درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 02:28   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45625صفحه نخست » اخبار روابط‌عمومیشنبه، 15 آذر 1399 - 07:39
سواد سلامت و بیگانه‌هراسی
سانشاین جویس باتاسین - بروز و جلوه‌گاه اصلی سواد رسانه‌ای را می‌توان در شکل‌های مختلفی مشاهده نمود از جمله در نحوه برخورد افراد با پزشکان و پرستاران و همچنین در زمان خواندن دستورالعمل‌های مندرج بر روی بسته دارو و مواردی از این دست. با وجود اهمیت بسیار زیاد سواد سلامتی باید دانست که سطح سواد سلامتی در بسیاری از کشورهای جهان حتی کشورهای توسعه یافته و ثروتمند پایین است.
  

 

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| سواد سلامت را می‌توان به این صورت تعریف کرد: "میزان توانایی وظرفیت افراد برای دریافت، پردازش و فهم اطلاعات بهداشتی بنیادین و مورد‌نیاز آنها در جهت تصمیم‌گیری‌های درست در زمینه حفظ سلامت و بهداشت." تصمیم‌گیری‌های بهداشتی در موقعیت‌های مختلفی باید انجام پذیرند: از خرید مواد غذایی مورد‌نیاز گرفته تا توانایی بحث درباره موضوعات مرتبط با سلامت و برقراری ارتباط با ارائه‌دهندگان خدمات سلامت‌محور.


در واقع، بروز و جلوه‌گاه اصلی سواد رسانه‌ای را می‌توان در شکل‌های مختلفی مشاهده نمود از جمله در نحوه برخورد افراد با پزشکان و پرستاران و همچنین در زمان خواندن دستورالعمل‌های مندرج بر روی بسته دارو و مواردی از این دست. با وجود اهمیت بسیار زیاد سواد سلامتی باید دانست که سطح سواد سلامتی در بسیاری از کشورهای جهان حتی کشورهای توسعه یافته و ثروتمند پایین است.


به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا، نه نفر از هر ده نفر فاقد توانایی کافی برای مدیریت سلامت خود و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند. در نتیجه، بخش عمده‌ای از جمعیت جهان به‌شدت در معرض دریافت و اعتقاد پیدا کردن به ادعاها و توصیه‌های بهداشتی نادرستی هستند که از طریق رسانه‌های اجتماعی به آنها خورانده می‌شود و در اغلب موارد موجب گمراه شدن شهروندان می‌گردد.


این اتفاق به‌صورت خاص و چشمگیر در دوران همه‌گیری کووید-19 افتاد به‌طوری که موجی از توصیه‌ها و ادعاها در مورد راه‌های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و همچنین درمان این بیماری، رسانه‌های اجتماعی جهان را فرا گرفت، از توصیه به اسپری کردن الکل و کلر به تمام قسمت‌های بدن گرفته تا تجویز آنتی بیوتیک‌های مختلف و غیره که نادرست بودن تمام آنها از سوی سازمان بهداشت جهانی و مقام‌های بهداشتی کشورها اعلام شد و به‌تدریج نیز برای همه مردم به اثبات رسید.


به‌طور کلی، در هفته‌ها و ماه‌های نخست همه‌گیری کووید-19،که هنوز اطلاعات درست و کاملی در مورد این ویروس ناشناخته و مرموز وجود نداشت، سیلی از اطلاعات گوناگون در مورد این بیماری در جهان منتشر شد که ابزار دقیقی برای اثبات درست یا نادرست بودن آنها وجود نداشت و همین خلا و کمبود احساس شده در دوران همه‌گیری کووید-19 بود که باعث شد همه ما بفهمیم سواد سلامتی‌مان چقدر پایین است و این مساله تا چه حد می‌تواند خطرناک و زیان‌بار باشد و این‌که باورپذیری بسیاری از توصیه‌ها و ادعاهای بهداشتی در زمان پایین بودن سواد سلامتی افراد جامعه به چه میزان افزایش می‌یابد.


علاوه بر این، فقدان و یا پایین بودن سواد سلامتی شهروندان در هر جامعه‌ای می‌تواند به گسترش حس ترس و ابهام در آن جامعه دامن بزند که این احساس هراس و بلاتکلیفی در افرادی که کاملا با دانستنی‌های علمی و بهداشتی بیگانه هستند، شدیدتر است و همین افراد هم بیشترین آسیب‌ها را به‌واسطه هراس‌افکنی‌های اغراق‌آمیز رسانه‌ها متحمل می‌شوند و دچار آسیب‌های روانی بلندمدتی می‌گردند.

 

در مورد همه‌گیری کووید-19، علاوه بر هراس‌افکنی‌های رایج در جریان شیوع بیماری‌های خطرناک که به‌واسطه پایین بودن سواد سلامتی افراد ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد، ما با یک نوع "بیگانه‌هراسی" بر علیه آسیایی‌تبارها و به‌ویژه چینی‌ها در آمریکا و تا حدی در سرتاسر دنیا مواجه شدیم که البته به مرور زمان و با روشن شدن ابعاد مختلف بیماری کرونا و مهم‌تر از همه ارتقای سواد سلامتی مردم، تا زیادی کاهش یافت و مردم جهان به‌تدریج توانستند درک و فهم بهتری نسبت به آنچه در رسانه ها درباره ویروس کرونا مطرح می‌شد، دست پیدا کنند.
 

مرجع : شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  چالش بازاریابی: اندازه‌گیری بازگشت سرمایه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد