شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-|| جواد آهنگری کار رسمی در امور فرهنگی و روابط عمومی را حدود 24 سال پیش از سازمان بهزیستی آغاز کرد؛ از نیمههای سال 86 به عنوان مدیر روابط عمومی وارد فرمانداری تبریز شد و پس از نشان دادن چهرهای موفق از خود در امور روابط عمومی و اطلاعرسانی از سال 90 و در زمان استانداری احمد علیرضابیگی به سمت سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی منصوب شد.
اطلاع رسانی هوشمندانه زلزله ارسباران
با ورود آهنگری به استانداری، خبرنگارانی که به خاطر کملطفی ها و برخوردهای نه چندان مطلوب برخی از چهره های نه چندان مهم (و بی تفاوتی و شاید بی اطلاعی استاندار وقت از این کم لطفی ها)، تمایلی برای پیگیری برنامه ها و شرکت در بازدیدهای استاندار نداشتند، دوباره با مهمترین دستگاه اجرایی استان آشتی و همه توان خود را در جهت بهبود هر چه بیشتر عملکرد استاندار و مدیران زیرمجموعه بسیج کردند.
احمد علیرضا بیگی که چهرهای کاملا رسانه ای داشته و هیچ ابایی از مواجهه با خبرنگاران و پاسخگویی به سووالات ریز و درشت آنها نداشت، با انتخاب جواد آهنگری به مدیریت روابط عمومی توانست همراهی و حمایت خبرنگاران را به بهترین نحو جلب کرده و خدمات نسبتا قابل قبولش را بویژه در مدیریت حادثه تلخ زلزله ارسباران به رخ بکشد و نشان برتر سازندگی رئیس جمهور وقت را از آن خود کند.
آهنگری که اکثر خبرنگاران او را «رئیس» خطاب می کردند شخصیتی آرام، موقر، منطقی و بیادعا داشت و در سخت ترین و حساسترین شرایط آرامش و تسلط خود را نسبت به مسائل حفظ می کرد. در واقع خونسردی، رفتار منطقی و بیاعتنایی رئیس نسبت به سایتها و نشریاتی که با درج مطالب تنشزا و نه چندان معتبر سعی در جلب مخاطب کاذب و دستیابی به اهداف منفعت طلبانه شخصی داشتند موجب شده بود این رسانههای زرد در آذربایجانشرقی به سرعت راه انزوا و شکست را در پیش گیرند.
با این حال اگر رسانهای انتقاد موجهی ارائه می داد، مدیران و مسوولان مورد انتقاد رسانه با تذکر و روشنگری مجدانه مدیر روابط عمومی استانداری مواجه میشدند و چارهای نداشتند جز اینکه به اصلاح رویه خود بپردازند.
تداوم خدمت در دولت تدبیر و امید
مسوولیت آهنگری در دوران استانداری اسماعیل جبارزاده نیز تدوام یافت و استاندار دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی ترجیح داد بیشتر از توانمندیهای او بهره گیرد. جبارزاده استانداری منعطف، زیرک و هوشمند بود که در دوران مدیریت خود توانست عناوین و امتیازاتی مثل «تبریز پایتخت فرش دستباف جهان»، «تبریز شهر بدون معتاد متجاهر» و «تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018» را نصیب آذربایجانشرقی کند.
در این دروان نیز رسانه های مخالف و موافق کمتر انتقادی تند و قابل اعتنا را متوجه مدیریت ارشد استان ساختند؛ به طوری که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، جبارزاده را استانداری انعطافپذیر و دارای قدرت تعامل بالا خواند و بلافاصله بعد از استعفای علی اصغر احمدی، وی را به سمت معاونت سیاسی وزارت کشور منصوب کرد تا آذربایجان شرقی استاندارش را در حساسترین شرایط از دست بدهد...
ناگفته نماند کسب رتبه برتر استانی به عنوان روابط عمومی منتخب جهادی استان در سال ۹۵ و نشان ملی تعالی روابط عمومی در طی مسیر سرآمدی در سال ۹۶ توسط جواد آهنگری در دوره استانداری اسماعیل جبارازده اتفاق افتاد و این استاندار در یکی از جلسات شورای اداری از مدیر روابط عمومی خود تقدیر کرد.
ریاست کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان و دبیری ستاد سیاستگذاری و گرامیداشت هفته دولت و دهه فجر در طول سالهای متمادی از جمله مسوولیتهایی بود که آهنگری به عهده داشت.
رئیس، علاقه وافری به انجام مستمر کارهای خلاقانه و ابتکاری مثل تشکیل میز کاری مشترک رسانه و روابط عمومی با حضور فعالان عرصه روابط عمومی و رسانه، نشستهای موضوعی و اطلاع رسانی با حضور نمایندگان رسانهها، برگزاری دورههای مختلف آموزشی مشترک روابط عمومی ها و اصحاب رسانه و برگزاری جلسات هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان در دستگاههای اجرایی از خود نشان می داد.
آخرین استانداری که از خدمات آهنگری بهره برد
اما با انتصاب جبارزاده به سمت معاونت سیاسی وزارت کشور، استاندار سابق اردبیل راهی آذربایجانشرقی شد. مجید خدابخش از همان ابتدای ورود به استان علاقه مندی خود را به اهالی رسانه و خبرنگاران و بهره مندی از نظرات آنها در اداره هرچه بهتر استان نشان داد و آهنگری را در سمت خود ابقا کرد.
در زمان استانداری خدابخش، روابط عمومی استانداری بیش از هر زمان دیگری به فعالیت و دوندگی میپرداخت تا بتواند برنامه های این استاندار پرکار و خستگی ناپذیر را پوشش دهد. هر چند این دوره یک سال بیشتر طول نکشید و قانون منع بکارگیری بازنشستگان گریبانگیر مجید خدابخش شد.
کسب مقام های برتر آذربایجانشرقی در حوزه های مختلف اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات و قرارگیری در میان استانهای برتر فعالیت در شبکههای مجازی از جمله دستاوردهای اداره کل روابط عمومی در دوران استانداری مجید خدابخش به شمار می رود.
در مجموع می توان گفت جواد آهنگری توانست طی 8 سال خدمت در استانداری، رسانه های موافق و مخالف دولتهای مختلف در آذربایجانشرقی را در یک صف خدمت به استان و مردم قرار دهد و کم کم خبرنگاران خاطرات تلخ روابط عمومی های ناکارآمد و کارنابلد را در استانداری به فراموشی سپرده بودند.
خداحافظی رئیس از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی مثل همه خدمات منحصربفردی که برای استانداران و مدیران این دستگاه انجام می داد، بیسر و صدا بود؛ اما آه افسوس همه اهالی رسانه و خبرنگاران را درآورد و سر و صدایی میان آنها به پا کرد.
شاید خبرنگاران استان نتوانند خود را به نبود رئیس در استانداری عادت دهند و دوست نداشته باشند با اجرایی شدن ابلاغیه ساختار جدید نهادها و سازمانها شاهد تضعیف جایگاه روابط عمومی باشند؛ اما مجبورند با رئیس خداحافظی کنند. خداحافظ رئیس!!
منبع: ذاکرنیوز
|