درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 30 خرداد 1403 - 04:42   

چهار مهارت اساسی تفکر استراتژیک

  چهار مهارت اساسی تفکر استراتژیک


ادامه ادامه مطلب یک

هوش مصنوعی در تقلید پیشی می‌گیرد، اما در نوآوری کم می‌آورد

  هوش مصنوعی در تقلید پیشی می‌گیرد، اما در نوآوری کم می‌آورد


ادامه ادامه مطلب دو

چگونه بهترین رهبران نوآوری را هدایت می‌کنند

  چگونه بهترین رهبران نوآوری را هدایت می‌کنند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ایمیل اکنون بهترین شبکه اجتماعی است
  چگونه بهترین رهبران نوآوری را هدایت می‌کنند
  هوش مصنوعی در تقلید پیشی می‌گیرد، اما در نوآوری کم می‌آورد
  چهار مهارت اساسی تفکر استراتژیک
  هوش مصنوعی در روابط‌عمومی؛ شریک یا رقیب؟
  اصل مخالفت و تعهد: ابزاری برای رهبران برای ایجاد فرهنگ کار مشارکتی
  مقابله با سن‌گرایی در صنعت روابط‌عمومی
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 4002صفحه نخست » خبر یکسه شنبه، 18 تیر 1392 - 10:50
پژوهشگر رسانه های نوین/ کشورهای پیشرفته، سازمان ها را ملزم به استفاده از رسانه های اجتماعی کرده اند
با نگاهی به تعداد کاربران ۲۴ شبکه اجتماعی پرطرفدار دنیا به آسانی می شود، میزان تاثیر گذاری این شبکه ها را درک کرد، آنها در مجموع بیش از یک میلیارد کاربر دارند و اگرچه تعامل زیادی بین کاربران آنها وجود دارد، اما به هرحال رقم فوق العاده ای است.
  

شارا - با وجود روند روبه افزایش استقبال و محبوبیت شبکه های اجتماعی میان جوامع مختلف از جمله ایران اما همواره این سئوال مطرح است که آیا استفاده از این شبکه ها برای جوامع یک تهدید است یا می تواند فرصت های مناسبی را برای کاربران خود ایجاد کند؟

به گزارش شارا به نقل از ایرنا، ما در عصری زندگی می کنیم که فنآوری های نوین از جمله ارتباطات به مهم ترین عامل تغییر چهره قرن 21 و شیوه زندگی بشر تبدیل شده است.
هر یک از این تکنولوژی ها در دنیای مدرن امروز متناسب با نیاز کاربران، جذابیت هایی را برای آنها بوجود آورده اند.
با نگاهی به تعداد کاربران ۲۴ شبکه اجتماعی پرطرفدار دنیا به آسانی می شود، میزان تاثیر گذاری این شبکه ها را درک کرد، آنها در مجموع بیش از یک میلیارد کاربر دارند و اگرچه تعامل زیادی بین کاربران آنها وجود دارد، اما به هرحال رقم فوق العاده ای است.


فیس بوک یکی از این شبکه هاست که روز به روز بر شمار اعضای آن اضافه می شود.
بوسیله این شبکه اجتماعی مجازی که هم اکنون به طور رایگان در اختیار مردم جهان قرار دارد، می توان با دوستانی که دارای حساب کاربری در این شبکه هستند، عکس، فیلم یا پیغام به اشتراک گذاشت.
باید گفت هر ابزار و تکنولوژی براساس نوع کارکرد و چگونگی کاربرد آن می تواند برای هر جامعه ای یک تهدید و یا یک فرصت باشد و برخورد هوشیارانه و معقول با این پدیده، بررسی رویکردهای متفاوت و توجه به جنبه های مثبت و منفی آن است بدین معنا که از فرصت ها و تهدیدها غافل نباشیم.

کشورهای پیشرفته، سازمان ها را ملزم به استفاده از رسانه های اجتماعی کرده اند
یک مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین که پژوهشی را درباره بکارگیری رسانه های اجتماعی سازمانی در کشورهای استرالیا، نیوزیلند و انگلیس انجام داده، به خبرنگار ایرنا می گوید: دولت های پیشرفته، سازمان ها و دستگاههای اجرایی و خدماتی را ملزم به استفاده از رسانه های اجتماعی کرده اند تا از فرصت ها و ظرفیت های این رسانه به سرعت در حال رشد، نهایت استفاده را ببرند.
ˈ
حسین امامیˈ می افزاید: امروزه حضور و پاسخگویی سازمان ها از طریق رسانه های اجتماعی جزیی از حقوق شهروندی هر کشور محسوب می شود.
این پژوهشگر رسانه های نوین با بیان اینکه ما می توانیم از تجربه استفاده از رسانه های اجتماعی در کشورهای دیگر برخوردار باشیم، تصریح کرد: بسیاری از کشورها از امکانات رسانه های اجتماعی برای سهولت در برقراری ارتباطات علمی، تجاری، اقتصادی، بازاریابی، فرهنگی، سیاسی و دیپلماسی در مجموعه وزارتخانه ها و سازمان های دولتی خود استفاده می کنند.

استرالیا بعد از دولت الکترونیک، طرح دولت 2 را آغاز کرد
امامی به تشریح پژوهش اخیر خود پرداخت و گفت: استرالیا با 22 میلیون و 15 هزار و 576 نفر جمعیت، 19 میلیون و 554 هزار و 832 کاربر اینترنت دارد که از این تعداد 11 میلیون و 680 هزار و 640 نفر عضو فیس بوک هستند.
دولت استرالیا در سال 2010 میلادی به منظور شفافیت و کارایی دولت، مشارکت شهروندان و در نتیجه بهبود زندگی مردم طرح دولت دو یا Government 2.0 را ابلاغ کرد که این طرح ارتقا یافته برنامه دولت الکترونیک با بکارگیری ابزارهای وب2 خصوصا رسانه های اجتماعی بود.
وی با بیان اینکه استفاده از رسانه های اجتماعی توسط کارکنان دولت توسط کمیسیون خدمات عمومی استرالیا (APSC )در این کشور ابلاغ شد، اظهار داشت: وظیفه APSC حفاظت در برابر عملکرد ضعیف سازمان ها در برابر تقلب، فساد، بی عدالتی است و عدم رعایت قوانین آن باعث انفصال از خدمت یا توبیخ رسمی کارمند دولت می شود.
به گفته وی، در بیانیه پایانی طرح Gov 2.0 استرالیا توصیه شده است: تعامل آنلاین در قالب پاسخگویی کارکنان دولت جزئی از حقوق شهروندان است، سازمان ها با بهره گیری از این مزیت به توسعه حرفه تخصصی خود بپردازند و مردم استرالیا و کارکنان خود را به استفاده از آن تشویق و ترغیب کنند.
امامی اضافه کرد: کمیسیون خدمات عمومی استرالیا در سال 2012 بخشنامه ای برای حضور رسانه ای و آنلاین سازمان ها ابلاغ کرد که آن شامل یادداشت ها و مصاحبه های مطبوعاتی و محتواهای اینترنت است.
در این بخشنامه حتی در خصوص مدت زمان مجاز استفاده از تلفن های هوشمند توسط کارکنان در محل کار اظهار نظر شده است.
این مدرس دانشگاه یادآور شد: تدوین بخشنامه مذکور برای بکارگیری رسانه های اجتماعی در سازمان ها در اجرای برنامه های دولت2 شکل گرفت و صریحا به موضوع وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی و سایت های خبری آنلاین اشاره کرده که چگونه و در چه مواردی از این ابزارها استفاده کنند.
وی تصریح کرد: بخش هایی از این بخشنامه به توصیه ها و رفتارهای اخلاق حرفه ای در محیط آنلاین و تهدیدها و فرصت های این فضا نیز پرداخته است.

نیوزیلند، از دو سال پیش طرح رسانه های اجتماعی در دولت را کلید زد
امامی ادامه داد: نیوزیلند کشوری با چهار میلیون و 290 هزار و 347 نفر جمعیت، سه میلیون و 625 هزار و 553 نفر کاربر اینترنتی دارد که از این تعداد دو میلیون و 101 هزار و 820 نفر عضو فیس بوک هستند.
به گفته وی، در نوامبر سال 2011 میلادی، وزارت امور داخلی نیوزیلند طرح ˈرسانه های اجتماعی در دولتˈ را ارایه کرد و هدف از تدوین این طرح را تشویق سازمان های دولتی برای استفاده بهینه از رسانه های اجتماعی و ارائه نمای کلی از نقاط قوت، نقاط ضعف، مزایا و خطرات این مجموعه ابزار ˈبسیار مهم و به سرعت در حال رشدˈ دانست.
امامی می گوید: در این سند، دستورالعملی آمده که مدیران هر سازمان دولتی با توجه به ماموریت سازمانی خود نسبت به استفاده از رسانه های اجتماعی و مفید بودن آن چگونه تصمیم گیری کنند. این کانال جدید ارتباطی، نیاز به برنامه ریزی مناسب، سود و ارزیابی ریسک و منابع و تعهد دارد.

پاسخگویی سازمان ها در رسانه های اجتماعی جزیی از حقوق شهروندی شده است
این استاد دانشگاه همچنین درباره استفاده از رسانه های اجتماعی در انگلیس ادامه می دهد: این کشور 63 میلیون و 47 هزار و 162 جمعیت دارد در حالی که 52 میلیون و 731 هزار و 209 نفر کاربر اینترنت هستند و شمار اعضای فیس بوک نیز 32 میلیون و 950 هزار و 400 نفر است.
امامی گفت: در سال 2012 میلادی، دفتر کابینه انگلیس، راهنمای استفاده از رسانه های اجتماعی سازمانی را برای کارکنان دولت ابلاغ کرد که شامل شش اصل است.
براساس این راهنما، دولت باید با شهروندان در هر مکانی که حضور دارند، ارتباط داشته باشد، از رسانه های اجتماعی برای مشورت دادن و تعامل استفاده کند، برای شفاف تر و پاسخگو تر بودن از رسانه های اجتماعی استفاده نماید و بخشی از گفتگوی در این رسانه ها باشد.
همچنین در ادامه این شش اصل به نقش و حضور پررنگ دولت در فضای رسانه های اجتماعی اشاره شده و آمده است: دولت باید بداند نمی تواند همه چیز را به تنهایی و در انزوا انجام دهد و باید از مشارکت مخاطبان سازمان خود استفاده کند. ضمن آنکه دولت باید امیدوار باشد کارکنان دولت به قانون خدمات کشوری (چه آنلاین و چه آف لاین) پای بند خواهند بود.
به گفته امامی، فضای کسب و کار آینده، سختگیری و سلسله مراتب امروزی را کمتر می کند و سازمان ها را منعطف تر می سازد، از این رو مشارکت کارکنان در رسانه های اجتماعی، راه خوبی است برای نیروی انسانی مدرن که بیاموزد چگونه در این محیط ارتباط برقرار کند و کار مردم را راه بیاندازد.
برخی از توصیه های راهنمای رسانه های اجتماعی سازمانی در انگلستان که در مقاله امامی به آن اشاره شده، چنین است: با اصول نوشتن و نحوه حضور در سایت های رسانه های اجتماعی آشنا شوید، از یک مشاور رسانه های اجتماعی بهره برید، حساب کاربری رسمی، دیگر به یک فرد تعلق ندارد، سعی کنید در ابزار ارتباطی حرکت به عقب نداشته باشید. یعنی در پاسخ به شخصی در شبکه اجتماعی به او بگویید ایمیل بزنید.
وی مراحل ایجاد پروژه رسانه های اجتماعی سازمانی را شامل شش مرحله دانست و گفت: بررسی اهداف و مقاصد، شناخت مخاطبان، شناسایی رسانه های اجتماعی مناسب آن سازمان، بررسی فرصت ها، تهدیدها و ریسک ها، پیش بینی منابع خبری مورد نیاز و پیام های کلیدی و نهایتا اندازه گیری برای مفید و موثر بودن رسانه اجتماعی ها باید از قبل مدنظر قرار گیرد.
امامی با اشاره به اینکه استفاده از رسانه های اجتماعی نیاز به یک سیاستگذاری در سازمان دارد، می گوید: در راهنمای یادشده به ویژگی کارکنان رسانه های اجتماعی سازمانی اشاره شده و خواسته کارشناسی را مسئول انجام این کار بگذارید که قابل اطمینان،سازگار، پاسخگو، هماهنگ و خدمتگزار باشند.
این استاد دانشگاه در نتیجه گیری از مطالعه خود می گوید: دولت ها، به بحث رسانه های اجتماعی سازمانی ورود کرده و آن را هدایت می کنند، دولت ها در تدوین راهنما، دستورالعمل ها، ابلاغ بخشنامه ها و تشویق و ترغیب کارکنان دولت به استفاده از رسانه های اجتماعی سازمانی نقش کلیدی داشته و تدوین دستورالعمل ها راه مقابله با مشکلات احتمالی است نه اعمال محدودیت و سانسور.
امامی با بیان اینکه به نحوه رفتار و اخلاق حرفه ای کارکنان در رسانه های اجتماعی در همه این دستورالعمل ها تاکید شده است، اظهار می دارد: فضای کسب و کار آینده متحول می شود و قوانین دست و پاگیر اداری را ندارد لذا رسانه های اجتماعی تمرینی برای کارکنان دولت و سازمان هاست تا تعاملات خود را با مخاطبان خود در این فضا تنظیم کنند.
وی در عین حال گفت: سازمان ها بی گدار به آب نزنند و قبل از بکارگیری رسانه های اجتماعی نسبت به مخاطبان سازمان، نوع کانال ارتباطی و منابع مورد استفاده پیام ها تحقیق کنند.
به باور وی، حضور و پاسخگویی سازمان ها در رسانه های اجتماعی جزیی از حقوق شهروندی شده و نقش سازمان های دولتی نباید نسبت به حضور مردم در رسانه های اجتماعی کمرنگ تر باشد بلکه باید در آن فضا، همراه و پاسخگوی مردم کشور خودشان باشند

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
مریم ساجدی
| 1392/4/19 - 04:50 |     0     0     |
اینکه دولت ها سازمان ها را ملزم به استفاده از رسانه های اجتماعی کرده اند خیلی جالب است و حتی پاسخگویی سازمان ها در رسانه های اجتماعی جزیی از حقوق شهروندی شده است. امیدوارم رسانه های اجتماعی در ایران با حضور سازمان ها از حالت تفریحی خارج شود و از این ظرفیت فضای مجازی در جهت توسعه کشورمان بیشتر استفاده شود.



نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی


  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است


  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است


  هوش مصنوعی در روابط‌عمومی؛ شریک یا رقیب؟


  چهار مهارت اساسی تفکر استراتژیک


  مقابله با سن‌گرایی در صنعت روابط‌عمومی


  اصل مخالفت و تعهد: ابزاری برای رهبران برای ایجاد فرهنگ کار مشارکتی


  هوش مصنوعی در تقلید پیشی می‌گیرد، اما در نوآوری کم می‌آورد


  چگونه بهترین رهبران نوآوری را هدایت می‌کنند


  ایمیل اکنون بهترین شبکه اجتماعی است


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد