شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يك گزارش تازه در آمريكا حاكي از آن است كه روسيه از تمام شبكههاي اجتماعي مطرح براي اعمال نفوذ در انتخابات آمريكا در سال ۲۰۱۶ استفاده كرده است.
براساس اين تحقيقات اين شبكهها براي اشاعه پروپاگاندا و تبليغات جهتدار وهدفمند سياسي از سوي روسيه مورد استفاده قرار گرفتهاند.
اين گزارش كه بخشهايي از آن منتشر شده قرار است در هفته جاري توسط سناي آمريكا منتشر شود تا گستره كارزار ضداطلاعات روسيه در آستانه انتخابات آمريكا در سال ۲۰۱۶ را عيان كند.
نويسندگان اين گزارش از "همكاري ناهماهنگ و با تاخير" شركتهاي تكنولوژي براي تهيه گزارششان انتقاد كردهاند.
اين گزارش توسط شركت گرافيكا، كه متخصص تحليل شبكههاي اجتماعي است و با همكاري پروژه پروپاگانداي كامپيوتريزه در دانشگاه آكسفورد تهيه شده است.
اين اولين تحليل دادههاي ميليونها پستي است كه در ايام انتخابات آمريكا در شبكههاي اجتماعي منتشر شدند.
شركتهاي گوگل، توييتر و فيسبوك اين پستها را به عنوان بخشي از كارزار روسيه شناسايي كردهاند و به كميته اطلاعات و امنيت سنا ارائه دادند.
فيسبوك و توييتر پيشتر مدارك نفوذ روسيه در اين دو شبكه را علني كردهاند اما از ميزان نفوذ كارزار روسيه در ساير شبكههاي اجتماعي اطلاع چنداني در دست نيست.
براساس گزارش تازه شبكههاي يوتيوب، تامبلر، پيپل و گوگلپلاس نيز همگي دستخوش اين كارزار سياسي قرار گرفتهاند و روسيه با شيوههاي مختلف از جمله بازاريابي ديجيتال تلاش كرده مخاطبان را در تمامي شبكهها هدف بگيرد.
كميته سنا هنوز اعلام نكرده كه نتايج اين تحقيق را تاييد ميكند يا نه با اين همه قرار است آن را در كنار گزارشي ديگر منتشر كند.