شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| هستی و تداوم حیات سازمانها بویژه سازمانها و مراکز انتفاعی مشتری محور، منوط به ایجاد رابطه حداکثری با جامعه پیرامون است و این رابطه از طریق واحدی به نام روابطعمومی برقرار و مدیریت میشود.
روابط عمومی می تواند در قامت نهادی فعال، پویا و استاندارد و کارآمد با بهره گیری از شیوه های نوین ارتباطی رضایتمندی حداکثری را در راستای پیشرفت و تعالی سازمان متبوعش به ارمغان آورد.
ازین رو بهره گیری از افراد توانمند در روابط عمومی برای معرفی هرچه بیشتر دستاوردهای سازمان و ارتباط با رسانه ها و مطبوعات نقش مهمی در پیشرفت و توسعه سازمان ها دارد و امری اجتناب ناپذیر است.
از آنجا که قدرت و سرعت تغییرات فناورانه چالشها و فرصتهای زیادی راپیش روی روابط عمومیها قرار داده است، روابط عمومیها باید آموزش و استفاده از جدیدترین فناوریهای نوین را جدی گرفته و در دستور کار خود قرار دهند.
یکی از موثرترین این تغییرات، رشد و فراگیری شبکههای اجتماعی در بین همگان است. می دانیم که این شبکهها ارتباطات و تعاملات انسانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و روزبهروز رسوخ بیشتری در صنعت ها و کسبوکارهای مختلف میکند.
بدون شک در عصر رسانه های دیجیتالی، برنامهریزی موفق برای برقراری ارتباط تعاملی با مخاطبان و با هدف انتقال پیام سازمان و برند آن، باعث ایجاد شهرت و تصویر مثبت از سازمانها در اذهان مصرفکنندگان میشود.
لذا بیش از هر چیز دیگری لزوم استفادۀ هدفمند و اثربخش از ترکیبی از چنین ابزارها و کانالهای تعاملی احساس میشود. در این خصوص، کارشناسان باید با تیزبینی، نیازمندیهای ارتباطات دیجیتالی سازمان خود را شناسایی و ارزیابی کرده و با ایجاد و مدیریت محتوای تخصصی، مرتبط، هدفمند و اثربخش در قالب های مختلف، سازمان خود را در مواجهه با این عرصه بسیار مهم و پیچیده یاری کنند.
این امر میسر نیست جز آنکه متخصصان روابط عمومی خود را با ظرفیت های فراوان این فضا وفق داده، حضور و فعالیت مستمر در فضای مجازی و استفاده از رسانه های اجتماعی را جزو الزامات فعالیتهای خود در نظر گرفته و به واسطه نیاز ذاتی به برقراری اینگونه ارتباط، برنامهریزی مطلوب برای برخورداری از زیستنی مطلوب در فضای مجازی داشته باشند.
متخصصان روابط عمومی باید خود را در فعالیتهای شبکههای اجتماعی جای دهند و فعالیتهای شبکههای اجتماعی را یکپارچه کرده و روند کار را با یک استراتژی هدفمند در دستور کار خود قرار دهند. چرا که امروز انتشار هر محتوایی به سرعت می تواند جهانی شود و روابط عمومی ها باید از این ظرفیت در راستای پیشبرد اهداف و تبدیل تهدید به فرصت ها بهره مند شوند.
سرمقاله روزنامه جهان اقتصاد
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
|