نکاتی در مورد منبع خبر: ذکر منبع حتما باید در بازانتشار مطالب و اخبار اختصاصی رسانهها و پایگاه های اینترنتی رعایت شود؛ چون حاصل تلاش و کار افراد دیگری است. ذکر منبع یک امر معمول است و ایرادی ندارد که رسانهها با ذکر منبع، اخبار و مطالب همدیگر را نقل کنند. اما متاسفانه تعداد زیادی از همکاران رسانه ای مطالب و خبرهای سایر رسانه ها را کپی کرده و از ذکر منبع آن خودداری می کنند. شارا در صورتی اجازه باز انتشار مطالب خود را می دهد که منبع آن به طور کامل ذکر شود.
|
آموزش - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا):
تکنیک های برنامه ریزی نمایشگاهی
1- برنامهریزی برای قبل از برگزاری نمایشگاه
2- برنامهریزی برای هنگام برگزاری نمایشگاه و اداره غرفهها
3- برنامهریزی برای بعد از برگزاری نمایشگاه و پیگیریها مربوط به آن
الف- برنامهریزی به روش واژگونه (از منظر زمان):
اصولاً برنامهریزی برای انجام فعالیتهای سازمانی و مأموریتهای محوله بر اساس شرح وظایف از حال به آینده است. در حالی که در برنامهریزی نمایشگاهی از آینده به حال میباشد. جدول صفحه بعد نمونه کاملی برای برنامهریزی واژگونه بر اساس شصت اصل مهم نمایشگاهی است که برای همه نمایشگاهها کاربرد خواهد داشت.
جدولی از برنامهریزی واژگونه با تکیه بر شصت قانون مهم نمایشگاهی
جدول صفحه بعد نمونهای از جدول زمانبندی نمایشگاه که بر اساس برنامهریزی واژگونه تنظیم شده است.
چک لیست برنامهریزی برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی بازرگانی تهران (10 لغایت 17 مهرماه سال 1379)
(برنامهریزی وارونه یا واژگونه planning inverted)
ردیف
|
فعالیتها یا نوع وظایف
|
حداقل زمان
|
تاریخ شروع
|
آخرین مهلت
|
ملاحظات
|
1
|
تصمیمگیری برای مشارکت در نمایشگاه
|
|
|
|
|
2
|
انتخاب مدیر اجرایی نمایشگاه و صدور حکم
|
|
|
|
|
3
|
تشکیل جلسات برنامهریزی و انتخاب همکاران
|
|
|
|
|
4
|
تهیه دستورالعمل اجرایی و تقسیم وظایف و انجام برنامه آموزشی همکاران
|
|
|
|
|
5
|
برآورد و تنظیم بودجه لازم
|
|
|
|
|
6
|
برآورد جزئیات هزینههای اجاره، پذیرایی، صوت، تبلیغات و ...
|
|
|
|
|
7
|
دریافت آخرین اطلاعات از مرکز و فرمهای مشارکت
|
|
|
|
|
8
|
ارسال فراخوان و اطلاعرسانی به شرکتکنندگان
|
|
|
|
|
9
|
مکاتبه با امور مالی برای اعلام شماره حساب و دریافت اجاره غرفهها
|
|
|
|
|
10
|
انتخاب سالن و عقد قرارداد
|
|
|
|
|
11
|
ثبتنام از متقاضیان شرکت در نمایشگاه
|
|
|
|
|
12
|
استقرار ستاد اجرایی در اولین فرصت در محل برپایی نمایشگاه
|
|
|
|
|
13
|
ابلاغ مقررات و ضوابط به شرکتکنندگان
|
|
|
|
|
14
|
سفارش بروشور و اقلام تبلیغی مورد نیاز
|
|
|
|
|
15
|
انتخاب طراح نمایشگاه و شرح و توجیه اهداف شرکت در نمایشگاه
|
|
|
|
|
16
|
تهیه طرح و نقشه نمایشگاه و تصویب آن برای اجرا
|
|
|
|
|
17
|
دریافت نظرات مشارکتکنندگان و توزیع مناسب فضای سالن
|
|
|
|
|
18
|
سفارش ساخت پانل و ملزومات
|
|
|
|
|
19
|
سفارش تلفن، برق دائم و شیر آب برای متقاضیان
|
|
|
|
|
20
|
دریافت عنوان صحیح غرفهها از شرکتکنندگان و تحریر به روزنامه فارسی و لاتین
|
|
|
|
|
21
|
تولید کالاهای نمایشگاهی و انتخاب آنها
|
|
|
|
|
22
|
تهیه ویترین، صندلی و موکت، میز و استند برای دفتر مدیریت و غرفهها
|
|
|
|
|
23
|
تهیه و تکثیر فرم نظرسنجی از بازدیدکنندگان
|
|
|
|
|
24
|
هماهنگی با حراست و انتظامات
|
|
|
|
|
25
|
توجیه کلیه همکاران نشست به مسئولیتهای محوله
|
|
|
|
|
26
|
فضاسازی تبلیغاتی و خدمات ویژه همچون نور، رنگ، پبرنگ، بیلبرد و ...
|
|
|
|
|
27
|
پیشبینی انجام نظافت غرفهها و سالن در طول برپایی نمایشگاه
|
|
|
|
|
28
|
پیشبینی مبلمان، گل، بلندگو، پخش موزیک ملایم
|
|
|
|
|
29
|
قرارداد بیمه و اطفاء حریق
|
|
|
|
|
30
|
پیش خبر و اعلان برگزاری نمایشگاه در جراید
|
|
|
|
|
ردیف
|
فعالیتها یا نوع وظایف
|
حداقل زمان
|
تاریخ شروع
|
آخرین مهلت
|
ملاحظات
|
31
|
تهیه متن برای اعلام خیرمقدم و میهمانان برجسته و بازگو کردن عملکرد موفق به صورت پیام
|
|
|
|
|
32
|
مشخص شدن محل اقامت میهمانان خاص
|
|
|
|
|
33
|
تهیه و ارسال به موقع دعوتنامهها
|
|
|
|
|
34
|
لیست بازدیدکنندگان داخلی و خارجی برای دعوت
|
|
|
|
|
35
|
چاپ کارت سینه برای غرفهداران و تهیه طلق مربوط
|
|
|
|
|
36
|
تهیه بلیط ورود به نمایشگاه برای میهمانان خاص به همراه کروکی سالن
|
|
|
|
|
37
|
دریافت و در اختیار قرار دادن کارت پارکینگ به میهمانان خاص و غرفهداران
|
|
|
|
|
38
|
دریافت کارت بازدید گروهی از نمایشگاه برای ارسال به استانها و معاونتها
|
|
|
|
|
39
|
برنامههای تبلیغی خود از جمله تهیه عکس، فیلمبرداری، کاتالوگ و ... را مشخص کنید
|
|
|
|
|
40
|
سعی کنید در کتاب نمایشگاه آگهی رنگی چاپ کنید
|
|
|
|
|
41
|
اسامی شرکتکنندگان، تلفن و آدرس را در کتاب نمایشگاه چاپ کنید
|
|
|
|
|
42
|
تحویل غرفههای آماده به غرفهداران برای آمادهسازی
|
|
|
|
|
43
|
رایانه، دستگاه چاپ، تلویزیون، ویدئو و رادیوضبط پیشبینی کنید
|
|
|
|
|
44
|
هدایای تبلیغاتی مربوط به سازمان خود را در حدامکان تهیه کنید
|
|
|
|
|
45
|
کنفرانس مطبوعاتی به دفعات برگزار کنید
|
|
|
|
|
46
|
برای خبرنگاران میهمانی در مؤسسه خود تدارک ببینید
|
|
|
|
|
47
|
دفتر یادبود برای ثبت نظرات و خودکار تهیه شود
|
|
|
|
|
48
|
فراهم آوردن مقدمات حمل و نقل کالاهای نمایشی
|
|
|
|
|
49
|
تهیه لیست کالاهای نمایشی و ثبت در فرمهای انتظامات نمایشگاه
|
|
|
|
|
50
|
پیشبینی مکانی برای انجام فرضیه نماز جماعت (فرش، مهر نماز، قبلهنما)
|
|
|
|
|
51
|
نحوه پذیرایی از میهمانان و توجیه افراد خدمات انجام شود
|
|
|
|
|
52
|
کلیه ملزومات پذیرایی از قبل سفارش شود
|
|
|
|
|
53
|
تذکرات لازم به غرفهداران در صورت حضور مقامات عالیرتبه در روز مراسم
|
|
|
|
|
54
|
مراسم افتتاح با حضور میهمانان انجام شود
|
|
|
|
|
55
|
دعوت و جلب میهمان برای بازدید از نمایشگاه و بازاریابی
|
|
|
|
|
56
|
ارسال مجدد آگهی برای مطبوعات
|
|
|
|
|
57
|
تهیه لوح یادبود و پیشبینی مراسم اختتامیه
|
|
|
|
|
58
|
توجه خاص به موارد ارزشی و مناسبتی در طول برپایی نمایشگاه
|
|
|
|
|
59
|
تهیه مقدمات برای جمعآوری نمایشگاه و تسویه حساب
|
|
|
|
|
60
|
تهیه گزارش نهایی نمایشگاه برای درج در مطبوعات و نشریات مربوط
|
|
|
|
|
ب- برنامهریزی به روش جدول کارنما
سادهترین تکنیکهای برنامهریزی تکنیک جدول کارنما میباشد که ضمن سادگی و سهولت بهرهبرداری، در کار برنامهریزی نیز بسیار مفید تلقی میشود. در این جدول فعالیتها در ستون عمودی و زمان اجرای آنها در ستون افقی طراحی و بر اساس زمان مصروفه مثل روز، هفته، ماه در نظر گرفته و جدول را با علامتگذاری میکنیم. مزیت اصلی این جدول تعیین و نشان فعالیتها متولی و متقارن و نحوه اجتناب زمان آنهاست.
زمان
فعالیتها
|
20/12/91
|
3/2/91
|
29/2/91
|
2/3/91
|
10/3/91
|
15/3/91
|
فعالیت (الف)
|
|
|
|
|
|
|
فعالیت (ب)
|
|
|
|
|
|
|
فعالیت (ج)
|
|
|
|
|
|
|
فعالیت (د)
|
|
|
|
|
|
|
فعالیت (هـ)
|
|
|
|
|
|
|
ده قانون طلایی در زمینه برگزاری نمایشگاهها
1- اهداف را مشخص کنید
|
1- Agree obgetives
|
2- ستاد فرماندهی را تشکیل دهید.
|
2- Establish command
|
3- مسئولیتها را مشخص کنید.
|
3- Allocate responsibilities
|
4- به صورت وارونه برنامهریزی کنید.
|
4- Plan all datos back wurel
|
5- شرح وظایف و برنامه زمانبندی شده هر مدیر را به او ارائه نمایید.
|
5- Give every diuisional manger his
|
6- مدتها قبل از برپایی نمایشگاه جلسات کلیدی را تشکیل دهید.
|
6- Fix keymeeting along way inadvans
|
7- اطلاعات نمایشگاهی را در زمانهای مختلف به صورت صحیح منتشر نمایید.
|
7- Circulnte information reliably
|
8- بودجه را به طور منظم کنترل کنید.
|
8- Check budgets reulawly
|
9- سختکوشانه به دنبال موفقیت باشید.
|
9- Chase piogren relent lessly
|
10- با افکاری که بعداً درباره کارتان ارائه خواهد شد سختکوشانه مقابله نمایید.
|
10- Resist after thnushtio ruth lessly his awn calendes
|
عوامل موفقیت در یک نمایشگاه
یک نمایشگاه در صورتی میتواند با موفقیت روبرو شود که:
1- اهداف نمایشگاه روشن باشد.
2- شرکت در نمایشگاه به عنوان بخشی از یک برنامه جامع و گسترده بازاریابی تلقی میشود.
3- نمایشگاه برای عرضه کالاهای مورد نظر و بازاریابی آنها مناسب باشد.
4- استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه بیش از انتظار و به حد کافی باشد.
5- کالاهای عرضه شده متناسب با بازار مورد نظر باشد.
6- شرکتها و سازمانها مشارکتکننده در نمایشگاه به صورت فعال و با علاقه و با آمادگی قبلی در نمایشگاه شرکت کرده باشند.
7- اطلاعات کافی درباره بازار در دسترس قرار گرفته باشد.
8- عملکرد شرکتکننده در هنگام برگزاری نمایشگاه مناسب باشد.
9- غرفهها به خوبی اداره شده و از مدیریتی قوی برخوردار بوده باشند.
10- غرفه در محل نمایشگاه در جای مناسبی قرار داشته باشد.
11- طراحی غرفه مطلوب و جذاب باشد.
12- بودجه تخصیص یافته برای نمایشگاه مناسب و کافی باشد.
13- کالاهای نمایشی و اقلام تبلیغی از جمله کاتالوگ بروشور و هدایا به موقع در اختیار مسئول غرفه قرار گرفته باشد.
14- تبلیغات کافی و در حد نیاز برای نمایشگاه از طرق مختلف انجام شده باشد.
15- انتخاب و شرکت در نمایشگاه مورد نظر با مطالعه و بررسیهای کارشناسانه انجام شده باشد.
16- نتایج حاصل از مذاکرات و گفتگوها در نمایشگاه به صورت جدی پیگیری و با مراجعهکنندگان به نمایشگاه مجدداً تماس گرفته شود.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) |