شارا، نویسنده: عادل میرشاهی- کارشناس روابط عمومی و سئو پی آر- شاید گاهی مدیران از کارگزار روابط عمومی شرکتشان بپرسند: چرا بازدید کننده سایت ما پایین است؟ و از آنها برای بالا رفتن بازدید سایت راهنمایی بخواهند. چه باید بکنیم؟
این سوالات و سوالات مشابه، سوالاتی منطقی هستند که مدیر سازمان می تواند از روابط عمومی بپرسد. روابط عمومی یک نهاد ارتباطی در سازمان است و باید بتواند جوابی قانع کننده برای مدیر داشته باشد. لذا در این نوشتار بر آنیم تا به این مساله نگاهی علمی داشته باشیم.
· مفهوم اول: بازدید
بازدید سایت از دو جهت مورد ارزیابی قرار می گیرد:
1. کیفیت بازدید: چه کسانی به سایت ما مراجعه می کنند؟ سن آنها چقدر است؟ مردان بیشتر مراجعه می کنند یا زنان؟ میزان تحصیلاتشان چقدر است؟ آیا درست وارد سایت ما شده اند یا به صورت تصادفی یا شانسی صفحه سایت سازمان ما روبرویشان باز شده است.
در نهایت اگر بیشتر شاخص های جمعیتی بازدیدکنندگان با مخاطبان سازمان ما همخوان باشد، می گوییم «بازدید با کیفیت» از سایت صورت گرفته است.
2. کمیت بازدید: میزان بازدید کننده در روز، هفته، سال و از بدو تاسیس سایت، کمیت بازدید می گویند. کمیت بالای سایت نشان دهنده محبوبیت سایت برای مخاطبان عام آن است.
مفهوم دوم: بازدید مطلوب
روابط عمومی عموما در آمارها علاقه فراوانی به ارائه اعداد درشت دارد. این البته در تنویر افکار عمومی و مدیران سازمان تاثیرگذار است. اما آیا این عدد آمار صحیحی از موفقیت اطلاع رسانی واحد روابط عمومی سازمان از طریق سایت است؟
پاسخ این سوال الزاما «بله» نیست. در این جا مفهوم «بازدید مطلوب» مطرح می شود. بازدید مطلوب بازدیدی است که مخاطب سازمان برای دریافت پاسخ، ارسال پیام، دریافت اطلاعات و اخبار سازمان از طریق درگاه وب وارد سایت شما شده و پس از دریافت اطلاعات مورد نظرش از آن خارج می شود.
بنابراین زمانی که شخصی در یک وبسایت ورزشی بر روی بنر یک سازمان که هیچ ربطی به ورزش ندارد کلیک می کند و وارد سایت سازمان می شود، بازدید مطلوبی صورت نگرفته واین بازدید را صرفا یک بازدید می نامیم.
مفهوم سوم: بهینه سازی سایت
«بازدید مطلوب» دستاورد بهینه سازی محتوای سایت است. این کار در حوزه وظایف واحد روابط عمومی الکترونیک یک سازمان قرار دارد. بهینه سازی سایت به معنای «روش های بالابردن کمیت بازدید کنندگان کیفی است». به عبارت دیگر روش هایی که با استفاده از آن ها می توانیم تعداد بازدیدکنندگانی را که با سازمان ما به نحوی در ارتباط اند، بالا ببریم.
مفهوم چهارم: پدیداری
میزان مشاهده سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو برای جستجو های مرتبط، لینک دوستان در وبلاگ های مرتبط، صفحه پیوند های سایت های مرتبط و صفحات شبکه های اجتماعی را «پدیداری» می گویند.
بهینه سازی سایت با هف «پدیداری و دو طریق صورت می گیرد:
1. بهینه سازی برای موتورهای جستجو: عموما بالغ بر 80% کاربران عموم سایت ها از طریق لینکی که در صفحه نتایج موتورهای جستجو قرار دارد وارد سایت می شوند. مدیران سایت ها می توانند با استفاده از روش هایی خاص، پدیداری سایت را در صفحه نتایج موتورهای جستجو بالا ببرند. این روش های خاص در علمی به نام سئو (SEO) یا Search Engine Optimization (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) آموخته می شوند.
2. بهینه سازی برای مخاطبان: زمانی که مخاطب پس از ورود به سایت با صفحه ای مطلوب روبرو شود و بتواند محتوای مطلوب خود را در آن ببیند؛ سایت برای مخاطب بهینه سازی شده است. [استانداردهای صفحات وب در کتاب «پورتال ایرانی» دکتر حمید ضیایی پرور موجود است.] بهینه سازی برای مخاطب نیز شاخص های خاصی دارد که به صورت تخصصی قابل بررسی است.
مفهوم پنجم: روابط عمومی کارا در محیط وب
زمانی که بهینه سازی برای موتورهای جستجو و بهینه سازی برای کاربر یا مخاطب سایت به خوبی انجام شده باشد، شاهد «روابط عمومی کارا در محیط وب» هستیم. «روابط عمومی کارا» زمانی در سازمان محقق می شود که کارکنان بخش IT و تولید محتوا در روابط عمومی به دانشی به نام سئو پی آر (SEO PR) مجهز باشند.
برای کسب دانش بیشتر از این حوزه علمی می توانید مقالات منتشر شده بنده در شارا و سایر تارنماهای تخصصی روابط عمومی را مطالعه کرده و آنها را دنبال کنید. این حوزه علمی می تواند پاسخ های عملی و علمی خوبی به سوالات میزان بازدید سایت در اختیار روابط عمومی قرار دهد. |