شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| اولین گردهمایی مجازی روابطعمومیهای منابعطبیعی سراسر کشور در سالن جلسات سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد.
به گزارش شارا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جنگلها، در این مراسم که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت جهاد کشاورزی، به واسطه شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی به صورت مجازی و از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد، جمعی از کارشناسان عرصه روابط عمومی و روسای مناطق سه گانه به ارائه نقطه نظرات خود در بحث ارتباطات پرداخت و بر لزوم بهرهگیری از روشهای نوین در عصر جدید ارتباطات تاکید کرد.
رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در این نشست با تبریک ۲۷ اردیبهشت ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی گفت: انعکاس عملکرد و اقدامات سازمان و ادارات کل تابعه از طریق روابط عمومیها، رسالت بزرگیست که منجر به اعتمادسازی، پذیرش سازمان بین افکار عمومی و رفع ابهامات میشود.
مسعود منصور بر لزوم معرفی هر چه بیشتر سازمان جنگلها و منابعطبیعی به افکار عمومی تاکید و خاطرنشان کرد: منابع طبیعی با وجود نقشآفرینی در ایجاد پوشش گیاهی، جلوگیری از ریزگردها و کاهش خسارات سیل و غیره به خوبی در جامعه شناخته شده نیست.
وی مسئولیت روابط عمومی را در انعکاس و بیان مسایل، مشکلات و دغدغههای موجود مهم دانست و تصریح کرد: روابط عمومیها باید نسبت به فعالیتها و عملکرد سازمانی و میزان اثربخشی اقدامات منابع طبیعی تحلیلگرا باشند.
منصور با بیان اینکه وجهه عمومی سازمان جنگلها به خوبی در جامعه شناخته شده نیست، یکی از اشکالات کار را به موضوع ساختار تشکیلاتی این سازمان ارتباط داد که در ستاد، استان و شهرستانها با نامهای مختلف شناخته میشود که امیدواریم در تشکیلات جدید سازمانی، ساماندهیهای لازم انجام شود.
وی ادامه داد: با نظرسنجی و استفاده از خرد جمعی نامی مناسب که تلفیقی از منابعطبیعی و آبخیزداری است انتخاب خواهد شد.
رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور خطاب به مسئولین روابط عمومی از آنان خواست به دور از هر گونه دغدغههای مالی و پست سازمانی وظایف خود را انجام دهند زیرا از اعتبارات بخشهای مختلف سازمانی برای اقدامات روابطعمومی پیشبینی و تأمین خواهد شد.
روابط عمومی عنصری اثرگذار در مدیریت ارتباطات
سرپرست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی با حضور در این گردهمایی، روابط عمومی را عنصری اثرگذار در مدیریت ارتباطات برشمرد و افزود: این ارتباطات و حضور در رسانهها باید اثرات مثبت داشته باشد.
ساسان والی زاده با تاکید بر تولید کیفی اخبار و گزارش ها تصریح کرد: ملاک ما در روابط عمومی نباید این باشد که بیشترین خبرها را تولید کنیم بلکه باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اخبار تولیدی ما علاوه بر اثربخشی و تاثیرگذاری بتواند مخاطب را اقناع کند.
سرپرست مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، انسان را محور توسعه و ارتباطات برشمرد و ارتباطات هوشمند را مدیریت انسانی نام برد.
وی یکی از اشکالات کار در حوزه اطلاع رسانی را جزیرهای عمل کردن دانست و برای ایجاد ارتباط منسجم و هم افزایی بیشتر خواستار بهبود تولیدات چند رسانهای و حضور در شبکههای اجتماعی جهت دستیابی به معدل و تراز رسانهای شد.
این مسوول خاطرنشان کرد: امروز جای خوشنودی است که فردی خوشنام از بدنه فنی منابعطبیعی در راس سازمان جنگلها قرار گرفته است.
روابط عمومی در انجام فعالیتها تابع زمان نیست
مدیر کل روابط عمومی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: روابط عمومی در انجام فعالیتها تابع زمان نیست و هفت روز هفته چه حضوری و چه غیرحضوری پاسخگوی افکار عمومی است اما کمتر کسانی شاید متوجه کارکردها و اقدامات مستمر روابط عمومیها باشند.
عباس سمیعی در این نشست بر همکاری و همدلی به منظور اجرای طرح ۹ در ۹۹ تاکید کرد و گفت: با در نظر گرفتن راهبردهای ۱۸ گانه سازمان در سال جاری، تولید محتوا، اطلاعرسانی و افزایش آگاهیهای عمومی در خصوص فعالیتهای جهشی ۹ گانه و طرحهای محوری سازمان مورد توجه روابط عمومیها قرار بگیرد.
وی همچنین اضافه کرد: بسیاری از روابط عمومیها متأثر از سلیقههای مدیران و به عبارتی مدیر محور هستند که در این بخشها نیازمند اصلاح و تغییر رویکرد هستیم.
این مسوول در ادامه خواستار ارتباط بیشتر روابط عمومی با رسانهها، سازمانهای مردم نهاد و تشکلهای زیست محیطی و گروههای تاثیرگذار در جامعه شد و افزود: این ارتباط وقتی پویا و کارآمد خواهد شد که از گردش اطلاعات و شفافیت برخوردار باشد.
دغدغه روابط عمومی ضعف عملکرد نیست بلکه نبود استراتژی مهارت ارتباطی است
معاون مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دغدغه اصلی ما در روابط عمومی ضعف عملکرد و انجام وظایف نیست و آنچه به عنوان بزرگترین شکاف در روابط عمومیها تبدیل شده، نبود استراتژی مهارت ارتباطی است.
حمید شکری افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری در روابط عمومی نیازمند نظام ارتباطات یکپارچه هستیم و استفاده از ظرفیتهای یکدیگر و همافزایی و همگرایی لازمه انسجام کاری در روابط عمومی است.
این مدرس دانشکده خبر همچنین گفت: روابط عمومی مدیریت هوشمند ارتباطات انسانی است و هر عضوی از نیروی سازمان یک روابط عمومی محسوب میشود که باید این همافزایی ایجاد شود تا به یک نظام یکپارچه ارتباطی دسترسی پیدا کنیم.
|