درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 04:55   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4205صفحه نخست » خبر یکدوشنبه، 31 تیر 1392 - 22:04
طراح و مبدع نماد کلید برای ستاد رییس‌جمهور منتخب چه کسی است؟
در نمادسازی در ستاد آقای دکتر روحانی بحثی که آن موقع وجود داشت این بود، چون زمان کمی در اختیارمان است و باید سریع با مخاطبان ارتباط می‌گرفتیم، به یک نمادی احتیاج داشتیم و باید این نماد می‌آمد و خیلی سریع و ساده با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کرد. به همین دلیل نماد کلید انتخاب شد. درباره کلید می‌توان گفت، اولا کاربرد آن ساده است و خیلی راحت همه انسان‌ها آن را در جیب دارند یا به دست می‌گیرند و با آن آشناهستند. می‌دانیم که برخی از نمادها کهن هستند.
  

طراح و مبدع نماد کلید برای ستاد رییس‌جمهور منتخب کسی نیست جز دکتر حسین خطیبی که استاد روانشاسی است و مدیریت یکی از شرکت های بزرگ تبلیغاتی را بر عهده دارد.او در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر شده در اینباره توضیحاتی داده است که خواندنی است:

بحث نماد، همان‌طور که از اسمش معلوم است، مظهر و سمبلی است که نشانگر یک اندیشه است، درخواست یک اندیشه یا نگاهی نسبت به موضوعی از سوی مخاطب است. نماد می‌تواند گاهی شکل ساده‌یی داشته باشد و گاهی نیز وضعیت پیچیده‌یی به خود بگیرد، نکته در این است که از نماد وقتی استفاده می‌شود که بخواهیم پیامی را به شخص یا گروهی منتقل کنیم. در زندگی روزمره نیز با نمادهای فراوانی سر و کار داریم و بر اساس این نمادها، برخی از اعمال خود را تنظیم می‌کنیم.

کاری را انجام می‌دهیم یا انجام نمی‌دهیم مثلا در مسائل مربوط به راهنمایی و رانندگی، نمادها می‌گویند چه زمانی توقف کنیم و چه زمانی حرکت کنیم. نمادها، مفهومی فراتر از آنچه در برخورد اول مشاهده می‌شود دارند. مثلا در فرهنگ ایرانی، «هلال ماه»، به عنوان نماد ماه رمضان مطرح است و نماد دست بریده نیز نماد واقعه کربلا و دست بریده حضرت ابوالفضل (ع) است.

در نمادسازی در ستاد آقای دکتر روحانی بحثی که آن موقع وجود داشت این بود، چون زمان کمی در اختیارمان است و باید سریع با مخاطبان ارتباط می‌گرفتیم، به یک نمادی احتیاج داشتیم و باید این نماد می‌آمد و خیلی سریع و ساده با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کرد. به همین دلیل نماد کلید انتخاب شد. درباره کلید می‌توان گفت، اولا کاربرد آن ساده است و خیلی راحت همه انسان‌ها آن را در جیب دارند یا به دست می‌گیرند و با آن آشناهستند. می‌دانیم که برخی از نمادها کهن هستند.

در حوزه جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی این نمادها از سال‌ها قبل مانده‌اند و به عنوان کهن شناسه مطرح هستند، کلید یکی از این نمادهای کهن است، زیرا از دوران قدیم بوده و در فرهنگ ما نیز قفل و کلید همیشه مطرح بوده است. ما هنوز هم برخی قفل‌های چند صد ساله و چند هزار ساله را داریم. قفل نماد بسته بودن و کلید نماد گشایش است و از بین بردن بن‌بست. استفاده از نمادها در تبلیغات سیاسی در دنیا نیز سابقه دارد. در فضای تبلیغات عمومی، معمولا از نماد استفاده زیادی می‌شود، اتفاقا در نماد فرهنگی، ما و به ویژه در مراسم آیینی ایرانیان از نماد استفاده زیادی می‌کنیم. مثلا در مراسم عزاداری ماه محرم از نمادها خیلی استفاده می‌شود و اکثر چیزهایی که دیده می‌شود نماد است. به همین دلیل نماد در ایران، هم بستر فرهنگی دارد و هم دینی.

ایده کلید به عنوان نماد یک مبارزه انتخاباتی و سیاسی از جایی گرفته نشده، ریشه این ایده، ایرانی است و فرم کلید نیز در شکل و طرحی انتخاب شد که کاملا سنتی و ایرانی بود. از بچگی ما این کلید را در دست بزرگ‌ترهایمان می‌بینیم و شکل سنتی داشت. اقسام کلید می‌تواند شکل فرنگی داشته باشد ولی نمادی که انتخاب شد، مانند این نخستین کلیدهایی است که در خانه‌های کهن ایرانی وجود دارد و در طراحی شکل آن نیز به بستر فرهنگی فرهنگی و سنتی ایرانی‌ها توجه شد. فرآیند انتخاب این نماد نیز مانند همه فرآیندهای دموکراتیک در ستاد انجام شد و همه دوستان ستاد در انتخاب این نماد نقش داشتند. این جریان یک کار تیمی بود که انجام شد. هر بخشی، یک قسمت از کار را انجام داد.

در جلسات تخصصی این تصمیم‌گیری مطرح شد. ولی شاید برای نخستین بار بود یک شرکت تبلیغاتی قراردادی را در حوزه تبلیغات سیاسی بست و کاری کرد. علتش این است که آقای روحانی و ستادش به تخصص‌گرایی اعتقاد دارند و ما نیز به عنوان یک شرکت تبلیغاتی با نگاه تخصصی به این موضوع نگاه کردیم. هر چند قبلا مشاوره‌هایی در حوزه‌های تبلیغاتی دیگر داده‌ایم ولی این طور که به صورت رسمی قراردادی منعقد شود، برای نخستین بار بود در فضای تبلیغات سیاسی شکل می‌گرفت. اکنون می‌بینیم همانطور که گفتم نماد، مفهومی فراتر از آنچه در برخورد اول داشت، یافت. انتظار نیز این است که وقتی نماد می‌آید، حتی سال‌ها نیز مورد بحث و گفتمان قرار گیرد.

می‌دانستیم این اتفاق می‌افتد و کلید تبدیل به یک گفتمان می‌شود هر چند مهم نیست که این نماد یک کلید باشد، مهم این است که هر چه بود، بدل به یک گفتمان شد. اکنون می‌بینیم مردم همه روی موضوع کلید تمرکز کرده‌اند. چون در بحث نمادسازی فقط خود نماد مطرح نیست. برخی نیز قصه‌هایی می‌گویند و داستان سرایی‌ها و افسانه‌سازی‌ها می‌کنند. معمولا برای اینکه اصل قضیه را زیر سوال ببرند اینطور رفتارها می‌شود، ولی در اصل، گفتمان این نماد در بین مردم غالب شده، یعنی اگر به جای کلید، خورشید هم بود، این اتفاق می‌افتاد.

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد