نویسندگان :
دکتر شهباز براهویی
فریبا سلجوقی
چکیده :
در سالهای اخیر که امکان تولید انبوه ، زمینه افزایش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم کرده است ، برای تولید کنندگان چاره ای جز جلب رضایت مشتری باقی نمانده است. در هر گوشه ای از جهان صنعتی امروز که اقتصاد رقابتی ، فضای انحصاری را در هم می شکند ، نگرش مشتری مداری و کسب رضایت مشتری ، قانون کسب و کار تلقی شده و عدم رعایت این قانون سبب حذف از صحنه بازار است.
بازاریابی دانش تعامل با مراکز تجاری ، نحوه فروش و ارائه خدمات توسط آنها می باشد ولی در بازاریابی تک به تک در مورد اشخاص صحبت می شود . یعنی ارتباط با افراد و فروش یا ارائه خدمات برای اشخاص با جمع آوری اطلاعات و تجربیات با ارزش و بی نظیر از آنها. در این مقاله سعی شده است تا به مفهوم رضایت مشتری و عوامل موثر برآن در سیستم بازاریابی تک به تک پرداخته شود . همچنین نمونه هایی از شرکتهایی که در دنیای پر رقابت امروز بازاریابی تک به تک را برای بهبود رابطه با مشتری دخیل نموده اند، ارائه شده است.
واژگان کلیدی: بازاریابی تک به تک ، رضایت مندی مشتری ، تعامل با مشتری ، خوشه بندی
مقدمه
بازاریابی تک به تک فلسفه ای است برای فهم نیاز مشتری از راه پرسیدن برخی سوالات و دقیق گوش فرادادن به پاسخ هایی که ارائه خواهد شد به همراه مشاهده طرز برخورد آنها. در سالهای اخیر که امکان تولید انبوه ، زمینه افزایش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم کرده است ، برای تولید کنندگان چاره ای جز جلب رضایت مشتری باقی نمانده است . در هر گوشه ای از جهان صنعتی امروز که اقتصاد رقابتی ، فضای انحصاری را در هم می شکند ، نگرش مشتری مداری و کسب رضایت مشتری ، قانون کسب و کار تلقی شده و عدم رعایت این قانون سبب حذف از صحنه بازار است .
با این تغییرات بازاریابی انبوه جای خود را به بازاریابی مستقیم و اکنون بازاریابی تک به تک داده است و بازاریابان تمرکز خود را از پایگاه داده کارخانه- محور به پایگاه داده مشتری – مدار و یک به یک تغییر داده اند. در بازاریابی مستقیم بازاریابان مشتری را هدف قرار داده و می خواهد با هزینه کمتر ارتباط خود را توسعه دهند. در بازاریابی تک به تک بازاریابان بر روی آنچه مشتری می خواهند بخرد بیشتر تمرکز می کنند تا آنچه کارخانه میخواهد بفروشد. این باعث می شود نیازهای مشتریان براورده شده و انها بیشتر تمایل داشته باشند با شما در ارتباط باشند.