درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 9 خرداد 1403 - 20:59   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل در تلاشی برای خرید هاب‌اسپات در بزرگترین معامله خود، مایکروسافت را به چالش می‌کشد

  گوگل در تلاشی برای خرید هاب‌اسپات در بزرگترین معامله خود، مایکروسافت را به چالش می‌کشد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند

  ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند


ادامه ادامه مطلب سه

زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی

  زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  نرخ تبدیل آزمایش رایگان چقدر است؟
  اپل هوش مصنوعی مولد را به ایموجی‌ها اضافه می‌کند: چه معنایی دارد؟
  کانوا: ابزارهای طراحی خود را برای تسلط بر فضای کاری حرفه‌ای ارتقا می‌دهد
  زندگی شاد بدون رسانه‌های اجتماعی
  مرتبه استادی، عنوانی که برازنده او بود
  مرتبه استادی، عنوانی که برازنده او بود
  هنر جنگ روابط‌عمومی
  اطلاع‌رسانی پولی: چالش‌ها و فرصت‌ها
  چرا بسیاری از مدیران قادر به رهبری موثر نیستند؟
  ارزشیابی ارتباطات: یک چک‌لیست برای سنجش ارتباطات
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45581صفحه نخست » دوشنبه، 10 آذر 1399 - 13:36
بحران بی‌اعتمادی: کیک تولد یک‌سالگی کووید-۱۹
در شرایطی که در مواجهه با این بلای عالم‌گیر و در سایه‌ آزمون و خطای متخصصان، عموم مردم جهان مبتلا می‌شوند و صدهاهزارتن جان می‌بازند، انبوه Information و Disinformation تضاد معناداری در باور افراد از آنچه در این یک‌سال بر آنها گذشته و وقایعی که در آینده انتظارشان را می‌کشد به وجود آورده است.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| تا پایان سال‌جاری میلادی، دست‌کم بیست نوع واکسن کرونا در جهان در حال ساخت و آزمایش است. با نزدیک‌تر شدن دانشمندان به کشف واکسن‌های کووید-۱۹، چالش سیاسی بزرگی در پیش‌روی نظام سلامت جهان قرار می‌گیرد. چنددستگی عمیقی بین علم و شبه علم در پیش‌گیری و درمان کووید-۱۹ ایجاد شده که اتحاد مسوولان و دانشمندان را شکننده، کسب‌وکارها را فاقد چشم‌انداز و نخبگان را متهم ساخته است.

 

در شرایطی که در مواجهه با این بلای عالم‌گیر و در سایه‌ آزمون و خطای متخصصان، عموم مردم جهان مبتلا می‌شوند و صدهاهزارتن جان می‌بازند، انبوه Information و Disinformation تضاد معناداری در باور افراد از آنچه در این یک‌سال بر آنها گذشته و وقایعی که در آینده انتظارشان را می‌کشد به وجود آورده است.

از سویی توصیه به حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک تنها راه نسبی در امان ماندن از بیماری خوانده می‌شود و از سوی دیگر اقلیت روبه گسترشی در سراسر جهان گاه با برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها مردم را به عدم استفاده از ماسک و نافرمانی از توصیه‌های منسوب به سازمان بهداشت جهانی ترغیب می‌کنند و برخی دیگر که از پستوی سنت برای پیشگیری و درمان این بیماری، کتاب و تجویز و ترکیب می‌آفرینند. در این بین نیز هستند محققان به‌ظاهر مستقلی که از پس مطالعات پیشین خود راه میانه‌ای برای مقابله و درمان این بیماری معرفی می‌کنند.

رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی سکوی پیش‌برد اهداف این حکیمان و تسلط بر افکار عمومی هستند. سازمان بهداشت جهانیWHO بهمن‌ماه سال گذشته به موازات هشدار برای شیوع پاندمی، تهدید فزاینده پیش‌روی بشر را Infodemic به معنای گسترش اطلاعات نادرست درخصوص ابعاد پاندمی در سطح جهان خواند. به‌‌رغم اینکه مقامات رسمی، دولت‌ها و حامیان تولید و تزریق واکسن کووید-۱۹ بیش از سایر گروه‌ها فرصت اطلاع‌رسانی جمعی دارند، اما اطلاعات بی‌پایه و اساس قدرت اثرگذاری بیشتری نسبت به اطلاعات دقیق بر افکار عمومی دارد.

 

با این حال طبق مطالعات آماری صورت گرفته در تابستان امسال در ایالات متحده، حدود ۳۶درصد از بزرگسالان اعلام کرده‌اند واکسن را دریافت خواهند کرد و در مقابل ۶۴درصد نیز گفته‌اند چنین واکسنی را تزریق نخواهند کرد یا هنوز تمایلی به این کار ندارند. این حقیقت موید تردید جوامع از اثربخشی تلاش‌ها برای تولید واکسن ایمن مقابله با این بیماری است.

 

مطالعاتی در اروپا صورت گرفته که نشان می‌دهد میان وقوع بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با تردید افراد برای دریافت واکسن‌های متعارف ارتباط مستقیمی وجود دارد. برای مثال در بریتانیا در خلال بحران BREXIT تزریق واکسن سرخک کاهش چشمگیری داشت. همچنین اعتماد به دولت این کشور به‌عنوان مرجعی برای اطلاع‌رسانی دقیق درخصوص کووید-۱۹ در ماه‌های اخیر از ۶۷درصد به ۴۴درصد کاهش یافته است. در ایالات‌متحده نیز یافته‌های آماری دانشگاه کورنل بیانگر این واقعیت است که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ به تنهایی بزرگ‌ترین پیشران Misinformation درخصوص بیماری کووید-۱۹ است.

 

 از سوی دیگر در برخی کشورهای ثروتمند به لحاظ تاریخی، ترغیب مردم به دریافت واکسن به سختی فرآیند کشف یک واکسن است؛ به‌طور خاص درخصوص کووید-۱۹ گروه‌های اقلیت رو به گسترشی واکسن را بخشی از عملیات روانی دولت‌ها و الیت پرنفوذ می‌دانند تا در مورد خطرات آن اغراق کنند.

در چنین شرایطی افزایش روزافزون آمار مبتلایان و کشته‌شدگان کووید-۱۹ در کشورهای توسعه‌یافته از یکسو و اعلام رسمی مقامات چین از کنترل شدید شیوع بیماری در این کشور پهناور، باورپذیری اطلاعات رسمی افشا شده از سوی دولت‌ها را شدیدا دچار ابهام کرده است. در ایران نیز هرچند توصیه به استعمال روغن و نیش و سرگین در درمان کووید-۱۹ میخ محکمی بر تابوت شبه علم کوبید، اما کماکان گاهی از فرماندهان ارشد مقابله با این بیماری پیام‌هایی درخصوص کارآیی درمان‌های طب سنتی دریافت می‌شود.

این درحالی است که اختلافات معناداری در اظهارنظرهای اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا به گوش می‌رسد. از سویی وزیر بهداشت امیدوار به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات قریب‌الوقوع واکسن کووید-۱۹ ساخت ایران است، که برخی از همکاران او و متخصصان تراز اول کشور چنین تصوراتی را رویایی خوانده و بر پیشگیری مردم با رعایت اصول بهداشتی تاکید دارند.

 

رئیس‌جمهور نیز درحالی جمعیت مبتلایان به این بیماری را براساس گزارش‌های دریافتی بیش از ۲۵ میلیون نفر و افراد در معرض خطر را ۳۵ میلیون نفر بر می‌شمارد که دولت از ابتدا قرنطینه را راهکاری قرون وسطایی و غیرقابل اجرا نامید. با رسیدن تعداد کشته‌شدگان به حدود ۵۰۰ نفر در روز و هشدار امکان چهاررقمی شدن این آمار، تعارضات در ساختار مدیریتی وزارت بهداشت نیز رسانه‌ای شده و بر بی‌اعتمادی جامعه نسبت به اطلاعات موجود و راهبردهای مقابله با این بحران افزوده است.

 

در چنین شرایطی لازم است نظام سلامت کشور و متخصصان مورد تایید وزارت بهداشت فعالانه مسوولیت خود در آگاه‌سازی و ایجاد ارتباط صحیح با افراد جامعه، به‌صورت فرد به فرد و با اولویت برقراری ارتباط برخط را تعریف و اجرایی کنند و با نگاهی آینده‌نگر نسبت به تبعات گسترش بحران بی‌اعتمادی بر مراحل آتی مقابله با ویروس کرونا، در جهت جلب اعتماد عمومی و آماده‌سازی ذهنی مردم برای ماه‌های پیش‌رو گام بردارند.
 

نویسنده: توفان عزیزی

منبع: https://donya-e-eqtesad.com
 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ربات‌ها در استارباکس ناور 1784: 100 ربات به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند


  جستجوی هوش مصنوعی گوگل خشم آنلاین را برمی‌انگیزد


  سه نکته برای بازسازی گذشته خود


  گوگل در تلاشی برای خرید هاب‌اسپات در بزرگترین معامله خود، مایکروسافت را به چالش می‌کشد


  طوفان رسانه‌ای چیست؟


  چرا ثبات در بازاریابی ویدیویی و تناسب اندام مهم است؟


  ارتباطات بحران: وجه اشتراک جنجال‌های تبلیغاتی اپل، بامبل و سوئل


  هوش مصنوعی صنعت بزرگسالان را تکان می‌دهد، اما برخی سازندگان نگران فرار مخاطبان هستند


  هنر جنگ روابط‌عمومی


  ارزشیابی ارتباطات: یک چک‌لیست برای سنجش ارتباطات


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد