شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| زمانی که مدیران کسب و کار با چالش ها، تعهدات و مخاطبان متنوع روبروند، مبانی ارتباطات بحران شرکت ها باید با بهترین شیوه های علمی و مدیریتی سازگار باشد: شفاف، معتبر، سازگار، ارتباط، اجتماعی.
در اینجا 5 ستون مدیریت بحران آورده شده است:
1. شفاف
اکثر مردم، شفافیت را به عنوان یک ضرورت برای افشای همه جزئیات و اطلاعات شرکت و سازمان می دانند. با این وجود، جایی نیست که ارزش شفافیت در آن به معنای واقعی متبلور شود.
در ارتباطات، چه داخلی و چه بیرونی، درباره آنچه باید افشا شود و سپس چگونه باید افشا شود، تصمیم گیری صورت می گیرد. متغیرهایی که می توانند افشا شوند ممکن است قانونی، سیاسی یا نظارتی باشند. در بعضی مواقع، این ملاحظات بر لزوم شفافیت غلبه می کند.
هدف اصلی شما برطرف کردن سردرگمی و اضطراب مخاطبان است و مبارزه با اطلاعات نادرست. افراد مضطرب در انتظار راهنمایی هستند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که شما آن را دقیق، مستمر، صادقانه و با شفافیت هرچه بیشتر انجام می دهید.
2. معتبر
به عنوان یک متخصص ارتباطات، اکنون زمان حصار و انحصار نیست. شما هرگز نباید در مورد موضوعی که در آن متخصص نیستید راهنمایی کنید، اما برای امور و موضوعاتی که تجربه و علم و اطلاعات دارید می توانید اظهار نظر بکنید البته اطمینان بخش، مطمئن و معتبر باشد.
3. سازگار
پیام های ناهماهنگ برای کارمندان، مشتریان و همکاران، احساس عدم اطمینان و شک ایجاد می کند. اطمینان و اعتماد به نفس، تمام ستون های ارتباطات بحران را تشکیل می دهد.
4. ارتباط
به احتمال زیاد شرکت شما قبلاً یک بیانیه ماموریت دارد، اما چگونه آن مأموریت را برقرار می کنید؟ آیا آن مأموریت به طور برجسته در وب سایت شما، فروشگاه شما و سیستم عامل های اجتماعی نمایش داده می شود؟ آیا برای نشان دادن تعهد خود مرتباً در راستای آن مأموریت اقدام می کنید؟
هنگامی که مأموریت خود را ابلاغ می کنید، پاسخ چیست؟ آیا با مخاطبان تان ارتباط دارید؟ آیا شاهد افزایش نظرات، کمک های مالی و خریدهای آنلاین هستید؟ رهبران برجسته جامعه چگونه پاسخ می دهند؟
5. اجتماعی
نیازی به گفتن نیست که کرونا خانواده ها، همکاران و جامعه ما را در وضعیت بی سابقه ای قرار داده است که در آن سردرگمی و عدم اطمینان باعث ایجاد استرس و اضطراب شده است.
اولویت های ما باید خانواده، اجتماع و کشور باشد و هرکدام از ما به عنوان انسان اگر چالش را بپذیریم، بحران می گذرد. اگر این کار را نکنیم، قطعا طولانی خواهد شد و جان های بسیاری از دست خواهد رفت.
|