به گزارش شارا، محمدمهدی فرقانی امروز در آیین هشتمین جشنواره روابط عمومی استان اصفهان با اشاره به اینکه در دنیای امروز تصدی روابط عمومی متکی بر دانش صرف است، ابراز داشت: مدیر روابط عمومی بدون داشتن پشتوانه نظری، محال است بتواند به توفیقی دست یابد.
وی افزود: روابط عمومی یک کار تخصصی و علمی است و باید افراد متخصص در آن بکارگیری شوند.
عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه یک روابط عمومی کارآمد محصول یک سازمان کارآمد است، یادآور شد: روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی بین سازمان و جامعه مطرح است.
وی تصریح کرد: روابط عمومی باید در جهت شفاف سازی حرکت کند، نه در جهت پنهان کاری و سرپوش گذاشتن بر ضعف های سازمان خود.
سازمان کارآمد نیازی به پنهان کاری ندارد
فرقانی عنوان داشت: یک سازمان کارآمد نه تنها نیازی به پنهان کاری ندارد، بلکه اگر ضعفی هم در جایی داشت به آن اذعان کرده و به خاطر آن از مخاطبان خود عذرخواهی می کند و درصدد جبران آن برمی آید.
عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: در بین وظایف روابط عمومی، ارتباط با رسانه ها بیشتر از همه سنگینی می کند.
وی با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی رسانه نقد و نظارت بر روند عمومی جامعه است، خاطرنشان کرد: اگر رسانه سازمانی را نقد کرده و نسبت به عملکرد آن چون و چرا می کند، به این معنا نیست که خصومتی با آن سازمان دارد.
فرقانی با بیان اینکه در تقابل بین رسانه و روابط عمومی، در اکثر مواقع روابط عمومی بازنده است، متذکر شد: بنابراین روابط عمومی باید نقش رسانه را به رسمیت شناخته و با آن همزیستی داشته باشد.
مهم ترین نقش رسانه؛ پاسخگو کردن دستگاه قدرت
عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مهم ترین نقش رسانه پاسخگو کردن دستگاه قدرت است، بیان داشت: این نقش وقتی عملیاتی می شود که روابط عمومی در خدمت این پاسخ گویی باشد.
وی گفت: اگر روابط عمومی حقیقت را منتشر نکند و آن را لاپوشانی کند، به گمراهی افکار عمومی کمک کرده است.
فرقانی اظهار داشت: در مواقعی حقیقت گفته نمی شود یا قسمتی از حقیقت گفته و بقیه گفته نمی شود که این عین دروغ است.
عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه مدیران موفق، کمتر نیاز به دستکاری در حقیقت دارند، افزود: در جامعه اطلاعاتی امروز و با وجود اینترنت و سایت ها و وبلاگ های مختلف، بالأخره هر دروغی دیر یا زود برملا می شود.
فرقانی در پایان با بیان اینکه مدیران بخش دولتی وامدار مردم هستند، یادآور شد: از همین رو وظیفه روابط عمومی در بخش دولتی به مراتب سنگین تر از بخش خصوصی است.