درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 03:17   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 3537صفحه نخست » یکشنبه، 12 خرداد 1392 - 09:26
تحلیل/ نقش رسانه ها در انتخابات افغانستان
  

رسانه‌ها نقش مهمی در آگاهی دادن و تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی دهی دارند. رسانه‌ها می‌توانند در ابعاد مختلفی در این زمینه فعالیت‌ کنند و اثرات حضور مردم در انتخابات را در توسعه و پیشرفت کشور تبلیغ کنند زیرا این امر یکی از رسالت‌های اصلی ژورنالیرم نیزمیباشد
روش‌های مهمی که در هنگام اطلاع‌رسانی برای سمت‌دهی افکار عامه به سوی انتخابات باید مد نظر گرفته شود، به گونه‌ی زیر است:
- رعایت اصل توازن و بی‌طرفی
- دقت و نظارت
- فضاسازی هدفمند و مثبت (به نفع مردم)
- پوشش گسترده
افزون بر این موارد به خاطر سمت دهی افکار عامه به سوی پذیرش فرهنگ انتخابات، استفاده از روش سه‌گانه‌ی زیرنیز می‌تواند اثرگذار باشد:
هر رویدادی یک واقعیت عینی است که اتفاق می‌افتد؛ اما بر بنیاد مشی رسانه‌ای به یک واقعیت رسانه‌ای بدل می‌شود و پس از این مرحله، مبتنی بر شیوه‌ی سیاستگذاری رسانه، به واقعیت ذهنی مخاطبان بدل می‌شود؛ اما باید متوجه باشیم که هیچ رویداد یا واقعیت عینی در مراحل واقعیت رسانه‌ای تحریف شده نمی تواند، بلکه با استفاده از شیوه‌های سیاستگذاری مؤثر و مبتنی بر مشی رسانه‌ای، واقعیت عینی به واقعیت رسانه‌ای و سپس به واقعیت ذهنی بدل می‌شود. واقعیت ذهنی مرحله‌ جذب و سمت‌دهی افکار عامه به سوی رویداد است و به نحوی زمینه سازی برای سمت‌دهی افکار عامه به خاطر رد یا پذیرش آن است.رسانه‌ها باید در این برهه تاریخی واقعیت‌های جامعه را انعکاس دهند.
رسانه ها در زمینه تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در حد متوسط عمل کرده‌اند باید بیش از این به گرمتر شدن فضای انتخابات پرداخته وکمک نمایند. رسانه‌ها در زمینه جلب مشارکت عمومی در انتخابات وپخش فرهنگ انتخابات از سازمان دهی خوبی برخوردارنیستند، زیرا از آن جایی که در کشور ما احزاب به صورت فراگیر و ملی شکل نگرفته اند بعضاً رسانه‌ها را برای تبلیغات خویش مورد استفاده قرارمی‌دهند همچنان احزاب برای تبلیغات کاندیدای خویش از روش‌های تبلیغاتی مرسوم مانند کشورهای دیگر در برگزاری نشست ها، گردهمای ها دید و بازدید با اجتماعات مردمی وغیره کمتراستفاده می کنند. لذا به صورت علنی و غیرعلنی از رسانه‌ها برای این امر بهره گرفته اند وبه همین علت نیزبرخی رسانه ها مورد انتقاد قرار می گیرند.
تلویزیون نقش پررنگی در جلب مشارکت مردم در انتخابات دارد و باید مراقب بود که دچار جانبداری مشخص نشود. فعلاً که در کشور ما بر علاوه رادیو و تلویزیون دولتی شبکه های متعددی رادیو تلویزیون خصوصی نیزوجود دارد هر یک دارای پالیسی مشخص خویش هستندکه هرکدام دراشاعۀ تبلیغات انتخاباتی به اساس پالیسی خویش عمل می کنند.
و اما رسانه های چاپی که بخش مهم از رسانه های افغانستان را تشکیل می دهند بیشتر تمرکزبه انتقاد در زمینه شیوه برگزاری، زمان وشرایط برگزاری انتخابات دارند تا آنکه توجه به مشارکت مردم افغانستان در پروسه انتخابات واشاعۀ فرهنگ انتخابات نمایند. رسانه‌هاباید معیارهای انتخابات را آموزش دهند. یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها در این برهه ارائه معیارهای مناسب برای انتخاب کاندیدا است.
رسانه ها می توانند با خلاقیت و نوآوری در عرصه فعالیت رسانه ای و دوری از روش های کلیشه ای و تکراری، توجه مخاطبان و افکار عمومی را به خود جلب کنند، رسانه ها هم چنین می توانند در ایجاد فضاهای مناظره ای، طرح پرسش ها، بیان شفاف دیدگاه های گروه ها، شخصیت ها و کاندیداها و نشان دادن تاثیر انتخابات درتعیین سرنوشت سیاسی مملکت و مردم گام های مفید و مؤثر بردارند. همچنان رسانه ها دربیدار کردن ذهنیت مردم، (انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان) نسبت به حقوق و جایب شهروندی شان می توانند در فراهم آوردن فضای سالم انتخاباتی کمک نمایند و به علاوه در ارزیابی فعالیت های مجریان، ناظران و دست اندرکاران پروسه انتخابات نسبت به عدول از وظایف قانونی شان واکنش نشان دهند.
رسانه ها و مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی و دیده بان واقعی مردم سالاری، مراقبت و صیانت کننده از حقوق شهروندی در قبال تهدید و یا افشاگری کسانی که به دنبال قانون شکنی و رفتارهای سلیقه ای در انتخابات هستند می توانند عــمل کنند.
خلاصه، همانطوری که تحقیقات نشان داده رسانه ها تاثیرات فراوانی در کلیه شئون زندگی انسان ها دارند و مسلماً می توانند نقشی اساسی در انتخابات نیز ایفا کنند. مهمترین نکته در بحث رسانه‌ها، القای پیام یا اطلاعات به صورت اثرگذار برای مردم است. اثرگذاری پیام در هر بخشی از اطلاع‌رسانی، اصل مهم برای سمت‌دهی افکار عامه است؛ اما فراموش نکنیم که این اثرگذاری درایجاد تغییر و تأثیر همه جانبه بر ذهنیت و افکار عمومی زمانی می‌تواند کارا باشد که ما درک درست از شیوه‌های اطلاع رسانی مؤثر داشته باشیم. این شیوه‌های اطلاع ‌رسانی مؤثر وابسته به نحوه سیاست گذاری هدفمند و موثر در رسانه است¡
 

منبع: http://alirezasadghi17.persianblog.ir/post/3
 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد