خداوند را شاکر و سپاسگزاریم که بار دیگر فرصتی فراهم گشت که امروز شاهد برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی باشیم، جشنواره ای که با پشت سرگذاردن تجربه ای 12ساله و با هدف اعتلای تولیدات انتشاراتی روابط عمومی ها و کمک به تقویت تولید محتوا در حوزه نشر مکتوب و الکترونیک برگزار می شود و ما را با آثار برتر و الگوهای انتشاراتی جدیدی در هر دوره آشنا می سازد.
امسال بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط عمومی بیش از 20۰۰ اثر در 33 شاخه فعالیتی ازسوی دستگاههای اجرایی و سازمان ها و شرکت ها به دبیرخانه جشنواره واصل شد که این امر حکایت از استقبال چشمگیر از جشنواره همچون سال های گذشته را دارد. در این دوره شاخه های ارزیابی جدیدی نیز با توجه به شرایط و نیازهای روز روابط عمومی کشورنظیر فیلم های ویدئویی کوتاه، موشن گرافیک،هدایای انتشاراتی و... اضافه شده که مورد ارزیابی واقع شده است.
بررسی آثار و مستندات از سوی داوران جشنواره با صرف دهها ساعت وقت کارشناسی حکایت از آن داشت که گرچه انتشارات الکترونیکی و چاپی روابط عمومی به لحاظ کمی و کیفی از رشد و تنوع قابل توجهی برخودار شده است، اما همچنان نیاز به برنامه ریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات محتوایی انتشاراتی و وجود خلاقیت و ابتکار بویژه درحوزه استفاده از تکنیک های جدید نشر الکترنیک در روابط عمومی ها احساس می شود و در برخی از رشته های مورد ارزیابی متاسفانه آثاری درخوری که قابلیت برتری را دشته باشند معرفی نگردید و امکان انتخاب برای داوران جشنواره را محدود ساخت که در ذیل برخی از کاستی های مورد اشاره به استحضار می رسد:
1) در بخش برنامه انتشاراتی کمتر روابط عمومی آثار و مستنداتی دال بر اینکه فعالیت های انتشاراتی اش را بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده طراحی و اجرا کرده باشد را شاهد بودیم، لذا لازم است قبل از هر اقدامی روابط عمومی ها تولیدات انتشاراتی شان را در راستای برنامه ای جامع و منطبق با سیاست های سازمانی تدوین نمایند.
2) در بخش انتشارت اصلی شامل نشریه و کتاب درصد کمی از محتوای نشریات سازمانی با اصول حرفه انتشار می یابد. وجود خبر، گزارش و مصاحبه های غیر استاندارد و نبود جذابیت های لازم در تیترزنی و لیدنویسی در اکثر آثار رسیده مشهود بود. در شاخه مصاحبه عدم طرح سئوالاتی کارشناسی و در سرمقاله و مقاله عدم توجه به مباحث روز و تحلیل های کارشناسی را می توان از جمله کاستی ها در آثار این بخش ها عنوان کرد.
3) در بخش هنرهای تجسمی شامل پوستر،عکس و صفحه آرایی نیاز به تلاش به همراه خلاقیت و نوآوری بیشتری احساس می شود، در همین راستا کمک به افزایش سواد بصری و سواد رسانه ای تاکید می گردد.
4) دربخش رسانه های دیداری وشنیداری فیلم ،تیزروکلیپ همچنان شاهدکم توجهی به عناصر بصری جذاب وانگیزشی هستیم، درعین حال اینکه برخی از آثار رسیده نیز از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده که بایستی تقویت گردد.
5) در بخش تبلیغات مکتوب و رپرتاژآگهی اکثر آثار رسیده همچنان از طرح ها و روش های کلیشه ای استفاده کرده و تنوع و جذابیت در این بخش کمتر دیده شد.
6) در بخش تحلیل محتوا و پژوهش های بنیادی آثار قابل توجهی تولید نشده بود. در این بخش عدم رعایت اصول علمی و روش های نوین تحقیق و عدم استفاده از تحلیل های آماری و نداشتن نتیجه گیری و پیشنهادات راهبردی در اکثر آثار وجود داشت.
7) در بخش کارشناس برتر انتشارات، امسال با حضور و مشارکت تعداد زیادتری از آثار کارشناسان انتشاراتی در این بخش روبه رو بودیم، ولی انتظار می رود کارشناسان با ارائه آثا رو مستندات کامل تری در این رویداد علمی حضور یابند.
در پایان هیات داوران جشنواره سیزدهم ضمن تقدیر از تمامی روابط عمومی های کشور که با حضور خود در برپایی این رویداد علمی بر غنا و شایستگی آن افزودند، بر استمرار و تسری آموزش های علمی و کاربردی و همچنین حرکت به سمت استانداردسازی و حرفه ای گرایی در حوزه انتشارات و تحلیل محتوا تاکید و توصیه دارد.
هیات داوران سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی
تیرماه ۹7
|