شارا، حمیدرضا بی تقصیر- 27 اردیبهشت بهانه خوبی برای بررسی روابط عمومی به عنوان یک هنر پویا در عصر ارتباطات است. تلاش روابط عمومی ایجاد ارتباط موثر میان درون و برون یک مجموعه و تشکیلات است. بیش از این در یادداشت های پراکنده به این بحث پرداخته ایم. در راستای همان مطالب معتقدیم باید برای ایجاد نهضت اطلاع رسانی در شهرستان کاشمر باید بیش از پیش به جایگاه روابط عمومی در هر نهاد و سازمان و اداره ای توجه کرد.
بسیاری از اهالی دیارمان این پرسش را مطرح می کنند که چرا شاهد انعکاس مطلوب اخبار فعالیت ها و دستاوردهای مراکز مختلف نیستند؟ اینان علت این مهم را در کم کاری خبرنگاران و اصحاب رسانه جستجو می کنند. از دید آنان خبرنگاران باید در تعامل با روسای ادارات و نهادها پی جو و پیگیر کسب خبر باشند. این توقع ستودنی و قابل تامل است. در پاسخ باید این سئوال را مطرح کرد که جماعت خبرنگار برای ورود به حصن حصین ادارات و سازمان ها از کدام مسیر باید وارد شوند؟ روابط عمومی مسیری است که بنا به دیدگاه های علمی موجود ساده ترین و درعین حال اصلی ترین راه محسوب می شود.
باید باور کنیم آنچه به عنوان روابط عمومی در کاشمر جا افتاده، کیلومترها با کارکرد روابط عمومی واقعی فاصله دارد. مدیران عملاً این نهاد را در خدمت خود میخواهند. مهمترین مشکل کارگزاران روابط عمومی در این نکته است که به خودباوری لازم نرسیدهاند و اغلب نگاه آنها بسان مسئولان شان به روابط عمومی محدود به نصب پارچه و پلاکارد است و کمتر در سایر اهداف و وظایف مهم و موثر آن تامل میکنند .حضور کارمندان غیر متخصص در بخش روابطعمومی علت دیگر ناموفق بودن این نهاد است. در شهرستان بجز چند ارگان پست سازمانی برای روابط عمومی در ادارات وجود ندارد.
عدم وجود بودجه مناسب جهت روابط عمومی باعث شده تا روابط عمومی در ادارات بصورت یک شغل چندم در آمده و عدم توجه بعضی از مدیران به آن باعث شده تا روابط عمومی آن طور که می بایست نتواند آیینه تمام نمای سازمان باشد. طبق آمار در سطح کشور حدود 88 درصد از مدیران روابط عمومی تحصیلات شان، روابط عمومی، ارتباطات و رشته مرتبط نیست. حدود 150 هزار نفر در روابط عمومی ها مشغول به کار هستند که از آموزش لازم در زمینه حرفه خود برخوردار نیستند. اکثر روابط عمومیها دچار روزمرگی هستند، به همین خاطر روابط عمومیها کمتر دست به نوآوری می زنند.
وظیفه روابط عمومی هاست که مشکلات ارباب رجوع را به گوش مسئولین خود برسانند و تا حد توان برای رفع مشکلات شان تلاش کرده و به آنان روحیه امید دهد. برقراری ارتباط و تعامل سازنده با مردم و نیز انعکاس مسائل و مشکلات آنان به مدیران دستگاه ها از وظایف روابط عمومی هاست. این امر موجب تقویت اعتماد عمومی و نیز تسریع در روند خدمت رسانی به آنان خواهد شد. روابط عمومی ها باید با نگاه علمی و کاربردی در مسیر برطرف کردن مشکلات فرهنگی و اجتماعی گام بر می دارند.
روابط عمومی آینه رخ نمای هر سازمان و پل ارتباطی مردم و دستگاه مربوطه، محسوب می شود. پویایی و قدرت روابط عمومی باعث بالندگی و رشد ادارات و نهادها می شود. هر چه روابط عمومی از کارآمدی و نشاط بیشتری برخوردار باشد، خدمت رسانی به مردم نیز روند بهتری خواهد گرفت. ارتباطات و انعکاس رویدادها از مهمترین وظایف روابط عمومی ها محسوب می شود که باید به آن توجهی ویژه داشت.
اگر روابط عمومی از سنجش افکار عمومی غافل باشد به روابط خصوصی تبدیل خواهد شد از این رو باید جامعیت درک افکار عمومی وجود داشته باشد. روابط عمومی باید با حوصله و ارتباط عمومی قوی به تجزیه و تحلیل افکار درون و برون سازمانی بپردازد و آن را به مدیر ارائه کند تا بتوان بهترین تصمیم ها را در حوزه مدیریتی اتخاذ کرد. تنویر افکار عمومی ازدیگر وظایفی است که روابط عمومی ها باید به آن اهتمام داشته باشند. چرا که ممکن است برخی افراد به دنبال سیاه نمایی یا قضاوت نادرست باشند و باید برای روشن کردن اذهان عمومی واقعیت ها انعکاس داده شود.
انعکاس حقایق و جلب افکار عمومی رسالت مهم و اساسی برای روابط عمومی است و باید قبول کنیم که در هر مجموعه ای ضعف ها و مشکلاتی وجود دارد که روابط عمومی باید این مشکلات را پالایش و به مدیریت منتقل کند. قبل از اینکه عیب ها و مشکلات توسط افرادی از بیرون مجموعه گفته شود. برطرف شدن مشکلات و تنگناهای اساسی روابط عمومی در شهرستان ها با چند راهکار و شیوه امکان پذیر است. اول اینکه آموزش از سوی نهادها و انجمنهای مرتبط با این حرفه صورت بگیرد. دوم اینکه مشکلاتی نظیر بودجه و تامین نیروی متخصص روابط عمومیها حل شود. پیشنهاد می شود طرح تشکیل شورای روابط عمومی شهرستان در جهت فراهم کردن زمینه مناسب برای تبادل اطلاعات میان روابط عمومی ها، تبیین و تثبیت جایگاه حقیقی روابط عمومی ها و تقویت ارکان اطلاع رسانی شهرستان هر چه سریع تر عملیاتی شود. |