شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| اگر اخبار کاخ سفید و جابجایی پی در پی مدیران روابط عمومی و ارتباطات دفتر ریاست جمهوری آمریکا را در چهار سال گذشته پیگیری و رصد کرده باشید به راحتی میتوانید دریابید که کاخ سفید به شدت از ناکارآمدی و یا عدم استفاده درست از جایگاه روابطعمومی و ارتباطات رنج برده است. یک عامل مهم در این زمینه روحیه فردگرایی و غرور کاذبی بوده که اصالتا در شخصیت پیدا و نهان دونالد ترامپ قابل واکاوی و بررسی است.
دونالد ترامپ فضای حاکم سیاسی بر کاخ سفید و مسائل بین المللی را درست درک نکرده بود و فکر میکرد اگر در بیزینس و کسب و کار خود حرف آخر را خودش میزند در جایگاه ریاست جمهوری هم میتواند این چنین باشد. تک روی های بی محابای دونالد ترامپ و عدم توجه وی به جایگاه روابط عمومی و ارتباطات یکی از علل مهم زمین خوردن او بود.
ترامپ؛ شوخی شوخی بازنده انتخابات شد و جدی جدی از گردونه سیاست بینالملل کنار گذاشته شد. ترامپ قواعد بازی را درست درک نکرد و بخوبی از پدیده ای شگرف به نام روابط عمومی و ارتباطات بهره لازم و کافی را نبرد.
دونالد ترامپ چندین بار ترکیب مدیران و دستیاران و کاربلد های روابط عمومی و ارتباطات دفتر رئیس جمهوری را به هم زد اما هیچ گاه از این منظر بهره ای نصیبش نشد. ترامپ قانون انجام کار و مناسبت زمانی آن را بلد نبود. او نفهمید که کار نادرست در زمان نادرست فاجعه آفرین است. او متوجه نبود که کار درست در زمان نادرست چه عواقبی دارد. او یک تیم حرفه ای مقتدر متخصص مستقل روابط عمومی نداشت تا به او بگویند که کجاست و کجا باید باشد و چگونه باید بدانجا برسد و....
روابط عمومی و ارتباطات کاخ سفید هیچ گاه بطور حرفه ای به مردم گزارش نداد که ترامپ چه گلی به سر مردم آمریکا زده است. ترامپ باید مدام افکار عمومی را سنجش و پایش میکرد. ترامپ باید ناکامی های خود را در عرصه سیاست بین الملل بدرستی و بخوبی با کمک گرفتن از روابط عمومی کاخ سفید مورد تجزیه و تحلیل قرار میداد.
مدیران دانا و بالغ و رشد یافته؛ همواره از روابط عمومی به عنوان واحدی استراتژیک که چشم بینا و گوش شنوای سازمان و رصدخانه مجهز رویدادهاست بهره میبرند اما دونالد ترامپ این موضوع را بدرستی درک نکرد.
امید است اولین اقدامات اساسی رئیس جمهور جدید آمریکا توجه به جایگاه روابط عمومی و ارتباطات باشد.
|