شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| از بدو تاسیس سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی لزوم ایجاد واحدی تحت عنوان روابطعمومی بیش از پیش نمایان گردید به نحوی که به جرأت می توان گفت در حال حاضر روابط عمومی بسته به میزان فعالیت خود یکی از مهمترین و موثرترین اهرم های موفقیت یک سازمان به شمار می رود.
روابط عمومی که در اصطلاح لاتین Public Relations و در لغت به معنای پیوندهای همگانی از آن یاد کرده می شود در واقع یکی از نقش های اساسی مدیریت است.
اسکات کاتلیپ یکی از اندیشمندان روابط عمومی و ارتباطات، روابط عمومی را این چنین تعریف می نماید: روابط عمومی اداره کردن وظایف، شناسایی، ایجاد، حفظ و نگهداری روابط مطلوب و حسنه بین سازمان و جامعه است جامعه ای که توفیق و ناکامی یک سازمان به آن وابسته است.
به زیان ساده تر، روابط عمومی تلاش می کند تا جلوه مثبت سازمان را به مخاطبین خود نشان داده و پیوند رابطه دو جانبه و سازنده اعضاء درون و برون سازمانی است و وظیفه آن تبلیغ، ترغیب، تشویق و نفوذ در افکار عمومی است و به زبان عامیانه چشم و گوش سازمان و آیینه تمام نمای سازمان محسوب می گردد.
در بازار سرمایه و جهان، بانک ها و بیمه ها، یکی از عوامل موثر بر روند تجهیز منابع در بانکداری نوین، روابط عمومی است زیرا اکثر خدمات بانکی از سوی نیروی انسانی انجام می گردد که خود مستلزم ایجاد رابطه باجامعه مشتریان است.
از این رو بر اساس استانداردهای جهانی در اختیار داشتن کارکنان ماهر و آموزش دیده، می تواند بانک را در ارائه خدمات با کیفیت و متنوع و رضایت مندی مشتریان در راستای تجهیز منابع همراهی نماید.
برآیند دو دهه تجربه در انجام مسئولیت های مختلف در نظام بانکی، ارتباط مناسب در انجام امور،کاهش اصطکاک و روان سازی امور بانکی در ایجاد ارتباط نزدیک با مشتریان و متعاقباً توفیق در اهداف بانک و تجهیز منابع نقش موثری دارد.
تجربه نشان داده است ایجاد ارتباط نزدیک با مشتری حل و فصل مشکلات پیش روی مشتری از سوی کارکنان می تواند پیوند سازمان و افراد را تضمین نماید. به عنوان مثال آنچه شخصاً با آن مواجه و تاثیر آن را به عینه مشاهده نمودم اینکه زمانی مشتری برای وصول یک فقره چک به بانک مراجعه نمود لیکن امضاء دارنده حساب ناخوانا بود پس از تماس با شعبه مبداء افتتاح کننده حساب نسبت به برطرف نمودن مشکل اقدام و نسبت به کارسازی وجه چک اقدام گردید، همین تلاش و حسن نیت همکار بانک از دید مشتری که یکی از مدیران ارشد یکی از شرکت های بزرگ صنایع غذائی بود پنهان نماند و این موضوع باعث گردید که کلیه حساب های جاری و اصلی شرکت به شعبه منتقل و باعث تجهیز منابع در بانک در سطح کلان گردید.
یا دستگیری از فرد سالمندی که جهت امور بانکی به شعبه مراجعه نموده موجب گردید تا وی نیز با اظهار شادمانی و با تمایل شخصی کلیه حسابهای خود را به شعبه منتقل نماید.
به طور کلی توانایی در برقراری ارتباط مناسب قدرت فرد را در تبادل نظر فی مابین افزایش می دهد و تضمیمن کننده موفقیت های آتی خواهد شد.
در این راستا جذب مشتری به مهارتهای ارتباطی بستگی دارد که خود به دو دسته تقسیم می گردد الف. کلامی ب. غیرکلامی که خود بنا رضایتمندی و جذب مشتری خواهد بود و مجال دیگری را می طلبد.
شبکه بانکی کشور از بانکی تخصصی و پیشرو مانند بانک کشاورزی گرفته تا بانک هایی که به تازگی در دو دهه اخیر به این جمع پیوسته اند موضوع حسن ارتباط با جامعه مشتریان را غنیمت می دانند به ویژه آن که بانکی که نام بردم به سبب همراهی با صندوق بیمه کشاورزی، مشتریان زحمت کش و ارزشمند بخش کشاورزی را نیز در حوزه ارتباطی خوددارد و می تواند با توانی مناسب برای تضمین جبران خسارات آنان بیمه نامه صادر نماید.
سخن آخر این که در حوزه بازار سرمایه ارتباطات و روابط عمومی نقش کلیدی دارد و همه ما می طلبد برای تقویت نهاد روابط عمومی تلاش نماییم.
|