شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| اگر بخواهیم از جنبه تکنیک به روابط عمومی بنگریم روابطعمومی یک رشته فعالیتهای مخصوص انجام می دهد و در هر یک از مراحل آن فعالیتها از یک یا چند وسیله ارتباط جمعی استفاده می نماید. بطور کلی می توان گفت که عملیات روابط عمومی از چهار مرحله تشکیل می گردد و هر یک از این مراحل با یکدیگر ارتباط نزدیک دارند.
مراحل چهارگانه عبارتند از : 1 – تجزیه و تحلیل 2 – تفسیر وتوجیه 3 – اجرا 4 – عمل و اقدام.
تجزیه و تحلیل –
گردآوری اطلاعات درباره مسئله یا مسائلی که یک مؤسسه با آن مواجه می باشد یا تحقیق و تجزیه و تحلیل آن مسائل اولین قدم در طرح مبارزه روابط عمومی است. این مرحله شامل مطالعه کلی یا اختصاصی مسئله و بررسی کلیه عوامل مربوط و مؤثر در مسئله می باشد. مثلا باید کشف گردد که نظر و عقیده و طرز تفکر مردم نسبت به مسئله و موضوعی که مؤسسه با آن مواجه می باشد چیست و آیا اکثریت موافق موضوع پیش آمده می باشند یا مخالف آن.
تفسیر و توجیه –
پس از تجزیه و تحلیل عقاید کار روابط عمومی این است که کشفیات خود را درباره طرز تفکر و عقیده مردم بدقت مورد سنجش قرار دهد و نتایج احتمالی نظرات مردم را برآورد نماید. سپس حاصل سنجش و مطالعه و برآورد خود را بعنوان تفسیر و توجیه در اختیار مدیران مؤسسه قرار دهد.
اجرا -
وقتی اطلاعات لازم بدست آمده و مورد سنجش و بررسی دقیق قرار گرفت آن وقت است که مؤسسه بر اساس اطلاعات بدست آمده توصیههای روابط عمومی را به مورد اجرا بگذارد و خط مشی اساسی خود را تعیین کند. بدیهی است اتخاذ خطمشی اساسی کار مدیران مؤسسه است و مدیران در این کار پیشنهادها و توصیههای روابط عمومی را باید مورد توجه قرار دهند.
برای این کار مدیران گاهی ناچار می شوند که طرز عملیات متداول را رها کنند و طرز عملی نو اختیار کنند یا خط مشی سابق را که مثلا جنبه سود پرستی افراطی داشته منسوخ کنند و خط مشی جدیدی که با منافع مردم نیز سازگار باشد پیش بگیرند. چنین تغییرات برای جلب حسن نیت و اعتماد و رضایت خاطر مردم کاملا ضروری می یاشد.
عمل و اقدام –
عمل و اقدام چهارمین مرحله برنامه روابط عمومی می باشد و در این مرحله است که مبارزه روابط عمومی عملا مورد آزمایش قرار می گیرد وقتی که مدیران مؤسسه با توجه به توصیههای مأمور روابط عمومی تصمیمات خود را اتخاذ کردند و به وضع داخلی مؤسسه به نحوی که سازگار با منافع مردم باشد سرو سامان دادند آن وقت است که باید راجع به این موضوع ها با مردم صحبت کرد و برای مطلع ساختن مردم از این جریان ها و جلب حسن نیت و اعتماد آنها از چند یا همه وسایل ارتباط جمعی استفاده نمود.
در این مرحله هدف آگاه ساختن مردم و نفوذ در عقاید آنها بوسیله استفاده ثمر بخش و مؤثر از وسایل ارتباط جمعی است. با استفاده از وسایل مختلف ارتباط جمعی ابلاغ و ترویج خط مشی و سیاست های جدید مؤسسه به طبقات و گروه های مختلف مردم امکان پذیر خواهد گردید.
|