- اخذ مجوز از اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- تصمیم گیری درباره شمارگان نشریه (پیشنهاد می کنم یک سوم کارکنان به عنوان حداقل تیراژ نشریه مورد توجه قرار گیرد.).
- قطع نشریه: قطع A4 بیشتر از سایر قطع ها در انتشار بولتن مورد توجه می باشد.
- چاپ: چاپ دورنگ به سبب ایجاد زیبایی در ساختار نشریه و ایجاد جذابیت موضوع در مقابل چاپ چهاررنگ توصیه می شود.
- دارا بودن شناسنامه: پیشنهاد می شود در صفحه دو یا صفحه آخر نشریه به صورت مختصر شناسنامه ای شامل عوامل تولید نشریه ( مدیرمسئول، سردبیر یا دبیر تحریریه، گرافیک یا صفحه آرایی، چاپخانه، آدرس و شماره تلفن اعلام شود.)
- نوع صحافی نشریات داخلی باید به صورت دوختی باشد و بهتر است از کاغذ سفید معمولی برای چاپ استفاده شود.
- بهتر است عنوان نشریه متناسب با وظایف و ماموریت های سازمان باشد و سعی شود از آرم سازمان نیز در صورت وجود آرم در صفحه اول استفاده شود.
- مطالب داخلی نشریه می تواند شامل: سرمقاله و یادداشت، گزارش، میزگرد، مصاحبه، مقاله، اخبار سازمان، انتصاب ها، تقدیر و تشکر، تبریک و تسلیت، ستون انتقادات و پیشنهادات، صفحه خانواده، سرگرمی، تازه های علمی و .. .باشد.
شاخص های برجسته نشریات برون سازمانی:
- استفاده از تصاویر رنگی و روشن صفحات ستون هنری.
- انتشار مطالب از کارشناسان و صاحب نظران برجسته.
- توزیع رایگان نشریه میان مسافران خطوط هوایی و زمینی.
- قبول آگهی در حجم بالا برای جبران هزینه نشریه.
- سردبیران و مدیران ارتباطات تمایل به نقش تجاری از هر دو جنبه تاثیر گذاری بر مشتریان و کسب در آمد کافی از طریق آگهی ها دارند تا ادامه کار نشریه قابل توجیه باشد.
اطلاع رسانی در مورد عملکرد سازمان، معرفی سازمان به کارکنان، پاسخ به پرسش های کارکنان ،معرفی کارکنان نمونه و خلاق ، تقویت انسجام و ارتباطات درون سازمانی، ارتقای آگاهیهای کارکنان وحتی آموزش کارکنان، از طریق نشریه داخلی ممکن است. بنابراین، راهاندازی نشریه داخلی به صورتروزانه، هفتگی، دو هفته نامه یا دستکم به صورت ماهنامه برای روابط عمومی، یک ضرورت محسوبمی شود.
با این وصف، بایستی توجه داشت که نشریه برای کارکنان منتشر می شود، نه مدیریت، پسعناوین و مطالب آن بایستی بر اساس نیازهای اطلاعاتی کارکنان تهیه شود.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|