شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- اصلی ترین دغدغه روابط عمومی مدرن در بسیاری از سازمانها، کمبود نیروی انسانی مسلط به انواع تکنولوژی مدرن در حوزه روابط عمومی است و توجه به نگرش آنها نسبت به اهداف و چارچوبهای روشهای مدرن و پذیرش استفاده از تکنولوژی در فرایندهای روابط عمومی است. امروزه مفاهیمی همچون سازمانهای 7 در 24، یعنی در دسترس بودن کارکنان در همه ساعات روز و هفته سخن میگویند که بدون استفاده و التزام کارکنان اجرای آن ممکن نیست. رعایت استانداردهای فنی، متناسب با کارکردهای روابط عمومی و توجه به نیازهای خاص مخاطبان هر سازمان سه ویژگی عمده ای است که در ایجاد این سیستمها بایستی مد نظر متخصصان قرار گیرد.
به عقیده بسیاری از آگاهان علوم ارتباطات، بحران بعدی روابط عمومیها، کارکنان آموزش ندیده برای شرایط جدید روابط عمومی مدرن است.
بر اساس نتایج یک تحقیق منتشر شده، در نظرخواهی از 1600 مدیر اجرایی و ارتباطی شرکتهای بزرگ اروپایی که در آن 14 وسیله ارتباطی در ارتباطات بیرون سازمانی طی سالهای گذشته به ترتیب اهمیت رتبه بندی شده اند که به شرح زیر است:
استفاده از روابط عمومی سنتی با 94 درصد رتبه اول، مطبوعات 88 درصد رتبه دوم و وب سایتها 73 درصد رتبه سوم را به دست آوردند سایر رسانهها به ترتیب عبارت بودند از سمینار برای مشتریان، پست مستقیم، بازاریابی مستقیم، آگهی در مطبوعات، ارتباط با مشتریان، تلویزیون، تابلو، پوستر، رادیو، آگهی در اینترنت و سایر ابزارهای ارتباطی که با 23 تا 61 درصد در ردیف های 4 تا 14 قرار گرفتند. نتیجه این بررسی نشان داد اینترنت جای روابط عمومی سنتی را خواهد گرفت. اهمیت رسانهها در آینده چنین خواهد بود. وب سایتها در ردیف اول، پست مستقیم در ردیف دوم و روابط عمومی سنتی در ردیف سوم. زیرا اینترنت وسیله ارتباطی مسلطی در برقراری روابط بین سازمانها و مطبوعات است. ضرورت آموزشی به کارکنان روابط عمومی در زمینه تجهیزات الکترونیک از ضروریات عصر حاضر روابط عمومیهاست. زیرا یک کارشناس روابط عمومی باید کارشناسی با بینش و تفکر دیجیتالی و مسلط به مسائل ارتباطی و نو اندیش باشد زیرا وظیفه اصلی یک کارشناس و مدیر روابط عمومی خلق ایده و تصمیم سازی بر اساس نیاز مخاطب است.
در روابط عمومی مدرن باید به چهار گام توجه جدی کرد:
گام اول: باید دریافت که مشتریان چه کسانی هستند و هر یک از آنها چه نیازی متفاوت از دیگری دارد.
گام دوم: اینترنت بهترین شیوه برای جلب مشتریان است.
گام سوم: شناسایی نیازهای مشتریان.
گام چهارم: ارتباط با مشتریان.
در نتیجه باید برنامههایی را به منظور ارتباط با مشتریان طرح ریزی و استراتژی هایی را نیز بدین منظور طراحی کرد این مساله به بهبود شرایط اقتصادی، ایجاد وفاداری و ارتباط مناسب با مشتری در سالهای آتی منجر می شود. کمبود نیروی انسانی متخصص در روابط عمومی و بودجه و اعتبار ناکافی برای ایجاد زیر ساختهای اولیه از دیگر مشکلات روابط عمومی مدرن است.
افزایش حجم اطلاعات مورد نیاز مردم، افزایش خدمات قابل ارایه به مردم، ویژگیهای جدید بازار، روند شکل گیری رسانههای تعاملی از موارد مهم روابط عمومی مدرن میباشد. فقدان نگرش مثبت و متخصص کافی در نزد مدیران یکی از مهمترین چالشهای پیش روی این عرصه است.
بنابراین آموزش مهارتها و دانش بهرهگیری از فناوریهای جدید ارتباطی برای مدیران و کارشناسان روابط عمومی مدرن از الزامات اصلی به شمار میآید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا) |