هم ارتباط برقرار می کنند. در عین حال، عده ای معتقدند که ارتباطات مردمی، واحدی زیر مجموعه روابط عمومی است که البته این ها دفاعیه قابل ذکر و محکمی در این خصوص ندارند زیرا اشکال از آنجا ناشی می شود که شاید در هنگام ترجمه و معادل سازی این واژه ها به هر دلیلی، اصولا دقت و ظرافت لازم و کافی به خرج داده نشده است.

 

 بالاخره امروزه ما با این واژه های متنوع زندگی می کنیم در صورتی که آنها حقیقتا نیازمند یک باز تعریف و مهندسی مجدد مفهومی کاربردی هستند. روزمرگی در دانشگاه ها و سازمان های ما به عنوان یک آفت بزرگ و مانع مهم رشد و توسعه پایدار، سبب شده که با خیلی از غلط‌های مصطلح، حشر و نشر داشته باشیم.

 

در علوم دیگر نظیر مدیریت هم دچار چنین وضعیت مشابهی هستیم. مثلا ما به روشنی نمی‌دانیم که منظور از (public management) مدیریت عمومی است یا مدیریت دولتی؟!؟!. متاسفانه اساتید محترم این رشته ها نیز اتفاق نظر و وحدت کلمه مشخصی در این خصوص ندارند.

 

فاجعه هنگامی تاسف بارتر و زیان‌بارتر می‌گردد که مدیرانی را در روابط عمومی ها منصوب می‌کنیم که نه روابط عمومی خوانده اند و نه با اصول و مفاهیم مدیریت علمی آشنا هستند. نتیجه این فاجعه، همانا عقب ماندگی، از دست دادن فرصت‌ها، اتلاف انرژی و بودجه های کلان است.

 

هدف اصلی از نگارش این سطور چالش برانگیز، توجه دادن مدیران سازمان ها و جامعه دانشگاهی کشور به این نکته است که حتی الامکان در استفاده از واژگان مزبور و خصوصا وقتی که می‌خواهند چارت و ساختار سازمانی طراحی و تعریف نمایند تمام جوانب امر را در نظر گرفته و شایسته گزینی و شایسته سالاری را فراموش نکنند. چنانچه در آینده فرصتی پیش آید، واژگان فوق را با یک مطالعه تطبیقی، بیشتر مورد موشکافی قرار می‌دهیم.
 

از: حسن خسروی – مدرس دانشگاه – مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
محمود
| 1399/9/19 - 14:12 |     1     0     |
بالاخره چی شد؟ روابط عمومی با ارتباطات مردمی تفاوت دارد یا نه؟؟؟!!!


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  برنامه‌های دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی نهایی شد


  پیمایش سونامی نقره‌ای: تطبیق استراتژی‌های بازاریابی و روابط‌عمومی برای تغییر نسل‌ها


  چرا بازگشت پنج روزه در دفتر بعید است


  از تخلفات تبلیغاتی هوش مصنوعی وحشت نکنید


  جهش‌های ناگهانی "مدل‌های زبان بزرگ" یک سراب است


  گوگل: تمرکز بیش از حد بر روی لینک‌ها می‌تواند اتلاف وقت باشد


  تحریم: یک توافق، نه یک تاکتیک تبلیغاتی در روابط‌عمومی دیجیتال


  متا هوش مصنوعی را به واتس‌اپ بیزینس می‌آورد تا به کسب‌وکارها در تعامل با مشتریان کمک کند


  داستان‌ها می‌توانند ما را نجات دهند


  اینفلوئنسر نیجریه‌ای: «آفریقا در غرب روابط‌عمومی ندارد»


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد