درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 13 خرداد 1403 - 10:06   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

آرشیو اینترنت تحت حملات دیداس قرار گرفته است: چه خبر و چه باید کرد؟

  آرشیو اینترنت تحت حملات دیداس قرار گرفته است: چه خبر و چه باید کرد؟


ادامه ادامه مطلب دو

نقشه برداری از آگاهی انسان: مطالعه‌ای پیشگامانه

  نقشه برداری از آگاهی انسان: مطالعه‌ای پیشگامانه


ادامه ادامه مطلب سه

5 اشتباه روابط‌عمومی که استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی باید از آن اجتناب کنند

  5 اشتباه روابط‌عمومی که استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی باید از آن اجتناب کنند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ظهور معیارهای تبلیغات تجارت الکترونیک
  نکات کلیدی و مباحث برجسته دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  ما تمام چیزی که نیاز داریم عشق است: چگونه فرهنگ و شخصیت، حلقه‌های دوستی ما را شکل می‌دهند
  چالش‌های مشارکت مسئولانه در سیاست عمومی
  آیا هدفون‌هایی که صدا‌ی اطراف را حذف می‌کنند مضرند؟
  روابط‌عمومی: فراتر از بازاریابی و روابط انسانی
  رسانه‌های اجتماعی و قانون: هشداری برای برندها و تولیدکنندگان محتوا
  مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران: جریان‌سازی پرقدرت دستاوردهای سازمان‌ها از الزامات فعالیت‌های روابط‌عمومی است
  برگزیدگان نخستین جشنواره روابط‌عمومی‌های برتر حوزه صنعت، معدن و اصناف همدان معرفی شد
  پدیده تکنوفرهنگ و استحاله فرهنگ
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45653صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیدوشنبه، 17 آذر 1399 - 16:29
آیا ارتباطات مردمی با روابط عمومی تفاوت دارد؟!؟!؟
هدف اصلی از نگارش این سطور چالش برانگیز، توجه دادن مدیران سازمان ها و جامعه دانشگاهی کشور به این نکته است که حتی الامکان در استفاده از واژگان مزبور و خصوصا وقتی که می‌خواهند چارت و ساختار سازمانی طراحی و تعریف نمایند تمام جوانب امر را در نظر گرفته و شایسته گزینی و شایسته سالاری را فراموش نکنند. چنانچه در آینده فرصتی پیش آید، واژگان فوق را با یک مطالعه تطبیقی، بیشتر مورد موشکافی قرار می‌دهیم.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| اگر ارتباطات، همان روابط است و اگر واژه مردمی، همان واژه عمومی است، پس ارتباطات مردمی با روابط عمومی چه تفاوتی دارد؟

گذری بر واژه های:
( روابط عمومی public relations ) - (ارتباطات عمومی Public communication) – (ارتباطات مردمی people communication) – (ارتباطات انسانی Human communication).


آنچه مسلم است در روابط‌عمومی و ارتباطات، سر و کار ما اساسا با انسان است. هر چند که انسان ها با حیوانات و اشیاء هم ارتباط برقرار می کنند. در عین حال، عده ای معتقدند که ارتباطات مردمی، واحدی زیر مجموعه روابط عمومی است که البته این ها دفاعیه قابل ذکر و محکمی در این خصوص ندارند زیرا اشکال از آنجا ناشی می شود که شاید در هنگام ترجمه و معادل سازی این واژه ها به هر دلیلی، اصولا دقت و ظرافت لازم و کافی به خرج داده نشده است.

 

 بالاخره امروزه ما با این واژه های متنوع زندگی می کنیم در صورتی که آنها حقیقتا نیازمند یک باز تعریف و مهندسی مجدد مفهومی کاربردی هستند. روزمرگی در دانشگاه ها و سازمان های ما به عنوان یک آفت بزرگ و مانع مهم رشد و توسعه پایدار، سبب شده که با خیلی از غلط‌های مصطلح، حشر و نشر داشته باشیم.

 

در علوم دیگر نظیر مدیریت هم دچار چنین وضعیت مشابهی هستیم. مثلا ما به روشنی نمی‌دانیم که منظور از (public management) مدیریت عمومی است یا مدیریت دولتی؟!؟!. متاسفانه اساتید محترم این رشته ها نیز اتفاق نظر و وحدت کلمه مشخصی در این خصوص ندارند.

 

فاجعه هنگامی تاسف بارتر و زیان‌بارتر می‌گردد که مدیرانی را در روابط عمومی ها منصوب می‌کنیم که نه روابط عمومی خوانده اند و نه با اصول و مفاهیم مدیریت علمی آشنا هستند. نتیجه این فاجعه، همانا عقب ماندگی، از دست دادن فرصت‌ها، اتلاف انرژی و بودجه های کلان است.

 

هدف اصلی از نگارش این سطور چالش برانگیز، توجه دادن مدیران سازمان ها و جامعه دانشگاهی کشور به این نکته است که حتی الامکان در استفاده از واژگان مزبور و خصوصا وقتی که می‌خواهند چارت و ساختار سازمانی طراحی و تعریف نمایند تمام جوانب امر را در نظر گرفته و شایسته گزینی و شایسته سالاری را فراموش نکنند. چنانچه در آینده فرصتی پیش آید، واژگان فوق را با یک مطالعه تطبیقی، بیشتر مورد موشکافی قرار می‌دهیم.
 

از: حسن خسروی – مدرس دانشگاه – مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات
 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
محمود
| 1399/9/19 - 14:12 |     1     0     |
بالاخره چی شد؟ روابط عمومی با ارتباطات مردمی تفاوت دارد یا نه؟؟؟!!!


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  چگونه روابط حرفه‌ای معنادار ایجاد کنیم


  رئیس عزیز، شما جلسات زیادی برگزار می‌کنید - بهترین تیم‌ها جلسات کمتری دارند


  ۵ چیزی که هرگز نباید به رئیس خود بگویید


  5 اشتباه روابط‌عمومی که استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی باید از آن اجتناب کنند


  چرا شرکت در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی و بیست‌وسومین دوره جوایز طلایی صنعت روابط‌عمومی ایران مهم است؟


  چیزی که در سال اول کار در روابط‌عمومی دیجیتال یاد گرفتم


  نشت اسناد داخلی گوگل جزئیات عملکرد الگوریتم رتبه‌بندی را آشکار می‌کند


  مهم‌ترین مباحث برجسته دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  پدیده تکنوفرهنگ و استحاله فرهنگ


  جلسه فوق محرمانه ای در مادرید با حضور مدیران اجرایی گوگل دیپ مایند، آنتروپیک و هوش مصنوعی مایکروسافت آغاز می‌شود


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد