شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- انتخابات نزدیک است. رای دهی بهصورت پستی آغاز شده و رایدهی حضوری در حوزههای رایگیری نیز در روز نهم سپتامبر در سوئد انجام خواهدشد.
این روزها، خیابانها، محلهها و مکانهای عمومی پر است از آفیشهای تبلیغاتی احزاب. هدف از این تبلیغات، تاثیرگذاری روی مردم و جذب آنها ست. اما آیا احزاب میتوانند با این آفیشها و تبلیغات مختلف، مردم را به رای دادن به خود ترغیب کنند؟
از سوی دیگر، این تبلیغات و آفیشها با شعارهای مختلفی که معرفی میکنند، چگونه تاثیری به ویژه از نظر روانی بر مردم میگذارند.
پری عیسازاده، روانشناس ساکن استکهلم، در گفتگویی با بخش فارسی- دری رادیو سوئد، مشخصات روانی آفیشهای تبلیغاتی احزاب را شبیه به تبلیغات برای فروش کالاهای مختلف میداند.
به گفته پری عیسازاده، احزاب برای تبلیغات خود از برخی مشخصههای روانشناسانه نیز که شبیه به تبلیغات کالاهاست استفاده میکنند.
انتخاب یک حزب برای رای دادن، آسان نیست. برخی از مردم ممکن است به حزب خاصی علاقمند باشند و به آن رای بدهند، اما ازجمله برای کسانی که تازه به سوئد آمده و آشنایی چندانی با جامعه و ایدئولوژی این احزاب ندارند، انتخاب، دشوار است. پرسشی که در این میان پیش میآید، کارآیی این آفیشهای تبلیغاتی و موفق شدن آنها به جذب افراد است. این پرسش را نیز با پری عیسازاده درمیان گذاشتم.
|