شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| آژانس های خبری که سعی دارند مسئولانه این بحران جهانی را پوشش دهند، با این چالش روبرو هستند که جدیت مساله را بدون ایجاد ترس و وحشت منتقل کنند و حجم وسیع اطلاعاتی را که میزان دقت و درستی آنها کاملا مشخص نیست، همراه با توصیه های ایمنی در اختیار مخاطب قرار دهند. به گفته مایکل اسلکمن، خبرنگار نیویورک تایمز، پوشش این اخبار، کاری بیست و چهار ساعته در هفت روز هفته و در سراسر جهان است.
این نشریه وبلاگ خبری زنده ای مخصوص اخبار مربوط به کرونا راه اندازی کرده که مدام به روز رسانی می شود و نیویورک، لندن و هنگ کنگ در راهبری آن مشارکت دارند. کانالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس برای اطلاع رسانی در این زمینه اختصاص داده است بیش از 400 عضو خبرنگار دارد. ویروس کرونا تا این لحظه هزاران نفر را مبتلا و میلیون ها نفر را قرنطینه کرده است و این در حالی است که بسیاری منتقدان بر این باورند که اخبار مربوط به آن بزرگنمایی شده است.
به گفته یکی از مسئولان سلامت دانشگاه جورجیا، گلن نواک، نمی توان به مردم گفت آرام باشند در حالی که اقداماتی که علیه این ویروس انجام می شود، جدی و غیرمنتظره است و این دقیقا همان مسئولیتی است که خبرنگاران بر عهده دارند.
سردبیر بخش سلامت آسوشیتدپرس می گوید خبرگزاری ها مدام در حال تهیه توضیحات و پرسش و پاسخ برای مردم هستند تا همه چیز درباره بیماری شفاف شود، اما نمی توان انتظار داشت مردم با دیدن میلیون ها نفری که در قرنطینه به سر می برند واکنشی حاکی از ترس و دلهره نداشته باشند.
ویوان وانگ از روزنامه تایمز نیز درباره سختی نوشتن از ویروسی که 80 هزار نفر را درگیر کرده و 3 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده است می گوید. به گفته او، خفیف بودن علائم بیماری در عین حال که خوشحال کننده است، باعث دشواری تشخیص و شیوع گسترده تر آن می شود.
دکتر سانجی گوپتا، رئیس بخش پزشک سی ان ان نیز گفت: من مدام به بینندگان تاکید می کنم طیف گسترده ای از مبتلایان به ویروس کرونا هرگز بیمار نمی شوند. فقط علائم کمی را تجربه می کنند و به خودی خود بهبود می یابند. شنیدن این حرف برای مردم باعث قوت قلب است. اما در عین حال دلم نمی خواهد موضوع را کوچک نمایی کنم. به هر حال این بیماری با سرعت در حال گسترش است.
سردبیر آسوشیتد پرس نیز می گوید سعی می کند صفت هایی مانند مرگبار، ترسناک و فاجعه بار را از متن خبرها حذف کند.
خبرنگاران می گویند تصاویر خبرها نیز بسیار اهمیت دارد: در حالی که پیوسته شاهد تصاویر افراد با ماسک هستیم، در حقیقت ماسک های معمولی تاثیری در جلوگیری از انتشار بیماری ندارد و این عکس ها می تواند مردم را دچار اشتباه کند.
در این بحبوحه، بعضی نشریات نیز برای جلب توجه، تیترهای هراس انگیز را انتخاب می کنند. مانند مجله ای که هفته گذشته تیتر: "شما هم ممکن است مبتلا باشید" را بر جلد خود چاپ کرده بود.
بسیاری از خبرنگاران بر این باورند که مدام در این فکر هستند که آیا بیش از حد خبرهای مربوط به ویروس را منتشر می کنند یا اینکه به اندازه کافی این کار را نمی کنند. آنها توضیح اصول مقابله با بیماری را در عین جلوگیری از ایجاد هراس و وحشت، بزرگترین چالش پوشش اخبار کرونا می دانند؛ ویروسی که ابعاد مقابله با آن فراتر از حوزه پزشکی رفته و به تعطیلی مدارس و مشاغل، کنسل شدن کنسرت ها و تغییر رفتار مردم با هم منجر شده است.
iranjavan گزارش کرده است ویروس حتی به حوزه سیاست هم راه خود را باز کرده و پسر دونالد ترامپ در اظهار نظری گفته است عده ای از اینکه ویروس به آمریکا کشیده شود و میلیون ها نفر را درگیر کند خوشحال می شوند، تا بتوانند علیه ترامپ حرفی داشته باشند که این خود بیماری جدیدی است.
|