شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| ناشران برترين اپهاي دنيا چطور ميتوانند در عين احترام به تجربهي كاربران، درآمدزايي هم داشته باشند؟ بهمنظور كشف اين موضوع، ادكولوني پرسشنامهاي را ميان پردرآمدترين توسعه دهنده هاي اپ دنيا توزيع كرد و نتيجهي آن در قالب «پرسشنامهي نشر موبايل ادكولوني» موجود است. در ميان اين ناشران موبايل، توسعه دهنده هاي اپهاي بازي و غيربازي حضور داشتند كه متوسط كاربران فعال ماهانه (MAU) آنها حداقل سهميليون نفر بود.
با عنايت به روش هاي گوناگون براي كسب درآمد، اكثر قابل توجهي از پاسخ دهندگان (89 درصد) گفتند كه از انواع گوناگون تبليغات ويدئويي در بازيهايشان بهره ميگيرند. تعداد قابل توجهي از ناشرها (68 درصد) از IAP هم براي كسب درآمد بهره ميگيرند، درحاليكه 35 درصد گفتند تبليغات نمايشي را عرضه مي كنند.
سرويس هاي حق اشتراك بازي نظير گوگل پلي پس و اپل آركيد كه بهتازگي راه اندازي شدهاند، تاثير كوچكي را بر تلاش هاي كسب درآمد پاسخ دهندگان گذاشته اند، كمااينكه تنها 2 درصد گفتند از حق اشتراك براي كسب درآمد بهره مي گيرند.
تبليغات ويدئويي بيشترين جذابيت را براي ناشران دارند
از ناشران پرسيده شد كه كداميك از روشهاي كسب درآمد را جذابتر مي دانند. تبليغ ويدئويي با اختلاف بيشترين جذابيت را براي آنها داشت، بهگونهاي كه 51 درصد از پاسخدهندگان آن را انتخاب كردند. وقتي دربارهي روش هاي خاص پرسيده شد، سه گزينهي ويدئوي بينابيني، تبليغات نمايشي بينابيني و تبليغات قابل پرداخت در صدر جاي داشتند.
تبليغات ويدئويي جايزهدار را موثرتر از ساير گزينه ها ميدانند
ناشرها ميتوانند گستره اي از روش هاي كسب درآمد را به كار بگيرند، اما كداميك از آنها را موثرتر مي دانند؟ بر اساس نتايج، پاسخ دهندگان بالاترين نمره را به تبليغات ويدئويي جايزه دار (6/4) و سپس تبليغات ويدئويي بينابيني (7/3) دادند. تبليغات نمايشي بينابين با اختلاف نزديك 5/3 به 4/3، از IAP پيشي گرفت، عليرغم اينكه تعداد بيشتري از ناشرها (33 درصد) مي گويند كه از تبليغات نمايشي بهره ميگيرند.
تبليغات 63 درصد از مجموع درآمد ناشر را به نام خود مي زنند
بهرهوري واقعي هر روش درآمدزايي، مقدار پول تزريقشده توسط آن است. پرسشنامهي نشر موبايل از پاسخدهندگان خواست كه تفكيك درآمدهاي خود را بيان كنند و تبليغات (ويدئويي، نمايشي، بومي) 63 درصد از مجموع درآمدهايشان را به خود اختصاص مي دادند. نسبت به نسخه هاي قبلي اين پرسشنامه، افزايش 8 درصدي در مجموع درآمدهاي تبليغاتي مشاهده گرديد. بالاترين منابع درآمدي، تبليغات ويدئويي (35 درصد)، تبليغات نمايشي (21 درصد) و IAP (18 درصد) بودند. در سال 2017، ناشرها ادعا كردند كه 39 درصدشان از طريق IAP كسب ميشد و اين يك كاهش 21 درصدي را نشان مي دهد.
در مقايسهي ميان اپهاي بازي و غيربازي، هر دو نوع اپها بيشترين درآمد خود را از طريق تبليغات كسب مي كنند. 63 درصد از درآمد بازي هاي موبايل از طريق تبليغات است، درحاليكه اپهاي غيربازي هم 66 درصد از مجموع درآمدشان را متعلق به يكپارچهسازي تبليغات مي دانند. درآمد حاصل از تبليغات نمايشي اين اپها معادل 29 درصد از مجموع درآمدشان است كه 13 درصد بالاتر از اپهاي بازي محسوب ميشود. سهم IAP و تجارت الكترونيك در اپهاي بازي، بيشتر از اپهاي غيربازي است (13 درصد اختلاف).
ليز والدك-پيكرت ، شريك ادكولوني در شعبهي آمريكاي شمالي، طي مصاحبهي اختصاصي با اكسچنجواير اعلام كرد: «اين نتايج حاكي از قدرت و تاثيرگذاري ماندگار تبليغات ويدئويي و عليالخصوص ويدئوهاي جايزهدار هستند. اخيراً تبليغات نمايشي نيز بازگشت قدرتمندانهاي داشته و در برخي از ژانرها بهخوبي جواب مي دهند.
عليرغم اينكه ساير منابع درآمد نظير IAP و حتي سرويسهاي اشتراكي نظير اپل آركيد هم به ناشران كمك مي كنند تا منابع درآمد جديدي را داشته باشند، اما اين تبليغات ويدئويي هستند كه هزينه هاي شان را تأمين مي كنند و ويدئوهاي جايزه دار هستند كه بيشازپيش با اقبال ناشران (و مصرفكننده ها!) مواجه ميشوند. انواع تبليغ كننده ها بايد هرساله در هنگام تعيين استراتژي موبايل خود، اين نكته را به خاطر داشته باشند».
منبع: شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)