شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بيانيه هيئت داوران سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي
سه شنبه، 26 تیر 1397 - 17:00 کد خبر:34168
امسال بر پايه فراخوان انجمن متخصصان روابط عمومي بيش از 20۰۰ اثر در 33 شاخه فعاليتي ازسوي دستگاههاي اجرايي و سازمان ها و شركت ها به دبيرخانه جشنواره واصل شد كه اين امر حكايت از استقبال چشمگير از جشنواره همچون سال هاي گذشته را دارد. در اين دوره شاخه هاي ارزيابي جديدي نيز با توجه به شرايط و نيازهاي روز روابط عمومي كشورنظير فيلم هاي ويدئويي كوتاه، موشن گرافيك،هداياي انتشاراتي و... اضافه شده كه مورد ارزيابي واقع شده است.



خداوند را شاكر و سپاسگزاريم كه بار ديگر فرصتي فراهم گشت كه امروز شاهد برگزاري سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي باشيم، جشنواره اي كه با پشت سرگذاردن تجربه اي 12ساله و با هدف اعتلاي توليدات انتشاراتي روابط عمومي ها و كمك به تقويت توليد محتوا در حوزه نشر مكتوب و الكترونيك برگزار مي شود و ما را با آثار برتر و الگوهاي انتشاراتي جديدي در هر دوره آشنا مي سازد.

 

 امسال بر پايه فراخوان انجمن متخصصان روابط عمومي بيش از 20۰۰ اثر در 33 شاخه فعاليتي ازسوي دستگاههاي اجرايي و سازمان ها و شركت ها به دبيرخانه جشنواره واصل شد كه اين امر حكايت از استقبال چشمگير از جشنواره همچون سال هاي گذشته را دارد. در اين دوره شاخه هاي ارزيابي جديدي نيز با توجه به شرايط و نيازهاي روز روابط عمومي كشورنظير فيلم هاي ويدئويي كوتاه، موشن گرافيك،هداياي انتشاراتي و... اضافه شده كه مورد ارزيابي واقع شده است.


بررسي آثار و مستندات از سوي داوران جشنواره با صرف دهها ساعت وقت كارشناسي حكايت از آن داشت كه گرچه انتشارات الكترونيكي و چاپي روابط عمومي به لحاظ كمي و كيفي از رشد و تنوع قابل توجهي برخودار شده است، اما همچنان نياز به برنامه ريزي به لحاظ توسعه كيفي توليدات محتوايي انتشاراتي و وجود خلاقيت و ابتكار بويژه درحوزه استفاده از تكنيك هاي جديد نشر الكترنيك در روابط عمومي ها احساس مي شود و در برخي از رشته هاي مورد ارزيابي متاسفانه آثاري درخوري كه قابليت برتري را دشته باشند معرفي نگرديد و امكان انتخاب براي داوران جشنواره را محدود ساخت كه در ذيل برخي از كاستي هاي مورد اشاره به استحضار مي رسد:


1) در بخش برنامه انتشاراتي كمتر روابط عمومي آثار و مستنداتي دال بر اينكه فعاليت هاي انتشاراتي اش را بر اساس يك برنامه از پيش تعيين شده طراحي و اجرا كرده باشد را شاهد بوديم، لذا لازم است قبل از هر اقدامي روابط عمومي ها توليدات انتشاراتي شان را در راستاي برنامه اي جامع و منطبق با سياست هاي سازماني تدوين نمايند.


2) در بخش انتشارت اصلي شامل نشريه و كتاب درصد كمي از محتواي نشريات سازماني با اصول حرفه انتشار مي يابد. وجود خبر، گزارش و مصاحبه هاي غير استاندارد و نبود جذابيت هاي لازم در تيترزني و ليدنويسي در اكثر آثار رسيده مشهود بود. در شاخه مصاحبه عدم طرح سئوالاتي كارشناسي و در سرمقاله و مقاله عدم توجه به مباحث روز و تحليل هاي كارشناسي را مي توان از جمله كاستي ها در آثار اين بخش ها عنوان كرد.


3) در بخش هنرهاي تجسمي شامل پوستر،عكس و صفحه آرايي نياز به تلاش به همراه خلاقيت و نوآوري بيشتري احساس مي شود، در همين راستا كمك به افزايش سواد بصري و سواد رسانه اي تاكيد مي گردد.


4) دربخش رسانه هاي ديداري وشنيداري فيلم ،تيزروكليپ همچنان شاهدكم  توجهي به عناصر بصري جذاب وانگيزشي هستيم، درعين حال اينكه برخي از آثار رسيده نيز از تنوع تصويري و بصري، تدوين و گفتار متن متناسب با تصوير و تصويربرداري درست همراه بوده كه بايستي تقويت گردد.


5)  در بخش تبليغات مكتوب و رپرتاژآگهي اكثر آثار رسيده همچنان از طرح ها و روش هاي كليشه اي استفاده كرده و تنوع و جذابيت در اين بخش كمتر ديده شد.


6) در بخش تحليل محتوا و پژوهش هاي بنيادي آثار قابل توجهي توليد نشده بود. در اين بخش عدم رعايت اصول علمي و روش هاي نوين تحقيق و عدم استفاده از تحليل هاي آماري و نداشتن نتيجه گيري و پيشنهادات راهبردي در اكثر آثار وجود داشت.


7)  در بخش كارشناس برتر انتشارات، امسال با حضور و مشاركت تعداد زيادتري از آثار كارشناسان انتشاراتي در اين بخش روبه رو بوديم، ولي انتظار مي رود كارشناسان با ارائه آثا رو مستندات كامل تري در اين رويداد علمي حضور يابند.


در پايان هيات داوران جشنواره سيزدهم ضمن تقدير از تمامي روابط عمومي هاي كشور كه با حضور خود در برپايي اين رويداد علمي بر غنا و شايستگي آن افزودند، بر استمرار و تسري آموزش هاي علمي و كاربردي و همچنين حركت به سمت استانداردسازي و حرفه اي گرايي در حوزه انتشارات و تحليل محتوا تاكيد و توصيه دارد.


هيات داوران سيزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي
تيرماه ۹7