درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 13:02   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  راهنمای کوتاه بحران
  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد
  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی
  ارتباطات ترکیبی
  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 38001صفحه نخست » پنجشنبه، 29 فروردین 1398 - 23:08
قاضی‌زاده: هدیه دادن به خبرنگاران برای کند کردن تیغ نقادی آن‌هاست
یک استاد پیشکسوت دانشگاه گفت: خواه ناخواه اگر یک مؤسسه، یک کارت هدیه به ما بدهد، نسبت به آن مؤسسه احساس رفاقت، دوستی و محبت می‌کنیم، ضعف‌هایش را نادیده می‌گیریم و تیغ نقدمان کند می‌شود.
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| یک استاد پیشکسوت دانشگاه گفت: خواه ناخواه اگر یک مؤسسه، یک کارت هدیه به ما بدهد، نسبت به آن مؤسسه احساس رفاقت، دوستی و محبت می‌کنیم، ضعف‌هایش را نادیده می‌گیریم و تیغ نقدمان کند می‌شود.
 
 شارا به نقل از فارس قاضی زاده در پاسخ به این پرسش که «اصحاب قدرت چگونه اهالی رسانه را ابزار خود می‌کنند؟» گفت: این اتفاق نمی‌تواند بیفتد و اگر افتاد دلیلش این است که ما روزنامه‌نگار نیستیم. اگر ما خبر و نقش روزنامه‌نگاری خود را به خوبی بشناسیم، راحت تسلیم نمی‌شویم.
 
 وی ادامه داد: دغدغه اول خبرنگار و روزنامه‌نگار، اطلاع‌رسانی است و متاسفانه امروز گروه زیادی از روزنامه‌نگاران ما اصلا این کاره نیستند. آنها در حقیقت ماشین متن‌سازی هستند. هر تکه از مطلب را از جایی جمع می‌کنند و در نهایت دیدگاه مورد نظر سازمان مربوطه را به آن اضافه می‌کنند و تصورشان هم این است که کسی متوجه نمی‌شود. پیامدش هم این است که نشریات ما جزو لاغرترین مطبوعات دنیا هستند. ما ۸۰ میلیون جمعیت داریم که از این میان ۴۰ میلیون می‌توانند روزنامه بخوانند، ولی ما حتی یک روزنامه یک میلیون تیراژی هم نداریم. البته اوضاع رسانه‌های دیجیتال ما هم خیلی خوب نیست و آنها هم با توجه به ظرفیتی که دارند، دنبال‌کنندگان بسیار کمی دارند.
 
 این روزنامه‌نگار در ادامه اظهار داشت: بحثی به نام «هیدن اد» در ارتباطات وجود دارد که نام فارسی آن «آگهی پنهان» است. شکل و ظاهر مطلب تمام معیارهای روزنامه‌نگاری را دارد، ولی در بین خطوط کاملا موضع دارد. مثل خبرهایی که صدای آمریکا برای ایران می‌سازد و یا روزنامه‌های آمریکایی علیه ما می‌سازند. این تبلیغات پنهان گاهی مالی و گاهی به خاطر استفاده و بهره‌برداری سیاسی است.
 
 وی تاکید کرد: من کاری به آنها ندارم، ولی یک ایرانی که کار روزنامه‌نگاری انجام می‌دهد، باید پرنسیپ و اصول را داشته باشد و آنها را رعایت کند. به جرأت می‌توانم بگویم که نسل ما آن را رعایت می‌کرد و ما سعی می‌کردیم انصاف داشته باشیم و چشممان را روی همه چیز نبندیم. اما سال‌هاست که مؤسسه‌های مطبوعاتی بزرگ و کوچک به وجود آمده‌اند و ضعف‌هایی دارند و نتیجه آن وضعیتی است که الان می‌بینیم. شما هر خبری که می‌بینید اول باید تعقیب کنید که وابسته به کجاست تا بتوانید خط و ربط آن را پیدا کنید.
 
 قاضی‌زاده با بیان اینکه این موضوع گاهی فراتر از شخص رفته و به سازمان‌ها نیز سرایت می‌کند، گفت: خواه ناخواه اگر یک مؤسسه، یک کارت هدیه به ما بدهد، نسبت به آن مؤسسه احساس رفاقت، دوستی و محبت می‌کنیم، ضعف‌هایش را نادیده می‌گیریم و تیغ نقدمان کند می‌شود. حالا شما تصور کنید این ماجرا بزرگ‌تر باشد. کل بودجه یک سازمان یا بخشی از آن سازمان خبری باشد. این موسسه آگاهی‌رسان نسبت به آن طرف بودجه‌دهنده احساس دوستی دارد و پشتیبان آن می‌شود.
 
 وی با بیان اینکه این اصل در عرصه مطبوعات شناخته شده است، ادامه داد: مثال بارز آن روزنامه واشنگتن پست است که روزنامه بسیار متنفذ، پرفروش و قوی است. این روزنامه هوادار دموکرات‌هاست و از ۲ سال و نیم پیش هیچ چیزی را در مقابل ترامپ فروگذار نکرد. در مقابل هم بنیاد تایم و وارنر معروف هم متعلق به جمهوری‌خواه‌هاست. مشکل این نیست که ما فتوا بدهیم هیچ بنگاه خبری نباید به سمت جایی بغلتد، ولی با اقتصادی که ما داریم، مطبوعات ناچار به کمک گرفتن هستند. اما حرف من بر سر چقدر است؟
 
 وی افزود: به هرحال چیزی به نام اخلاق روزنامه‌نگاری و هنجار هم هست یا به قول فرانسوی‌ها پرنسیپ و اصول که باید رعایت شود. ما روزنامه‌نگاران دیگر نباید این اصول را زیر پا بگذاریم و کار دیگر به چاکری و نوکری و چشم بستن به روی همه حقایق نکشد. این خیلی بد و غیرحرفه‌ای است. حدود چهار ـ پنج سال پیش زلزله‌ای در آذربایجان آمد که در پی آن انتقادهای بچه‌گانه‌ای درباره عملکرد فلان سازمان شد. یا سیل تمام مملکت ما را فراگرفته و رسانه‌ها به یک ارگان یا سازمان گیر می‌دهند و می‌گویند آنچه اتفاق افتاده نتیجه کم‌کاری آنجا بوده است. در حالی که خود من که ۷۰ سال از خداوند عمر گرفته‌ام، چنین چیزی ندیده بودم که یکباره درهای آسمان باز شود و سیل بیاید.
 
 وی در پایان گفت: منظور من انصاف است. این همان چیزی است که مثلا مطبوعات وابسته به دولت در آمریکا نسبت به ایران اصلا رعایت نمی‌کنند. خیلی مطبوعات غربی هم البته همین کار را می‌کنند. وقتی که یک سازمان خبری وابسته به بیگانگان به من و دولت من حمله می‌کند، نقش خود را ایفا می‌کند در این حال ما نباید همان نقش را ایفا کنیم. باید واقع‌بین باشیم. انصاف این نیست که ۲ خبر کنار هم بگذاریم و هرچه دلمان می‌خواهد روی آن بگوییم و فکر کنیم که کار خبری می‌کنیم. ما مسلمان و تابع جمهوری اسلامی هستیم و اول از همه خودمان باید به خودمان رحم کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  راهنمای کوتاه بحران


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد