شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- یک گزارش تازه در آمریکا حاکی از آن است که روسیه از تمام شبکههای اجتماعی مطرح برای اعمال نفوذ در انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ استفاده کرده است.
براساس این تحقیقات این شبکهها برای اشاعه پروپاگاندا و تبلیغات جهتدار وهدفمند سیاسی از سوی روسیه مورد استفاده قرار گرفتهاند.
این گزارش که بخشهایی از آن منتشر شده قرار است در هفته جاری توسط سنای آمریکا منتشر شود تا گستره کارزار ضداطلاعات روسیه در آستانه انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ را عیان کند.
نویسندگان این گزارش از "همکاری ناهماهنگ و با تاخیر" شرکتهای تکنولوژی برای تهیه گزارششان انتقاد کردهاند.
این گزارش توسط شرکت گرافیکا، که متخصص تحلیل شبکههای اجتماعی است و با همکاری پروژه پروپاگاندای کامپیوتریزه در دانشگاه آکسفورد تهیه شده است.
این اولین تحلیل دادههای میلیونها پستی است که در ایام انتخابات آمریکا در شبکههای اجتماعی منتشر شدند.
شرکتهای گوگل، توییتر و فیسبوک این پستها را به عنوان بخشی از کارزار روسیه شناسایی کردهاند و به کمیته اطلاعات و امنیت سنا ارائه دادند.
فیسبوک و توییتر پیشتر مدارک نفوذ روسیه در این دو شبکه را علنی کردهاند اما از میزان نفوذ کارزار روسیه در سایر شبکههای اجتماعی اطلاع چندانی در دست نیست.
براساس گزارش تازه شبکههای یوتیوب، تامبلر، پیپل و گوگلپلاس نیز همگی دستخوش این کارزار سیاسی قرار گرفتهاند و روسیه با شیوههای مختلف از جمله بازاریابی دیجیتال تلاش کرده مخاطبان را در تمامی شبکهها هدف بگیرد.
کمیته سنا هنوز اعلام نکرده که نتایج این تحقیق را تایید میکند یا نه با این همه قرار است آن را در کنار گزارشی دیگر منتشر کند.
|