شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| ناشران برترین اپهای دنیا چطور میتوانند در عین احترام به تجربهی کاربران، درآمدزایی هم داشته باشند؟ بهمنظور کشف این موضوع، ادکولونی پرسشنامهای را میان پردرآمدترین توسعه دهنده های اپ دنیا توزیع کرد و نتیجهی آن در قالب «پرسشنامهی نشر موبایل ادکولونی» موجود است. در میان این ناشران موبایل، توسعه دهنده های اپهای بازی و غیربازی حضور داشتند که متوسط کاربران فعال ماهانه (MAU) آنها حداقل سهمیلیون نفر بود.
با عنایت به روش های گوناگون برای کسب درآمد، اکثر قابل توجهی از پاسخ دهندگان (89 درصد) گفتند که از انواع گوناگون تبلیغات ویدئویی در بازیهایشان بهره میگیرند. تعداد قابل توجهی از ناشرها (68 درصد) از IAP هم برای کسب درآمد بهره میگیرند، درحالیکه 35 درصد گفتند تبلیغات نمایشی را عرضه می کنند.
سرویس های حق اشتراک بازی نظیر گوگل پلی پس و اپل آرکید که بهتازگی راه اندازی شدهاند، تاثیر کوچکی را بر تلاش های کسب درآمد پاسخ دهندگان گذاشته اند، کمااینکه تنها 2 درصد گفتند از حق اشتراک برای کسب درآمد بهره می گیرند.
تبلیغات ویدئویی بیشترین جذابیت را برای ناشران دارند
از ناشران پرسیده شد که کدامیک از روشهای کسب درآمد را جذابتر می دانند. تبلیغ ویدئویی با اختلاف بیشترین جذابیت را برای آنها داشت، بهگونهای که 51 درصد از پاسخدهندگان آن را انتخاب کردند. وقتی دربارهی روش های خاص پرسیده شد، سه گزینهی ویدئوی بینابینی، تبلیغات نمایشی بینابینی و تبلیغات قابل پرداخت در صدر جای داشتند.
تبلیغات ویدئویی جایزهدار را موثرتر از سایر گزینه ها میدانند
ناشرها میتوانند گستره ای از روش های کسب درآمد را به کار بگیرند، اما کدامیک از آنها را موثرتر می دانند؟ بر اساس نتایج، پاسخ دهندگان بالاترین نمره را به تبلیغات ویدئویی جایزه دار (6/4) و سپس تبلیغات ویدئویی بینابینی (7/3) دادند. تبلیغات نمایشی بینابین با اختلاف نزدیک 5/3 به 4/3، از IAP پیشی گرفت، علیرغم اینکه تعداد بیشتری از ناشرها (33 درصد) می گویند که از تبلیغات نمایشی بهره میگیرند.
تبلیغات 63 درصد از مجموع درآمد ناشر را به نام خود می زنند
بهرهوری واقعی هر روش درآمدزایی، مقدار پول تزریقشده توسط آن است. پرسشنامهی نشر موبایل از پاسخدهندگان خواست که تفکیک درآمدهای خود را بیان کنند و تبلیغات (ویدئویی، نمایشی، بومی) 63 درصد از مجموع درآمدهایشان را به خود اختصاص می دادند. نسبت به نسخه های قبلی این پرسشنامه، افزایش 8 درصدی در مجموع درآمدهای تبلیغاتی مشاهده گردید. بالاترین منابع درآمدی، تبلیغات ویدئویی (35 درصد)، تبلیغات نمایشی (21 درصد) و IAP (18 درصد) بودند. در سال 2017، ناشرها ادعا کردند که 39 درصدشان از طریق IAP کسب میشد و این یک کاهش 21 درصدی را نشان می دهد.
در مقایسهی میان اپهای بازی و غیربازی، هر دو نوع اپها بیشترین درآمد خود را از طریق تبلیغات کسب می کنند. 63 درصد از درآمد بازی های موبایل از طریق تبلیغات است، درحالیکه اپهای غیربازی هم 66 درصد از مجموع درآمدشان را متعلق به یکپارچهسازی تبلیغات می دانند. درآمد حاصل از تبلیغات نمایشی این اپها معادل 29 درصد از مجموع درآمدشان است که 13 درصد بالاتر از اپهای بازی محسوب میشود. سهم IAP و تجارت الکترونیک در اپهای بازی، بیشتر از اپهای غیربازی است (13 درصد اختلاف).
لیز والدک-پیکرت ، شریک ادکولونی در شعبهی آمریکای شمالی، طی مصاحبهی اختصاصی با اکسچنجوایر اعلام کرد: «این نتایج حاکی از قدرت و تاثیرگذاری ماندگار تبلیغات ویدئویی و علیالخصوص ویدئوهای جایزهدار هستند. اخیراً تبلیغات نمایشی نیز بازگشت قدرتمندانهای داشته و در برخی از ژانرها بهخوبی جواب می دهند.
علیرغم اینکه سایر منابع درآمد نظیر IAP و حتی سرویسهای اشتراکی نظیر اپل آرکید هم به ناشران کمک می کنند تا منابع درآمد جدیدی را داشته باشند، اما این تبلیغات ویدئویی هستند که هزینه های شان را تأمین می کنند و ویدئوهای جایزه دار هستند که بیشازپیش با اقبال ناشران (و مصرفکننده ها!) مواجه میشوند. انواع تبلیغ کننده ها باید هرساله در هنگام تعیین استراتژی موبایل خود، این نکته را به خاطر داشته باشند».
منبع: شبکه اطلاع رسانی روابطعمومی ایران (شارا)
|