شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- جام جهانی شاید در بین سایر رقابت ها بیشترین تعداد تماشاچی را در دنیا داشته باشد. این مسابقه سی و دو تیم فوتبال برتر دنیا را در شامل می شود که بر سر دستیابی به این جام با هم رقابت می کنند. این رقابت همچنین برای کسانیکه در روابط عمومی کار می کنند در بردارنده نکات مهم توسعه راهبرد روابط عمومی ست.
نقشه بازی ای را طراحی کنید که شامل پیش بینی و غلبه بر موانع و اجرا و دستیابی به اهداف است. فراموش نکنید که این برنامه رسانه های اجتماعی به خصوص توئیتر را شامل شود. من تعدادی روزنامه نگار را در توئیتر دنبال می کنم و این از چند جهت برای من سودمند بوده است. دنبال کردن آن ها باعث می شود هر روزنامه نگار را بشناسم و در رابطه با خبرهایی که پوشش می دهند به روز باشم.
خوب است که در توئیتر ارتباطات گروهی داشته باشیم. برای مثال اگر با ارباب رجوعانی که در بخش انرژی یا سلامت کار می کنند سر و کار دارید هر کدام را در لیستی جداگانه قرار دهید تا زمانی که وقت دارید بتوایند به اسامی نگاهی بیندازید.
تیم خود را بشناسید. به علاوه تیم ارتباطات و بازاریابی داخلی تان، رسانه را نیز به عنوان عضوی از تیم خود بپذیرید که پیام شما را به گوش ها می رساند. با کار روزنامه نگارانی که سعی دارید با آن ها ارتباط برقرار کنید آشنا شوید. داستان ها و پست های لینکداین و توئیترشان را بخوانید.
رقبای خود را در بشناسید. آلمان، قهرمان جام جهانی گذشته، اخیرا توسط مکزیک که تیمی ضعیف است شکست خورد. شکست آلمان بدین طریق نشان می دهد که هیچوقت نباید قدرت خود را دست کم بگیرید. اینکه تیم روابط عمومی شما کوچک است بدین معنی نیست که در افزایش آگاهی عمومی از شرکت خود موفق نخواهید بود.
به حمله و دفاع خوب نیازمندید. فراموش نکنید علاوه بر استراتژی جامع ارتباطات به برنامه بحران ارتباطات نیز نیازمندید. فقط عواقب قانونی نیست که باید نگرانش باشید. اغلب قضاوت هایی که در دادگاه افکار عمومی بر شما می شود به اندازه قضاوت های دادگاه قانون برای حرفه تان سهمگین است. نتیجه بحران می توانید تاثیری عمیق بر شهرت و ارزش اقتصادی شرکت تان داشته باشد.
بر هدفتان متمرکز باشید. از وسوسه صرفا هدف قرار دادن رسانه هایی که تیراژ بالا دارند پرهیز کنید. حواستان باشد مخاطب هدف شما چه کسی است. چون تیراژ روزنامه ای بالاست دلیلی بر آن نیست که خوانندگان آن خریداران خدمت شما هستند. آنقدر روی نویسندگان و گزارش های سنتی تمرکز نکنید که بلاگر ها را فراموش کنید.
موفقیت هایتان را تبلیغ کنید. برای رقابت و به حداکثر رساندن سرمایه گذاری، روابط عمومی باید بخشی از تلاشهای ارتباطی یکپارچه شما باشد. هرگاه از جایگاه خود در روزنامه مطمئن شدید آن از طریق تمام کانال های دیجیتالی مانند پست کردن در رسانه های اجتماعی و اضافه کردن به اتاق خبر آنلاین تان نشر دهید.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|