شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- چنانچه بخواهیم از هر دریچه و منظری به کارکرد متنوع روابط عمومی بنگریم، آنگاه خواهیم دید که یکی از وظایف عمده و بی بدیل روابط عمومی که عنصر حیات بخش هر سازمان است، آگاهی بخشی است. آگاهی بخشی در روابط عمومی از آن جهت مورد تاکید و تداوم است که بدانیم اطلاع رسانی درروابط عمومی امری اجتناب ناپذیر و در عین حال جزء لاینفک وظایف آن است.
حال این آگاهی بخشی می تواند در عصر حاضر با انواع و اقسام وسایل الکترونیکی و اینترنتی همچون ای میل، وبلاگ، وب سایت و غیره باشد که به نوعی روابط عمومی الکترونیک نیز بدان اطلاق می شود و یا خواه به صورت سنتی باشد، هر کدام چه در گذشته و چه حال روابط عمومی نمی تواند از آن چشم پوشی کرده و آن را در فرایند اطلاع رسانی و اطلاع دهی نادیده انگارد، چرا که اطلاع رسانی وقفه ناپذیر است.
به هر ترتیب آنچه در آگاهی بخشی مهم جلوه می نماید مخاطب شناسی در روابط عمومی است. روابط عمومی ها باید مخاطبان خاص و عام خود را که در لایه ها و طیف های مختلف اجتماعی جامعه هستند، یافته و برای آنان هر از گاهی پیام و برنامه های متنوعی پایه ریزی نمایند.
اگر می خواهیم دارای سازمان پویا و توانمند با ایفای نقش محوری و مشتری مدار داشته باشیم بی تردید شیوه رفتار و اطلاع دهی ما باید به روز، کارآمد و مدرن باشد. زمانی می توانیم مورد وثوق و اطمینان خاطر مخاطبان خود قرار گیریم که اولاً می بایست خودمان را به روز کرده و با فاصله گرفتن و دوری جستن از روش های سنتی و ناکارآمد و دست و پا گیر که جز اتلاف وقت حاصلی ندارد در تیررس و منظر مخاطبان قرار گرفته و ثانیاً با ایجاد فضایی دو سویه از نظرهای آنان مطلع شویم. این امر در حال حاضر با ورود به هزاره سوم که عصر اطلاعات نامیده شده است به نحو چشمگیری قابل رویت است که نمونه هایی از آن را می توان در برنامه های تلویزیونی و نظر سنجی هایی که به طرق مختلف و امروزی انجام می شود، مشاهده کرد.
به هر حال باید بپذیریم که روابط عمومی همچون خانه یی شیشه ای موظف است که در اطلاع رسانی آن چنان شفاف عمل نماید که جای هیچ شک و شبهه ای را برای مخاطبان خود بالاخص رسانه های گروهی که پل ارتباطی بشمار می روند به جای نگذارند.
تقلا برای یافتن اطلاعاتی که در وهله نخست در چار چوب سیاست های سازمانی باشد و در وهله بعدی جامع و حاوی اطلاعات متقن باشد، مخاطبان تشنه از اطلاعات را سیراب کرده و سوپاپ اطمینان بخشی است که جای هیچ پنهان کاری و خدای ناکرده عوام فریبی در آن راه ندارد.
این نکته حائز اهمیت است که بدانیم اطلاعاتی که در چند دهه اخیر چه به شیوه سنتی وچه امروزی از کانال ها ومبادی مختلف روانه جویندگان اطلاعات شده است نسبت به قرون و اعصار گذشته چندین برابر بوده است که این موهبت بخشی از آن مرهون بهره گیری از فضای مجازی اینترنت است که در کسری از ثانیه صدها هزار پیام و خبر را در دسترس کاربران قرار می دهد و دهکده جهانی مارشال مک لوهان نمود عینی پیدا کرده است.
در خاتمه کلام اینکه روابط عمومی ها باید قدر لحظات و موقعیت خود را دانسته و ضمن مسلح شدن به اطلاعات روز با اطلاع رسانی درست، قوام یافته، به موقع و سریع در آگاهی بخشی عمومی به جامعه فرصت را غنیمت شمرده و مجال گمانه زنی ها و شایعاتی که وجاهت سازمان را زیر سوال برده و موجب اخلال در امور سازمانی می شود را سد نموده و با اقناع افکار عمومی رابطه ای دوسویه ایجاد نمایند.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)
|